Gå til innhold

når endre etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

når er det man skal endre etternavnet på førerkortet å sånt?

er det noen som veit det??

jeg har sendt forlover underskriften er det noe annet jeg må skrive å sende da?

klem fra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Vi fant ut at det var enklest å endre etternavn etter at vi hadde vært på bryllupsreise slik at det ikke blir noe tull med at det er ulike navn på billett og pass.

Skrevet

Jeg skal fikse det når vi kommer hjem siden vi gifter oss i utlandet:)

pga bilettene er allerede biltillt i pikenavnet mitt og jeg må ha nytt pass og hele pakka etterpå..

Skrevet

Når man bytter navn må man også ha nytt pass, nytt bankkort og nytt førerkort. Vi syntes dette virket litt stress og måtte ordne med før bryllupet + redd for at alt ikke skal være i orden til bryllupsreisen, så vi velger å vente med dette. Tenker at vi ikke bytter navn før vi evt. får barn sammen, da kan vi søke om navn til barnet samtidig som vi bytter etternavn, greit å slå to fluer i en smekk ;-)

Skrevet

Jeg forandret etternavn da vi fikk vår førstefødte - altså før vi er blitt gift

;-)

Litt uvanlig men helt lovelig.

Passet og førerkortet er ennå ikke endret - men det er fordi jeg er treg... ( 2 år siden navnendring :-)

Skrevet

ok kanskje litt lurt å vente da! he he

takk for svar!

Skrevet

Jeg kommer til å bytte før bryllupet - vi gifter oss i USA og jeg må derfor ha nytt pass - gidder ikke betale for nytt pass i et navn jeg skal skifte med en gang jeg er gift likevel;o)

Skrevet

Jeg sendte inn papirene sammen med "erklæring..blablablabla...", og når vi fikk tilbake papirene sto det at jeg har hans etternavn fra den datoen vi er gift.. MEN, skal jeg da ordne meg nytt visa, førerkort, pass og slikt FØR vi gifter oss?? Drar etter planen på bryllupsreise noen dager etter bryllupe, så...

Skrevet

tror du skal gjøre det etter dere er gift..*Drømmer

skal dere på bryllupsreise til utlandet og har dere bestilt billett??

hvilket navn står det på billetten ditt eller hans??

hvis det står hans så må du ordne pass før dere reiser..

jeg skal vente med å skifte navn til etter vi har gifta oss tror jeg..

vi skal på bryllupsreise til utlandet et sted men vet ikke helt hvor ennå :)

Skrevet

Hvis biletten står i ditt nye navn må du jo ha pass el evt annen id med det navnet.

Skrevet

Ja - det bør du gjøre. Dersom du bestiller flybillettene i ditt nye navn, men har passer i ditt gamle - da kommer du nok ikke med flyet! Var nettopp en sak om det i avisen... Her er hva som f.eks. står på E-bookers side: "Navn på billett og pass må stemme overens og staves likt. Eventuelle feil må straks rapporteres til ebookers. Husk å bestille flyreisen i navnet til den hovedreisende (og ikke f.eks. i navnet til firmaet) og pass på at navnet blir stavet likedan som i passet, for- og etternavn. Dersom navnet på billettene og i passet ikke stemmer overens, kan du bli nektet å gå ombord." http://www.ebookers.no/sporsmal_og_svar.aspx

Skrevet

Jeg byttet navn i god tid før vi giftet oss fordi vi skulle til USA på bryllupsreise like etter bryllupet. Byttet før vi bestilte billettene, så de ble i riktig navn. Jeg hadde ikke elektronisk pass med pikenavnet mitt, så da måtte jeg søkt om visum for å reise til USA med det og det orket jeg ikke å styre med.

En bør være oppmerksom på at ikke alle kan få mannen sitt navn før en er gift, dersom hans etternavn er såkalt beskyttet (dvs færre enn 200 har det i landet). Er forskjellige regler for hvem som kan få slike etternavn (før en gifter seg vel og merke).

Skrevet

Vi skal ta påhoppertur, så vet ikke hvor, og når :P

Jeg kan vel booke billetten i mitt gamle navn, så det passer til passet, selv om det står at etternavn etter bryllup er hans...

Så kan jeg ordne førerkort +++ når vi kommer hjem igjen...??

Skrevet

Det kan du gjøre, eneste er, som andre har skrevet, at navnet på billett og pass må være det samme.

Til anonym; mannen min har et sjeldent navn (færre enn 200), men det var ikke noe problem å bytte; kriteriet var at vi enten hadde bodd sammen i min 2 år, og/eller har barn sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...