Gå til innhold

hvem kontakter jeg? Ang. ADHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en mistanke om at sønnen vår på 9 kan ha ADHD. Har aldri fått oss til å kontakte noen siden vi har vært så usikre. Noen ganger sier vi at dette må vi bare få sjekket ut for så noen dager etterpå tenke at nei han er jo så rolig å grei. Men synes bare det har blitt verre så nå må det bli gjort noe. Før var han alltid så rolig og høflig blant fermmende, men synes han har blitt mer urolig her og. I tillegg til mange andre tegn. Det jeg lurer på er hvem jeg kontakter for å få til en utredning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helsesøster og skolen.

Skolen skal videre kontakte ppt for videre utredning.

Men først må du nok ha en samtale med skolen.

Skrevet

Ta kontakt med ppt i din kommune, de og fastlegen din kan henvise dere videre til BUP for en skikkelig utredning.:-)

Skrevet

Dette kan du ta opp med fastlegen. Han kan vurdere om dere skal henvises til BUP (barne- og ungdomspsykiatrien) for en utredning.

Det er biktig at du leser om ADHD og forsøker å notere deg hvilke symptomer sønen din har. Husk at symptomer på ADHD også kan være symptomer på mye annet. Dessuten har ikke alle urolige barn ADHD.

Skrevet

Skolen kan ikke henvise til BUP, kun til PPT. PPT utreder lærevansker, ikke ADHD.

Skrevet

begynn med fastlegen!

snakk med skolen om de merker noe? det har dere kanskje fått tilbakemelding om alt også.... i forhold til oppførsel o.l.....

om han skal utredes må han inn på bup, og det tror jeg det er fastlegen som henviser til.....

Skrevet

Fastlegen henviser til BUP eller PPT. Berre sei til legen kva dokke vil og kvifor:) Husk at dei med ADHD kan ha veldig varierande dagsform:)

Skrevet

Om dere er usikker skader det ikke å få ordnet med henvisning. Særlig fordi BUP-systemet er særdeles tregt...! Laaaaange ventelister, og er du uheldig så går det måneder mellom hvert møte når du først har kommet innenfor. Snakker av erfaring her.

Skrevet

Takk for svar. Har vært en del borti ADHD barn og har lest en del om det. Ser mange tegn. Men håper liksom at han ikke har noen diagnose. Noe som han selvfølgelig heller ikke trenger ha. Men tror det kan være lurt å utrede det ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...