Gå til innhold

Ang. begravelse og min 4-åring....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ser desverre ut til at det går mot slutten for min bestefar... han er 91 år, og har levd et lang og friskt liv.

4-åringen min har jo vært der noen ganger, og vet hvem oldefar er, men har ikke vært der så mye at det er noe nært forhold.

Så jeg lurer på, skal han være med i begravelsen? Hadde det vært andre som han hadde hatt nærmere kontakt med, hadde jeg uten tvil tatt han med.

Hva syns dere? Skal han være med, eller skal vi kanskje hente han når begravelsen er over (regner kanskje med vi nærmeste skal samles etterpå)?

Er liksom redd for at han skal bli skremt av noe jeg da. Han er jo IKKE glad i høy orgelmusikk fra før av :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å spørre han? Jeg ville hatt med min snart 4 åring hvis hun selv ville.

Skrevet

Ja, kan jo spørre :-) Er rimelig sikker på han sier nei når han får høre at det er i kirka, og at det blir høy musikk.

Skrevet

Ja, men da har han jo valgt det selv og dere slipper en som mest sannsynlig vil få problemer i kirken.

Vet du at jeg ble helt dårlig.... for jeg leste først ang begravelse av min 4 åring.......trøtt her ja. Heldigvis leste jeg feil.

Skrevet

Vi hadde med begge barna på 3 1/2 år og nesten 2 år da min mormor (oldemor) døde. Det gikk helt fint. Minnene eldste har fra henne er nok oldemor som sitter i stolen på sykehjemmet.

3 uker etter døde tippoldemora til barna. Da tok vi ikke med noen av barna. De kjente henne nesten ikke, måtte nok forklart hvem hun var. Syns og det ble veldig tett oppi forrige begravelsen så da var de i barnehagen. Har vel ikke sagt at hun er død en gang.

Skal han bli med så er det viktig å forberede han på at du kanskje kommer til å gråte og det er det nok andre og som kommer til å gjøre.

Mange barn har inntrykk av at en begravelse er et selskap og får sjokk når de ser hva det er. Så forberedelse er viktig!

Skrevet

Huff, nei, "heldigvis" er han 91 og ikke 4 år.

Ja, men takk for godt tips, LOTP. Da skal han rett og slett få bestemme det selv.

Skrevet

Jeg opplevde å miste begge bestemødrene mine da jenta mi var fem, og jeg valgte å bruke mulighetene til å naturliggjøre dette med døden så godt jeg kunne. Jeg tenkte som så at denne gangen takler jeg selv det greit, siden det er gamle mennesker og jeg er forberedt. Det hadde vært verre om det var min egen mor eller far, kanskje.

Datteren min var med på alt, først bisettelsen hvor vi tok farvel med oldemor, kjente på den kalde hånden hennes, la duken over ansiktet og skrudde på kistelokket. Så begravelsen, med musikken, stemningen, folk som gråt, blomstene, familie og venner samlet til avskjed. Vi snakket masse om dette i flere uker, jeg svarte på alle spørsmål så godt jeg kunne. Fremdeles, fire år etter, snakker hun jevnlig om dette, som hun husker veldig godt og som faktisk har gitt henne gode minner.

Hvis du selv føler at dette er noe naturlig og at du takler det, så la for all del gutten være med på det meste av det. Men føler du ikke at det er riktig for deg, så kan det kanskje være greit å vente til neste "korsvei"?

Skrevet

Jeg føler selv dette er veldig naturlig, spesielt når det er en mann på 91 år. Og jeg vet jeg kommer til å være helt rolig i begravelsen.

Men, jeg blir litt i tvil når han fra før er litt "skeptisk" til kirka. Også har jeg en liten anelse om at bestemora mi kommer til å falle litt sammen... men, det kan jo forklares da.

Skrevet

Jeg hadde tatt han med jeg..oldefaren til mine to døde da minsta var 4 år. Og hun ble med i begravelsen. Og hun forstod veldig mye av det også.

Forklarte at kroppen ble begravd i gjorda..og sjela vandret videre til himmelen osv..

Skrevet

jeg bare husker at når jeg var rundt den alderen så døde min farmor....og jeg fikk ikke være med i begravelsen fordi mamma mente det ikke var no sted for et lite barn..men jeg ble veldig lei meg for at jeg ikke fikk være med!

Så spør hva han vil du:)

Skrevet

Ja, jeg tror jeg skal la han velge selv. Regner nesten med han ikke vil pga musikken, men om han vil være med, så skal han få lov til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...