Tommage♀♂ Skrevet 30. mars 2008 #1 Skrevet 30. mars 2008 Best og bo på bygda eller i by...? 13:21 30.03.2008 Når jeg skriver by så trenger det ikke å være Oslo, det kan være en liten by. Å når jeg sier byga så trenger det ikke å være smal sak å komme seg til en by. Altså, på bygdene er det mindre tilbud som byene har. Feks. Store svømmehaller, dansing, boksing og div klubber. Å det er mye mindre barn. Feks i en klasse kan det være 2 elever, mens i byene kan det godt være 25... Hva er best? Legg ut på skravle Anonym
Gjest Skrevet 30. mars 2008 #2 Skrevet 30. mars 2008 Midt i mellom tenker jeg. Litt lenger mot bygden. Men kommer ikke det litt an på hva du er vant til? =)
ScaryMama Skrevet 30. mars 2008 #3 Skrevet 30. mars 2008 Jeg har flyttet til bygda etter å ha bodd veldig sentralt. Det er på de fleste områder bedre for ungene tror jeg, men det er få tilbud her for små barn (babysang annenhver uke, that's it). Men for en voksen nyinnflytter er det min erfaring at det er meget vanskelig. Alle har kjent hverandre hele livet og de er ikke interessert i å bli kjent med nye mennesker. Jeg har bod her i over 2 år og har ikke fått en eneste venninne, det er stusselig.
Gjest Skrevet 30. mars 2008 #4 Skrevet 30. mars 2008 Eg trives veldig godt på mindre steder, helst ute ved kysten,
6Ymamma Skrevet 30. mars 2008 #5 Skrevet 30. mars 2008 Blææ....trenger ikke å være anonym alikevel egentlig...skjønner ikke hvorfor jeg gjorde det, men men.... Det er hjembygda mi jeg snakker om. Jeg og min mann er oppvokst der. Men de siste 10 årene har jeg bodd i by, en liten by, men de har jo så mange flotte tilbud til barna. Det er noe som drar oss tilbake til hjembygda, å det er alltid super trist å reise derfra når vi har vært der noen dager. Men vi tørr ikke ta skritte, kanskje vi kommer til å angre pga ungene. Kanskje vi kommer til å angre pga at hjembygda er bare som et godt minne. Hvordan kan man finne ut om det er det rette for alle eller om det er feil? Datra mi går 1.klasse så hun blir jo revet vekk fra sine venner... Flytte vi så kan vi nesten ikke flytte tilbake igjen...av div årsaker. Vi kan kanskje få ta over huset til mine foreldre...gjør vi det så kan vi ikke angre å selge det å flytte igjen. Flytter vi, så må vi bo der. Det er ikke noe som gjør at vi ikke trives her vi er nå, men savnet etter å komme "hjem" er ganske stort. Vi har ingen slekt her vi bor nå. Å de vennene vi har er enten en festergjeng eller familie selv, så det å skaffe barnevakt å sånt er omtrent umulig. Så vi får sjeldent gjort noe sammen utenfor disse 4 veggene. Å jeg/vi synes det hadde vært kos at ungene våre får vokst opp med besteforeldre og annen slekt i rundt seg.
___ Skrevet 30. mars 2008 #6 Skrevet 30. mars 2008 Jeg tror det kommer veldig ann på foreldrene og "strøket". Noen steder i byen er det fint, andre steder dårlig. Samme på landet. Det viktigste er nok å finne et sted hele fammilien kan trives, da har foreldrenes reisevei til jobb ol også stor betydning. Jeg tror også det er forskjell på hva som er idielt for ulike aldersgrupper. Det første året betyr det nok ikke så mye, senere fra omtrent 1 til 9-10 års alderen tror jeg det mest ideelle må være å vokse opp i rekkehus eller liknende, med mange barnefammilier og kort vei til venner. Når barna blir litt større tror jeg det blir viktigere med brukbar plass og mange fritidstilbud. Da betyr det også litt mindre om veiene er trafikert ol. Jeg tror ikke det er så veldig vitig at det finnes 1000 ulike fritidstilbud rett i nærheten. Det er viktig at det finnes litt forskjellig, men de fleste både barn og voksne kan trives med å gjøre mange forskjellige ting. Det er viktigere at det so finnes er bra, enn at det er så veldig mye forskjellig. Jeg mener også muligheten for å kunne gjøre ting uten at det er organisert på noen måte er enormt viktig.
Gjest Skrevet 30. mars 2008 #7 Skrevet 30. mars 2008 Eg bor når på bygda, så eg meiner vel at det er litt bedre å vera liten her enn i byen. Men hadde eg bodd i by, ville eg sikkert svart motsatt. Men her eg bur er det vel egentlig ideelt. Godt med tilbud på ettermiddag/ kveld, gode barnehager, gode og passe store skuler, og ikkje minst: kort vei til nærmeste by med vanvittig bra utvalg i butikker. Eg er nok ganske urban av meg, og savner byliv, men for barna sin del svelger eg det i meg. Dei har det best her som familien bur, og der det er litt meir ro over ting. Siden eg og pappaen har gått frå kvarandre, er det heller ikkje aktuelt å skille dei frå han meir enn dei er nå. (Har 60/40)
6Ymamma Skrevet 30. mars 2008 #8 Skrevet 30. mars 2008 *tenker* Vanskelig....vil hjem til bygda, men klarer ikke å finne ut om jeg vil det 100%...usikker på om jeg kommer til å angre. Jeg har hund som hobby, så det spiller liten rolle for meg om vi bor her elller der når man tenker på hobbytema og fritidsaktiviteter
Gjest Skrevet 30. mars 2008 #9 Skrevet 30. mars 2008 jeg er oppvokst i "storby" (kr.sand) men trives faktisk litt her ute på "bondelandet" . det er 15 min til nærmeste by (sandnes) og 30 min til storby (stavanger) . men nå hater jeg kristiansand ganske mye da.. jeg har bodd i oslo,hønefoss,sande (utenfor drammen) og svene (men det ble litt for langt uti gokken for oss) .. så jeg har bodd litt her og der og kan med den konklusjonen si at jeg trives her best her jeg bor nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå