Gå til innhold

Hvor mye væske i døgnet? ca 8 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jenta mi er 8 mnd og spiser grøt til morgen og kveld. Får da 100 ml melk til hvert grøtmåltid. Pluss at hun får 130 ml før vi legger oss for kvelden. Ellers på dagen tilbyr vi henne vann til måltidene, men hun drikker ikke så mye. Jeg er da litt bekymret for at det blir litt lite.

Hvor mye drikker ungene deres på ca 8 mnd. Både med tanke på mme og vann. Kanskje det er lite med 330ml mme?? Men de skal jo ikke ha mer en ca 600 ml heller....synes dette er så vanskelig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde det var opptil 1000 ml mme de kunne få pr døgn jeg da.. Mulig at jeg tar feil.

Min er 10 mnder, men har drukket samme mengde mme flere mnder..

Her er det 240 ml MME etter grøten om morran, så er det 210 ml mme til brødskiva midt på dagen, vann til middag og mellom måltidene. Så er det 240 ml mme etter grøten på kvelden.

Hvis du begynner å få tørre bleier er det jo et tegn på at hun får for lite væske. Mini har alltid tilgang på flaske med vann, untatt siste 20 minutter før måltid, for da drikker han seg mett på vann. Vær obs på at småtasser svetter de også, men ikke i armhuler etc. Spør helsesøster hvor mye de ca skal ha, for det vet jeg ikke. Men vet bare hva vi gir gutten vår ;)

Skrevet

1000ml mme er vel "grensa" når man bare gir mme har jeg hørt.

det står på nanpakka hva som er anbefalt. det er jo utregnet i forhold til alder og hvor mange faste måltid som blir gitt. og dette er jo inkl. det som ev. blir brukt i maten. skal gi annen drikke ved siden av.

min lille får i seg ca. 600-650ml mme daglig. pluss/minus. får mme til alle måltid.

Skrevet

Mi er nesten lik din. Hun vil nesten ikke ha vann og noe mme. Hun får også pupp, men det er ikke mye hun vil ha der heller (har dårlig tid og er nysgjerrig).

Det er jo vann i grøten og.

Som sagt hvis hun har tissebleier og virker fornøyd, stresser jeg ikke med det.

1000 ml i døgnet er vel bare hvis de får kun mme som føde? eller er det noe jeg har misforstått?

Skrevet

Ja, stemmer at 1000ml pr døgn er når de KUN får mme. Jeg sliter med å få i minsten her melk i det hele tatt for tida... Han har vært litt syk, så får skylde på det og håpe han kommer inn i en god matrytme igjen snart... Men det kan jo kanskje være noe med alderen også? Så lenge de har tissebleier skal det visst være ok med væske de får i seg iallfall, men hvor mye som MÅ være mme vet jeg ikke...

Så til det en sa over her som jeg ikke helt klarte å få med meg... Den mengden mme som står på NAN-pakka, er det den mengden melk som er anbefalt inkl det de får i seg gjennom grøt, eller er det den mengden melk de bør drikke ved siden av? Noen som vet?

Skrevet

Hei!

Takker for alle svar, men det jeg var ute etter å vite var nok hvor mye væske de skal få i seg når de er godt inne i rutinene med fast føde. Altså ikke bare mme. Men var kanskje litt uklar her.

Det som står på mme eskene er nok rettet mot kun mme.

Når de får grøt skal de jo ha ca 1000 ml tilsammen. (Grøt og mme) Slik jeg har forstått det så gir de ca 100-160 ml ved siden av grøten. For selv om grøtpulveret blandes med vann så er det jo melk i den. Men det er så forskjellig fra barn til barn hva de vil ha. Jenta mi har kommet til å spist til det hadde vært tomt uansett hvor mye hun hadde fått.

Ja det er nok sant som det sies overfor at så lenge de har normale tissebleier og virker fornøyde ellers så er det vel mer enn bra nok;-) men det er ikke så enkelt å vite bestandig. Synes ikke de er så flinke på helsestasjonen bestandig heller til å gi slike råd.

Men det er litt vanskelig når en begynner å trappe ned på mme`n for å gå over til vann. For det er ikke like godt visstnok..hehe

HI

Skrevet

Det er riktig som det står lengre oppe at 1000ml gjelder kun når de får mme. Når de får grøt så er grensen 600ml ca.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...