Gå til innhold

Over normalen på symfyse-fundusmål = stor baby??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist svangerskap lå jeg etter uke 20 hele tiden over normalen på fundusmål. Födte en nydelig gutt på 4030kg og 51cm.

Denne gangen ligger jeg akkurat på normalen. Vil jeg ikke få så stor baby da eller?

Er i 34.uke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lå hele svangerskapet utenfor det skraverte feltet på sf-målet. Var på kontroll for å sjekke om det var for mye fostervann osv, men alt var i orden. Jordmor snakket noe om at jeg sikkert fikk stort barn, det stemte ikke. Han var riktignok lang, 54 cm, men veide bare 3.3 kg.født på termindagen. Også denne gangen har jeg høyt sf-mål, men babyen er helt normal. Noen har bare stor/høy livmor.

Skrevet

At du ligger over normalen er fordi du er lang(lang rygg), sa min jordmor, dvs ikke at du har unormalt stor mage.. Men for hu første her som lå over normalen før og ikke nå er det ikke godt å si...

Skrevet

Sist gang lå jeg også langt utforbi normalen på magemålet. Var nok bare gutten min som hadde festet seg for høyt oppe. Han veide 4300g.

Denne gangen er jeg innen normalen, men har vært på ekstra ultralyd (pga andre årsaker) og da har jeg fått vite at denne gutten nok blir like stor som første mann.

Min mor og min søster har begge hatt STORE mager, men fått gjennomsnittsbabyer.

Så jeg tror ikke allti magemålet har så mye å si for størrelsen på babyen... ?

Skrevet

Ok, så da behöver ikke det ha noe å si. Mange andre faktorer som spiller inn.

Takk, da ble jeg litt klokere idag også:-)

Kan jo legge til om andre vil svare at med nr.1 gikk jeg 6 dager over termin.

Skrevet

He he, jeg er nok ikke lang, bare 1.60 høy. Men mulig ryggen er per def. lang på den korte kroppen min. Magen min ser liten ut, og mange ser ikke at jeg er gravid (er i uke 30). Dvs at jeg har høyt sf-mål, men lite utstående mage, og babisen er lita :-)

Skrevet

Neida. Stort SF-mål er ikke det samme som stor baby. Jeg er førstegangs og måtte til UL i uke 14 pga stort mål da legen sa jeg MÅTTE være 1 mnd lengre på vei..

Og spørsmålet på UL ble: er du 1 mnd lengre eller er der 2 inni der?

Jeg er nå i uke 35+4 og var ikke 1 mnd lengre på vei og har bare 1 baby i magen, men har svært høyt SF mål. Ligger langt over normalen...

Så bare ta det rolig, så lenge UL sier baby har det bra, så hadde jeg ikke bekymret meg...

Lykke til..

Skrevet

Jeg ligger også godt over normalen og er redd for at det blir en stor bebis denne gangen. Er det vanlig å få en sjekk når en ligger over?

Tenker da på UL for å måle bebis og fostervann.

Skrevet

Det hender de tar en ultralyd for å sjekke om du har for mye fostervann. Men som nevnt over, det har ingen ting med størrelsen på babyen og gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...