Gå til innhold

noen tips ang. kjøpe/leie bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ville du kjøpt/leid bolig når man skal bo en plass minst 2-3 år, kansje lenger... må opp i 7500-8000 for å leie noe som passer oss, men samtidig vet jeg ikke om vi har råd til å betale lån osv.. har funnet en leilighet jeg har forelsket meg i, noen som vet hvor mye man kan få i lån fra banken dersom man ikke har egenkapital?

takk takk.. masse leilighetsspm. idag ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg skulle bodd et sted under 3 år ville jeg ha leid. Mer enn tre år ville jeg kjøpt.

Om man ikke har noe egenkapital kommer det nok mye an på lønna, og om dere har lån osv fra før. Om man har en bsu oppstarta er det enkelte banker som har spesialtilbud, låne 90 % av kjøpesummen til en rente som om du har lånt 60 % osv...

Skrevet

takktakk.. har ikke lån fra før.. el, sambo har billån, men det er ikke mye, om det er gjennom pappaen, ikke banken! ellers har vi begge inntekt.. vi har bsu, men ikke så mye å skryte av der enda...

Skrevet

Det er noe som heter førstehjemslån som du kan ta ørste gang du kjøper bolig. Da kan du låne hele beløpet. Med 7% rente kan du låne en mill og betale 8000 i md, da går lånet over 19 år ca.

Hvis du har nettbank har de ofte en link til lånekalkulator der dere kan regne ut vhor mye dere kan låne.

Og ja, jeg vill absolutt kjøpt leilighet fremfor å leie hvis du skal bo der i 2- 3 år. Da får du fradrag fra rentene (28%) på selvangivelsen. DVS har du betalt 30 000 i renter et år får du 8400 kr mindre i skatt.

En annen ting er at verdien på boligen vil mest sannsynlig stige litt slik at du opparbeider deg egenkapital til neste kjøp av leilighet.

Det er også lettere å få lån hvis du har en kausjonist. De fleste foreldre stiller opp på dette så sant de har økonomi til det.

Lykke til..

Skrevet

Trenger ikke å ha så mye å skryte av der inne, det viktigste er at dere har starta. Også er det lurt ikke å bruke bsuen når dere kjøper, men at dere sparer ferdig og betaler ned på lånet med de pengene etterpå.

Ring forskjellig banker og få avtalt en time. Så tar dere med inntekter og utgiftet og snakker med de. Da får dere raskt et svar på hvor mye dere evt får låne.

Jeg kjøpte min første leilighet med kun et innskuff på ca 70 000 pga bsuen min. Den er fin å ha. Nå er leiligehten solgt, og jeg er endelig ferdigspart. Så, når vi kjøper dette huset vi bor i nå, da har jeg penger å skyte inn.

Skrevet

Jeg ville ikke hørt på hun som sa at det er best å leie hvis du skal bo et sted under 3 år.

Vil gi et eks fra mitt liv.

Kjøpte en etroms leilighet i Oslo i 95 til 250 tusen og solgte den to år senere til 430 tusen (med en gevinst på over 200 tusen, siden jeg hadde nedbetalt en del allerede) Kjøpte så en to roms leilighet til 575 tusen som jeg 5 år senere solgte for 1.3 mill. Ergo jeg har opparbeidet meg nærmere en mill i egenkapital bare fordi jeg fikk et godt råd å kjøpe. Jeg viste ikke hvor lenge jeg skulle bo i Oslo da jeg kjøpte første gang. Hadde i utg pkt bare et års vikariat..

Jeg vet også at prisene er mye høyere nå og det er mye vanskeligere å komme inn på markedet, men jeg har klokketro på at det i lengden lønner seg å eie boligen sin.

Lykke til.

Skrevet

Tror kanskje boligprisene vil synke en del de neste årene som følge av krisen i Usa. Da kan det være dumt å kjøpe for bare noen år..

Skrevet

Jo men de skal jo ha et sted å bo senere også...Og da er det jo fint å ha litt egenkapital..

Det var mange av mine venner som ventet med å kjøpe bolig nesten hele 90 tallet fordi de trodde markedet ville snu..De nagrer nok i dag.

Og ja, jeg vet at markedet ikke kommer til å koke slik det har gjor noen år, men jeg er optimist og tror ikke på at vi får et nytt krakk som i 87..

Skrevet

Synker prisene mye vil de jo tape penger...

Skrevet

tusen takk for gode råd, jenter! det hjelper veldig. planen er å bo der lenge, helt til det blir enda en familieforøkelse eller at vi må flytte av andre grunner.. vil i utgangspunktet studere der vi flytter og.. det eneste vi tenker på er om vi greier betale ned lån ol. samtidig som vi studerer.. vi får rett og slett ta oss en tur i forskjellige banker, og høre hvor mye vi kan få i lån.. synes det virker mer fristene å kjøpe en leilighet, enn å betale masse penger for å leie en ok leilighet...

takk igjen, hjalp masse!

Skrevet

Og du taper ikke penger på å leie mener du???

Skrevet

hvis dere begge er studenter er det jo begrenset hvor mye dere får i lån uansett. det er dumt å grave seg ned i gjeld nå så tidlig, spesielt på et tidspunkt da prisene er veldig ustabile. renta går dessuten bare oppover for tiden, selv om det er lov å håpe på at den går ned igjen snart. jeg ville nok ha leid et par år før jeg kjøpte, iallefall sett an markedet litt til..

som studenter har dere kanskje også studielån, og det teller jo ikke som inntekt .. du skal jobbe bra mye for å kunne få huslån samtidig som dere studerer.

Skrevet

Bankene sier vel at max lån (ALT lån, inkl billån, studielån etc) ikke bør overstige 2,5 ganger inntekten.

Ellers ville jeg absolutt anbefale deg å kjøpe hvis dere får muligheten til det. Som du sier, det kan jo også hende dere blir boende der lenger enn 2-3 år. Uansett så er det mye bedre å betale til seg selv i den forstand at dere har noe å selge når dere skal flytte, enn å bare betale flere tusen i mnd rett i lomma på en annen huseier.

Skrevet

jeg ville kjøpt. vi kjøpte leil og bodde der i 3 år før vi nå har kjøpt noe større. vi tjente 530.000kr på å selge etter 3 år. så ja er veldig glad for det. for hvis ikke kunne jo ikke vi fått så mye lån og sånn vi måtte for å kjøpe noe større. greit det koster med kjøpt, salg, renter og slikt. men jeg tviler da på at dere vil tape på å kjøpe for så og selge etter max 3 år.

Skrevet

takk for alle tips.. har som sagt ingen erfaringer, så å høre alt er flott!! vet ikke selv hva som er lurt.. så skal høre med banken hva de tror..

Skrevet

Første gang jeg kjøpte var i 2000, var alene, ingen penger på bok,ikke så høy inntekt heller. Jeg kjøpte en leilighet på 50 kvm for 480.000. Solgte 1 1/2 år senere da jeg traff min mann og var blitt gravid. Solgte med en fortjeneste på 265.000. Så jeg anbefaler å kjøpe, kan ikke tenke meg at du taper. Det du taper på er å leie. Da kaster du pengene ut vinuet, mens om du kjøper bataler du faktisk til deg selv.

Dere er to, jeg var bare en. Inntekt har dere begge og BSU.

Lykke til, dere tar sikker det valget som er riktig for dere :-)

Skrevet

Jeg ville helt klart kjøpt, du tjener jo på det, framfor å betale 8000-9000 kr i mnd og ikke få noen ting igjen for det.

Mange banker har gunstige førstehjemslån, vi har det med full finansiering: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...