Gjest Skrevet 30. mars 2008 #2 Skrevet 30. mars 2008 Smelter smør i stekepanna, har i hvetemel og bruner. Har det over i panne og tilsetter vann og litt fløte til passende konsistens. Har i sukkerkulørt og krydder(salt, pepper, buljong). Har i litt brunost og rømme hvis jeg vil ha litt mer smak.
Dronningen! Skrevet 30. mars 2008 #3 Skrevet 30. mars 2008 Bruker stekesjy eller kraft som base og jevner med hvetemel og vann. Kok ut melsmaken, putt i sukkerkulør, smak til med salt, pepper, sennep og sukker - Voila!
* 5 om dagen * Skrevet 30. mars 2008 #4 Skrevet 30. mars 2008 jeg smelter smør,og har oppi mel, bruner det(bruker da jerngryte) har oppi kraft, fra stek ol... holder ikke det, har jeg oppi vann,til passe konsistens. har sukkerkulør,til fin mørk farge, og smaker til med salt og pepper. koke noen minutter så er den klar....
Pærefrø Skrevet 30. mars 2008 #5 Skrevet 30. mars 2008 Jeg bruner smør og mel, sper på med vann til ønsket mengde, evt tykner den litt med vann og mel blandet. så har jeg i sukkerkulør og krydrer etter smak....
gærne ko Skrevet 30. mars 2008 #6 Skrevet 30. mars 2008 smelter smør i steikepanna og har i nok mel til at det blir en tjukk graut. Så er det bare å røre og røre til melet har fått brun nok farge. Bruk sterk varme. Liker ikkje smaken av sausen om melet blir heilt mørkebrunt så tar det ei stund før. Sper med vatn, buljong eller kraft. Har i det eg vil av krydder og finhakka løk. Men ikkje ofte eg laga det, så er ingen ekspert...
Gjest Skrevet 30. mars 2008 #7 Skrevet 30. mars 2008 Smelter smør, blander i hvetemel og bruner det under konstant røring. Når det er brunt, sper jeg med vann, gjerne potetvannet eller grønnsaksvannet. Rører og rører så det ikke blir klumper og lar det koke opp i mellom. Salt etter smak, noen bruker så kulør-greier for å få det brunere, ser litt mer delikat ut da:)
3b@rnsmor-30* Skrevet 30. mars 2008 #8 Skrevet 30. mars 2008 tømmer innholdet i en toro-pose med brun saus i kjelen, tilsetter 5 dl vann og rører rundt. koker opp under omrøring, og lar det småkoke i 5 min.... heheehehehe.... eller om jeg er flink så smelter jeg litt smør i en kjele, har i litt mel og bruner det. sper i med kraft eller buljongvann og oftest må jeg ha i litt sukkerkullør... for den blir sjelden mørk nok... koker den i ca 10 min.
3b@rnsmor-30* Skrevet 30. mars 2008 #9 Skrevet 30. mars 2008 har jeg mye kraft etter f.eks. kjøttkaker som har trukket bruker jeg bare den og jevner den med maisenna jevner for brune sauser... og litt sukkerkulør. smaker til med krydder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå