BS-april Skrevet 30. mars 2008 #1 Skrevet 30. mars 2008 Er førstegangsfødende å har ikke peiling på amming. Hvor lenge er det vanlig at babyen ligger til brystet den første tiden?? Er det vanlig med 10 min, 30 min?? Er det lurt for melkeproduksjon at barnet får suge på hvert bryst til hvert måltid??
Gjest Skrevet 30. mars 2008 #2 Skrevet 30. mars 2008 Man ammer med begge bryst til hvert måltid. Med min første tok ammingen ca 1 time hver gang de første ukene/månedene, men etterhvert tok det bare kanskje 5 minutter pr bryst.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #3 Skrevet 30. mars 2008 Jeg hadde det de kaller en liten gormet første gangen og jeg måtte amme på begge bryst i til sammen ca. 1,5-2 timer hver gang. Untatt på kveldene da hun hadde kolikk og spiste og skrek i ett fra kl.18 00 til 23,30
Nætte;mortil2 Skrevet 30. mars 2008 #4 Skrevet 30. mars 2008 Min snupp ammet først av den ene siden, så hadde han seg en pause før han spiste på andre. Veldig forskjellig på hvor lang tid han brukte.. Etterhvert så kjenner man selv når det begynner å tømmes..
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #5 Skrevet 30. mars 2008 Min nyfødte datter brukte mellom 30 min og en time til hvert måltid, og så ammet jeg annenhver time. Hun startet på ett bryst, og pleide ikke ta det andre brystet når jeg bød henne det. Men nå etter tre uker tar hun fra begge to. Jeg synes det er lenge å amme en halv til en time og fant ut at jeg har for dårlig utdrivingsrefleks. Jeg fikk ikke tømt brystene og merket at melkeproduksjonen gikk ned. Derfor fikk jeg en nesespray som inneholdt kunstige hormoner som satte i gang utdrivingsrefleksen. Nå har jeg brukt ei slik flaske og trenger den ikke lenger. Nå bruker jeg rundt tjue minutter på ett måltid og da spiser hun av begge brystene og det går ca tre timer til neste gang hun er sulten. Om natta spiser hun kl.2230, kl.3 og kl.7.
NinaCath Skrevet 30. mars 2008 #6 Skrevet 30. mars 2008 Svar på spørsmålene dine finner du i heftene og bladene du har fått hos lege/jordmor under svangerskapet ditt :-) Dessuten er de som jobber på barsel-avdelingen der du skal føde "eksperter" og vil hjelpe deg i gang med ammingen. Det er ikke uvanlig at du må sette av MINST 30 min. til amming den første tiden, og regne med 8 timer i døgnet til amming! Det er best at du legger babyen til på det brystet du sluttet med sist gang du ammet, slik at du får tømt det skikkelig før du bytter. Det er nemlig veldig viktig at du får tømt det godt før du bytter, og er barnet fortsatt sultent gir du av det andre. Det at du får tømt det skikkelig er viktig for deg: at du motvirker brystbetennelse, for barnet: at den får i seg alle deler og stoffer i melken. Det er også viktig å være oppmerksom på ØKEDØGN. Det kommer dager da det føles som om det er lite melk og at du ikke har nok. Helt naturlig, da barnet skal ha mer og mer melk. Da må man IKKE gi opp og begynne med tillegg; da produserer jo ikke du mer melk, og man er inne i en ond sikel. Legg da heller barnet oftere til, ditt barn regulerer din produksjon slik at det er akkurat nok melk. Helt fantastisk innretning :-) Lykke til med ammingen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå