Gå til innhold

Noen som har psoriasis her ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler psoriasisen har slått ut mer nå når jeg er gravid. . . jeg vet ikke heller om jeg kan bruke de samme salver som jeg har brukt før sv.skapet. (har brukt diprosalic flytende i hodebunnen, og diprosalic 2% på kropp)

j

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

Her har legene ver uenig om det er psoriasis eller atopisk eksem, men uansett, er det helt normalt at det blusser opp eller blir bedre ved graviditet.

Selv var jeg helt fin i huden med første mann, denne gangen MYE verre...

Jeg gikktil legen og fikk en salve jeg kunne bruke nå, og fikk en eller annen hydrokortison salve....

Skjekket den salven du bruker, dette sto det om graviditet på begge dine produker:

Graviditet

Det er mulighet for at fosteret påvirkes. Rådfør deg derfor alltid med lege før bruk under graviditet.

Så jeg ville tatt en tur til legen og bedt om noe annet:)

Skrevet

Jeg har ikke psoriasis selv, men mannen min har det. Han sier og det ser jeg jo selv også at stressende perioder gjørat det blir mer psoriasis. En graviditet er jo en stor belastning på kroppen så det er nok ikke så uvanlig å bli verre under graviditet. Ang medisiner med kortison hadde jeg vært veldig skeptisk til å bruke det under svangerskap siden det er veldig sterke medisiner. Min kjære kuttet ut alt slik for 7 år siden, det holder å smøre seg med clarins sin håndkrem. Eller så ville jeg prøvd noe fra homeøpati (skrives det slik?) eller annen alternativ behandling i svangeskapsperioden.

Lykke til.

Skrevet

hei har psoriasis i hodet, men etter attjeg ble gravid har det spredd seg ned på halsen og kjeven :( fikk beskjed om ikke å bruke noe i svangerskapet så jeg klør no sinsykt, men det er vert det når ungen slipper å bli påvirket,,,,det er sterk kortison i medisinene... får satse på att det ikke sprer seg mer:)

lykke til:)

Skrevet

men???? Oi.... nå ble jeg litt satt ut... hvorfor fikk jeg kortison av legen da??? :/

Da fikk den salven ligge iallefal...

A-krem er foresten og ganske fint når det ikke er for ille

Skrevet

Jeg har det også... men ikke slitet så masse m det som jeg skulle ha trodd faktisk. Prøver å ta sol en sjelden gang for det hjelper litt,men sliter m utslett nedover ryggen:( det eneste stedet jeg ikke får det vekk og det gjr vondt! men får ikke kremer av legen for de skal vist ikke være bra å bruke! de hjelper ikke så mye,men litt. og hadde vært kjekt å fått brukt kortisonen på ryggen nå,det svir! Så du fikk lov til å bruke krem? jøss,hvorfor får ikke jeg da??:( rart... tar mer hensyn siden jeg har hatt en SA og en MA. men denne gangen her er jo alt kjempe bra og er i uke 23 nå... kanskje jeg skal høre m legen igjen nå som jeg er lenger på vei??

Skrevet

kan ikke være derfor.... har selv hatt 5 SA'er og en MA imellom denne og første mann....

Ser jo ut som om denne klorer seg fast, men legen er jo påpasselig...

har f.eks kontroller hver 14. dag....

ble redd for å bruke kremen nå jeg....

Skrevet

Jeg har også psoriasis. Har så langt ikke brukt noen kortisonkremer i svangerskapet, men skal høre med sykehuset om jeg får komme på lysbehandling fremover. Vanlig sol i solstudio fungerer ikke, feil uva-type. Klør mye, og ser ikke bra ut når det flasser fra hodebunnen. Har og litt i underlivet, og det er ikke særlig trivelig.

To kremer som fungerer bra, hjelper litt mot flassing og kløen. Exomega atopic skin (på tilbud nå på apotek 1:)) og Eucerin Repair Skin 10 % Karbamid.

I hodebunnen bruker jeg hyppig olje for å fjerne skjell, også vasker jeg selvfølgelig hver dag og bruker en kam for å fjerne restene. Da ser jeg sånn noenlunde ut:) Savner selvfølgelig linimentene for bruk i hodebunn, men fikk beskjed av legen min i alle fall ikke bruke noe de første 3-4 mnd.

Så, satser på lysbehandling de resterende 6 mnd:D

Skrevet

Anbefaler også å ta Omega3, da riktige fettsyrer er viktig for huden vår. Dette har hjulpet meg :) Jeg tar Udo's Choice kapsler og bruker oljen i matlaging.

Skrevet

Jeg har også psoriasis, men min er blitt mye bedre i graviditeten :-)

Bruker ikke kremer da jeg de siste årene har merket at jeg er like god eller bedre ved ikke å bruke noe. Kjekt å se at den er så fin nå i vintersesongen.

Skrevet

Ja, omega 3 er viktig....og det å spise så lite sukker som mulig. Det hjelper meg i alle fall:)

Skrevet

Når det gjelder kortison og andre kremer/salver med steroider så skal dette være trygt å bruke så lenge en ikke bruker det på mer en 1 % av huden fikk jeg høre av min hudlege... Men om det skulle komme inn i systemet og morkaka, og tas opp av fosteret er det farlig pga at det skader nyrebarken til fosteret. Så jeg har uansett valgt å ikke bruke det under graviditeten selv om jeg klør og har eksem på armer, bryst, legger og rygg. Ikke så ille bare jeg smører meg godt hver dag da. Aderma fungerer ganske greit på meg (unntatt i fjeset...), men blir jo så dyyyyrt i lengden!!!

Skrevet

hei! min samboer har psoreassis, ville bare anbefale deg å bruke en shampoo hos frisøren. den heter redken scalp relief-dandruff control. funker veldig bra mot kløe og det demper seg;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...