jordbær mathilda Skrevet 30. mars 2008 #1 Skrevet 30. mars 2008 Jeg var på legevakte med lillemor på onsdag. Hun hadde da et verkende sår på det ene øyet og et verkende sår på øret. Legen var litt usikker på hva det var, men trodde det kanskje var brennkopper. Han skrev ut antibiotika til lillemor med begrunnelsen av at brennkoppen var på øyet hennes.Fikk i tilegg øyedråper, da det var så veldig betent. Øyet hennes har blitt mye bedre, men øret ser like betent ut. Hun har også fått flere blemmer i ansiktet og en på armen. Lillemor har også fått et sår mellom tommelen og pekefingeren, som ser ut som en vannblemme. Tommelen ser rød og hoven ut, og det er tydlig at hun har veldig vondt. Bør jeg gi medisinen mere tid på å virke (hun stertet behandlingen torsdags morgen, og skal ha det i 7 dager) eller ringe legevakten igjen??
*ale* Skrevet 30. mars 2008 #2 Skrevet 30. mars 2008 Du kan jo ringe legevakta å høre hva de synes...Mulig de vil velge å bytte AB type..... Er det ikke noe man kan smøre på som lindrer?? Stakars lita...
Expat Skrevet 30. mars 2008 #3 Skrevet 30. mars 2008 Enig med ale, det burde ha blitt bedre og ikke spredd seg til nå!
HAPPY MOM<3<3<3 Skrevet 30. mars 2008 #4 Skrevet 30. mars 2008 Hvordan skal brennkopper behandles? Kontakt legen din. Dersom det kun er ett begrenset område med brennkopper, behandles infeksjonen lokalt. Vask ofte og grundig med såpe (evt grønnsåpebad), vask deretter med f eks klorheksidin sårvann, og smør deretter bakteriedrepende krem/salve på brennkoppene slik som Microcid, Bacimycin eller Brulidine. Brennkoppene bør dekkes til hvis mulig for å hindre smitte. Den som steller såret må vaske hendene godt etterpå og alle i familien må ha eget håndkle. Antibiotika? Ved flere enn ett sår på forskjellige steder av kroppen må man vanligvis ta antibiotika tabletter eller saft.
HAPPY MOM<3<3<3 Skrevet 30. mars 2008 #5 Skrevet 30. mars 2008 Litt til fra lommelegen: Hva bør jeg gjøre? Brennkopper er en sykdom som ofte blir bra av seg selv uten at det er nødvendig å oppsøke lege. Det er allikevel viktig å behandle på riktig måte slik at infeksjonen ikke sprer seg til andre hudområder og for å unngå smitte til andre barn i nærmiljøet: Vask det infiserte området med vanlig såpe og vann to til tre ganger i døgnet. Forsøk å fjerne store skorper forsiktig ved å bløte dem opp med saltvannsomslag for å komme bedre til med bakteriedrepende behandling. Smør på antibakteriell/antiseptisk salve som Bacimycin eller Brulidin etter sårvasken. Disse fåes kjøpt reseptfritt på apoteket. Dekk sårene godt med plaster eller kompresser etter hvert sårstell der hvor dette er mulig. Ved utbredte infeksjoner flere steder på kroppen eller feber bør lege kontaktes da det kan være behov for antibiotikabehandling som mikstur eller tabletter i tillegg. Legen bør da ta en bakterieprøve for å finne ut hvilken bakterie det dreier seg om og hva slags antibiotika som virker best. God hygiene er viktig for å unngå videre smitte. Husk hyppig håndvask og egen såpe og håndkle til barnet. Barn må holdes borte fra barnehagen eller skolen til brennkoppene er i ferd med å tørke inn eller de er godt tildekket med plaster eller kompresser. Husk også her streng håndhygiene og hyppig renhold av leker og andre kontaktpunkter med klorin eller desinfeksjonssprit. Alle barna bør ha eget spisebestikk som ikke deles med de andre.
3b@rnsmor-30* Skrevet 30. mars 2008 #6 Skrevet 30. mars 2008 antibiotika begynner å virke etter et par dager... synes du skal ringe igjen jeg!
jordbær mathilda Skrevet 30. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 30. mars 2008 Takk for svarene. Da ringer jeg legen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå