Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #1 Skrevet 29. mars 2008 Har aldri vært i en dåp, hvordan foregår det og hvor mange faddere er vanlig å ha, hva med gudmor? hva er det og må en ha det? og har hørt noe om at noen spesielle tar av lua på dåpsbarnet? Jeg er helt grønn... vil noen forklare meg hvordan en dåp er og hva som må has av faddere ol.??
Ung kvinne Skrevet 29. mars 2008 #2 Skrevet 29. mars 2008 Minst 2 faddere, maks 6 ) Rollen som gudmor kan du forære en bestevenninne, men den vil ikke ha noen praktisk betydning (noen gang). Enten mor eller far (den av dere som ikke bærer barnet) tar av luen rett før barnet får vann på hodet. Dere kommer inn i en prosesjon i begynnelsen av gudstjenesten, og sitter fremst i kirken. når dåpen skal begynne kommer fadderne frem og står bak hvert dåpsbarn, og ett og ett dåpsbarn kommer frem og blir døpt. Etterpå sitter dere ned igjen med resten av menigheten. Kan variere fra kirke til kirke.
Curious74♥1jente&2gutter♥ Skrevet 29. mars 2008 #3 Skrevet 29. mars 2008 Ingen ekspert jeg men i vi gjorde det enkelt i datteren min si dåp. Hadde 2 faddere (mulig 2 til som var skrevet på papiret men som ikke ble med opp). Lua tok vi av selv. Er i dåp som mange andre ting, man kan ha et stort opplegg med mange faddere og gud foreldre osv. eller et enkelt opplegg. Man kan også bruke faddere eller gudforeldre til å ta av lua.. eller et annet barn feks(som er stort nok til å klare det da) Mange muligheter. Tenk på HVEM du vil ha med deg, så kan du/dere fordele oppgaver etterhvert. Presten vil jo vanlivis ha en samtale før dåpen,han kan sikkert fortelle litt også:-) Lykke til:-)
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #4 Skrevet 30. mars 2008 Trodde faddere og gudforeldre var det samme jeg...? Er det ikke det? Vi hadde to som var med opp og en tredje som ikke kunne være tilstedet. Gikk inn i prosesjon når gudstjenesten begynte, satt fremst, foreldre, storesøster og begge fadderene som var der var med opp. Pappa bar, søster tok av lua. Vi fikk overrakt dåpsattesten før vi gikk ned, og en av faddrene fikk overrakt et dåpslys. De hadde et lite bord forann prekestolen med lysestaker som vi satte det på. Så gikk vi ut i prosesjon når alt var ferdig. Tips. Har du et barn som gulper mye - husk å ha med gulpekluten inn i kirka og kanskje en liten leke eller noe for å underholde den lille litt. Lillemann her var våken til han ble døpt og sov som en stein resten av gudstjenesten. Og du kan spørre presten i forkant visst du er usikker på noe. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå