Gå til innhold

Se hva britene sier om alkohol i svangerskapet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Britiske myndigheter har kommet med nye (mer restriktive) retningslinjer ang. alkohol i svangerskapet:

"Gravide kvinner bør ikke røre en dråpe alkohol selv om det ikke fins noen vitenskapelige bevis for at det kan skade fosteret."

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=513432

For de av dere som måtte lure så støtter jeg dette utsagnet 100%.

Vi (i Norge) har krisemaksimert alkoholens påvirkning under svangerskapet i dette landet til så stor grad at kvinner som finner ut at de er gravide etter å ha drukket alkohol vurderer abort. De SKREMMES til å vurdere abort, selv om de ønsker barn. Vi så jo faktisk at en lege ANBEFALTE abort. Det er helt tussete å krisemaksimere på den måten! Alkoholskader er sjelden ekstremt store. SVÆRT, SVÆRT sjelden. Se bare på britene, franskmennene og øst-Europeerne. Der har vordende mødre drukket mengder med alkohol helt frem til i våre dager, og de fleste har blitt født helt normale.

Man bør unnlate å drikke i svangerskapet, men det som har skjedd før man visste om at man var gravid gir like lite risiko for fosterskade som det å ha spist skinke på maten.

Hvorfor lar vi hysterikerne styre hylekoret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du støtter at man ikke skal drikke under svangerskapet, men synes at det er hysteri å følge anbefalingene?

??

Det er forøvrig samme anbefaling som har vært i Norge de siste årene. Null alkohol i svangerskapet.

Skrevet

Kanskje for at færre skal si at et glass skader ikke, og kanskje skade sitt framtidige barn? Jeg tviler på at mange leger har samme holdning som han hos lommelegen, og man må da pent en tur til fastlegen sin for å søke om abort, eller? Dessuten er det ikke så ekstremt sjeldent med skader som du vil ha det til, følge tall her:

http://www.fasforeningen.nu/

er det snakk om 2 per 1000 fødte som har alvorlige skader, og mindre alvorlige tilfeller forekommer oftere.

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe vits i å risikere. Man vet jo verken om det er skadelig eller om det er uskadelig. Hvorfor spille russisk rulett med fosterets ve og vel? Altså enig.

Jeg synes det er hysterisk å vurdere eller anbefale abort bare fordi man har hatt en fyllekule eller to når man såvidt er gravid (f.eks. 4 uker på vei) Det er så og si klin UMULIG å ha skadet fosteret.

Skrevet

Man må ikke til legen for å søke abort. Man ringer og bestiller time.

Når det gjelder FAS så er det 100% umulig å få FAS av å ha vært på sydenfylla i uke 2-3 av svangerskapet. Med andre ord er FAS-henvisningen din idiotisk og fullstendig irrelevant. Som å bringe opp kjøttetende bakterier når man har fått et blåmerke.

Skrevet

hehe... ei på jobben min har akkurat funnet ut at hun er på veg med førstemann... hun har fått låne en bok om svangerskap av sjefen vår (som fikk barn på 70-tallet), og det står det at tobakk skal man holde seg helt unna, men at alkohol var greit... et glas vin eller en dramm i ny og ne var helt greit.... vi flira godt da.....

Skrevet

Ok, misforstod innlegget ditt jeg, skjønte liksom ikke helt sammenhengen..

Skrevet

Det er det man ikke kan si med sikkerhet AnneM. Om noen ikke ønsker å risikere et barn med alkoholskader, hvorfor ikke abort? Har man vært drita på fest ørten ganger uten å vite at man er gravid har man vel uansett ikke lyst på barn tenker jeg. Prøvere drar vel ikke på byen og drikker seg sørpa akkuratt.

Skrevet

Hvordan vet du at det er 100% umulig å få FAS pga sydenfylla? Siden man sier at det ikke finnes noen nedre, sikre grense er det vel fordi mer eller mindre alvorlige tilfeller har forekommet uavhengig av når mor har drukket, ellers ville det ikke vært statistisk grunnlag for å si at man ikke kan utelukke faren for skader, og selv om leger ikke er eksperter på tall kan de som forsker forhåpentligvis såpass.

Skrevet

For all del, om man ikke kan leve med en baby som har f.eks. en liten, og fullt opererbarn hjertefeil pga alkohol, så ta gjerne abort. Jeg skal ikke stoppe noen.

Det er selvsagt fare for S.A., men hjerneskade kan ikke fosteret få før det har en hjerne, og det har ikke et foster på 2-3-4-5 uker.

FAS er ikke engang et tema så tidlig, om man slutter å drikke når man finner ut at man er gravid.

Jeg mener det er denne infoen som burde ha fremkommet i større grad. Nå tror folk det er lett å skade fosteret med alkohol, men det er det ikke. Man tror også at fosteret får store skader med en gang. Det skjer ikke, i alle fall ikke før i uke 8-12, og de skadene som evt. oppstår da, som lærevansker, sosialt tilpasningsproblemer, osv., er det verdt å abortere for?

Jeg vil at alle som vurderer abort pga alkohol skal vite dette, slik at de ikke velger på feil grunnlag.

Velg gjerne abort, men vit fakta! Hvorfor? For å hindre at man angrer etterpå. Noen gjør faktisk det, og de lever veldig dårlig lenge. Om de får vite at de aborterte et sannsynligvis 100% friskt foster, så gjør nok ikke det saken bedre. FAKTA PÅ BORDET!

Skrevet

Ja, jeg har også tenkt mye på dette med kulturelle forskjeller. En jeg kjenner var hos lege i England og hos legen ble hun spurt om hun drakk alkohol. Hun sa som sant var at det gjorde hun vanligvis, men at hun ikke hadde drukket de siste fem månedene fordi hun forsøkte å bli gravid. Legen ble kjempeoverrasket over dette, og sa at det hadde han aldri hørt om. Han lurte veldig på om dette var vanlig i Norge, og begynte å le da hun fortalte om hvordan ting var i Norge.

Her inne på DiB var det jo en som en gang spurte hvor mye hun kunne drikke nå som hun var gravid, og ale trodde det var et tulleinnlegg..

Ikke misforstå: Jeg synes ikke man skal drikke eller røyke under svangerskapet, bare så det er sagt.

Skrevet

Les på FAS sine egne sider (trykk på det norske flagget i linken) og les og lær.

Skrevet

Hehe. Jeg fikk den boken med førstemann. (gammel jeg vettu) Men selv den gangen ble jeg anbefalt totalavhold av legen min. Og røyk hadde vært farlig leeenge. I tilfelle dere vet om noen eldre på min alder som påstår noe annet:)

Skrevet

Jeg synes heller ikke at man skal drikke eller røyke under svangerskapet.

For å forklare hva jeg vil si, så vil jeg fortelle om en jeg kjenner som tok abort som 18-åring. Hun er nå 34 år gammel, og har 3 barn "To som lever og en som jeg frarøvet den sjansen", sier hun. Det er nokså sterkt. Jeg kjenner selvsagt mange som har tatt abort uten å ha en slik reaksjon. Hvorfor akkurat HUN har denne reaksjonen er merkelig, men det handler om empatien hennes. Hun er ikke i nærheten av å være religiøs (haha) og ikke noen i familien hennes heller, så dette handler om at hun føler at hun ble presset til abort, og angrer på at hun ga etter for presset. Hun elsker barn. Og hun har minnetavle for sitt aborterte foster på veggen. Jeg vet hun ikke er alene.

Nå hadde ikke hennes valg noe med alkohol å gjøre, men det hadde med ønske om å få barn å gjøre. Hvis man ønsker seg barnet som er kommet uplanlagt, men aborterer pga alkohol, så risikerer man å ende opp like tussete som min bekjent.

Jeg er så redd for at kvinner som egentlig ønsker seg barn skal føle seg presset til abort fordi de har hørt alkohol er skadelig. Spesielt dersom de tror det er mer skadelig enn det faktisk er. (noe som vil være naturlig i Norge pga hysteriet som råder rundt alkohol). Fakta er, som britene sier, det er ikke noe bevis for at det er skadelig i små mengder. Og selv i store mengder er det viktig å være klar over HVILKE skader man muligens risikerer.

Skrevet

PS. Man VET at røyk er farlig for fosteret, og det har man visst lenge før alkohol kom i søkelyset. Ville noen abortert fordi om de hadde røykt før de fikk vite at de var gravide?

Skrevet

Ok, leste nå. Det er ikke FAS men de andre komplikasjonene som kan forekomme. Bukker og takker i største ydmykhet over å ha blitt avlært med ett stykk vranglære :)

Skrevet

Her er skadene røykning kan gi:

- 1% av røykerne får alvorlige problemer med morkaka (svikt, feilplassering, blødninger, osv) som kan gi hjerneskade, el.

- lavere fødselsvekt og høyere infeksjonsnivå hos nyfødte, noe som gir økt risiko for hjerneskader, død, osv..

- Økt risiko for cerebral parese

- Økt risiko for mentalt handicap og signifikant lavere IQ

- Økt dødelighet generelt både før og etter fødsel.

- Høyere risiko for fødselsskader som hareskår og åpen gane

- Høyere risiko for å dø i krybbedød, selv om mor slutter å røyke ved fødsel

- Økt risiko for astma

- Økt risiko for adferdsproblemer

- Svært forhøyet antall med lærevansker.

osv. osv.

Som dere ser er røyking mye bedre dokumentert som skadelig, og flere blir skadet av røyking enn av alkohol.

Så igjen - ville dere abortert om dere hadde røyket noen 20-pakninger før dere fant ut at dere var gravide?

Hvis ikke, hvorfor hisse seg opp over alkoholen som sannsynligvis er mindre skadelig.

Skrevet

Helt iorden. Jeg er ikke ute etter å "ta" noen, men å lære opp folk slik at de ikke sprer mer vranglære.

Jeg krymper meg ved tanken på alle mødrene som muligens sitter rundt og sørger over at de har tatt abort på fostre som de kanskje ikke ville ha abortert om de hadde visst litt mer.

NB! Jeg er ikke abortmotstander. Men jeg er motstander av sørgende mødre.

Skrevet

:-) Også er du også enig i at det er en dårlig ide å drikke seg sørpings om man prøver å få barn / ikke bruker prevensjon, så da er vi jo enige, egentlig , he he.

Skrevet

Selvsagt er det en dårlig idé. Men det er lite sannsynlig at man har skadet fosteret dersom det skjer.

Dessuten er det jo en del som blir gravide uten å være prøvere/med prevensjon, men som likevel ønsker å beholde.

Ifølge mor/barn-undersøkelsen er det mange som ble uplanlagt gravide.

Når man vet at 80-90% av mødre i Sverige i våre dager drikker før de vet de er gravide, så tyder jo det på to ting:

- man bør jobbe hardere for å begrense drikkingen i fertil alder

- man bør anta at det er relativt lite skadelig, ettersom det ikke er 80-90% av barna i Sverige som er helt "ubrukelige".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...