Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa maser hull i hodet på meg, eneste grunn jeg kan se som negativ er at da blir vi i beita for barnevakt til gutta ;-)

Men, seriøst, hva ville dere gjort, eller hva anbefaler du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri i verden! Det kommer til å skremme vettet av henne! Ingen barnebarn på deg...;o)

Skrevet

Viss du har hatt rolige, greie fødsler før så hvorfor ikke. Men om du er typen som skriker, hyler og er helt ute av deg selv så hadde jeg ikke gjort det.

Ikke godt å skremme henne heller;-) du vil vel ha barnebarn en dag? Hehe:-)

Skrevet

Synes hun er litt for ung enda.

Om noe skulle gå galt slik at du må ha hastesnitt eller liknende ville hun nok blitt veldig redd for både mamma og lillebror. Synes unger skal få slippe å måtte bekymre seg for sånt jeg, tipper du vil ha mer enn nok med deg selv også, så hvis hun finner noe skremmende vil du ikke ha ork til å trøste henne..

Skrevet

Jeg hadde faktisk moren min og broren min på 14 med på fødselen..(er alenemamma), ikke den siste timen og når lillegutt "kom ut", men de 16 timene før det,hehe

Han er omtrent den stolteste onkelen og fadderen på jord! :-)

Skrevet

Kunne vurdert det, ja. Hvis dette er et sterkt ønske fra ens eget 14-årige barn (ikke andres barn). Men da må du også forberede henne på evt. komplikasjoner kan oppstå under en fødsel. Hvordan vil hun takle om det skulle oppstå noe? I og med at det er en jente det er snakk om, så vil nok kanskje dette påvirke henne den dagen hun selv skal bli mamma. Det er mange ting å ta stilling til. Men alt i alt tror jeg at dette kan være for både dere og henne, et minne for livet :)

Skrevet

He he, kan vel være god prevansjon inntil hun kommer i alderen hun faktisk har lyst på barn ;o?

Gjest Rebel + soggy bottom baby
Skrevet

jeg tror jeg hadde følt at jeg måtte "ta meg sammen" for ikke å skremme jenta. Dessuten kan det jo alltid skje noe...

Jeg kommer nok aldri til å ta med noen andre enn sambo på fødslene, er altfor "prektig" til å "gå inn i meg selv" foran noen som helst andre (utenom jordmødre og sånn da)

Skrevet

Jeg var selv med på fødselen til min lillebror, da var jeg nesten 16.

Min lillesøster på 9 var også med, og vi taklet dette kjempefint begge to.

Hun måtte et par ganger se på gjennom fingrene da det hele ble litt intenst, men hun har i årene etterpå (hun er nå 25) omtalt dette som en flott og fascinerende (og litt skremmende) opplevelse.

Jeg for min del ble ikke skremt av opplevelsen, og da jeg skulle ha min første i en alder av 20 år følte jeg i bunn og grunn at det å være med på min brors fødsel hadde gitt meg en slags forberedelse på det som skulle skje - og det følte jeg trygt.

Fødselen til min lillebror må kunne beskrives som grei og rask, det var ingen komplikasjoner og jeg hjalp til med å massere korsryggen til min mor, hentet vann, holdt lystgasslangen o.l. - følte meg mer som en medhjelper enn en tilskuer.

Hverken jeg eller min søster er av det "fintfølende slaget" og jeg vil si at skal eldre søsken være med på fødsel, så må man ta med i betraktning hvordan man kjenner dem og hvordan man tror de vil takle opplevelsen. Ikke minst er ønsket og innstillingen deres viktig.

Personlig ville jeg ikke hatt med meg noen av mine egne barn på fødsel, men det er mer fordi jeg ikke ønsker dem som en del av denne private sfæren det er for meg, ikke fordi jeg tror det ville skremme vannet av dem.

Skrevet

Hun er veldig "stor" for alderen, til tross for å være fjortiss til tusen, så om noe skulle skje og hun må sitte på gangen uvitende vil hun nok takle det. Dessuten har ei venninne av meg sagt at hun kan henge seg på om så skulle skje, så hun får selskap.

Dette blir mitt 5 barn og snuppas 4. lillebror.

Min lengste fødsel av de 4 jeg har hatt har tatt 2,5 time.

Hmm... tenke tenke...

Skrevet

Eg har 14-åring, men er ikkje gravid. Men skulle eg vore det, og han ville vere med på fødselen, så hadde han fått lov, ja:)

Han er jo veldig klar over korleis ungar kjem til, og også korleis dei blir laga. Kanskje det hadde til og med roa han i eit par år ekstra;)

Trur dei unge i dag veit meir enn kva vi gjorde om fødsel.

Skrevet

vanskelig å si men om du føler det er greit og hun har lyst så hvorfor ikke? Jeg selv kunne aldri i livet mitt tenke meg å bli med på min mors fødsel, heller ikke hatt datteren min med på men fødsel (selv om jeg ikke har noen datter da)

For meg blir det unaturlig, kanskje fordi mitt fårhold til min mor er litt spesielt?

Uansett hva du beatemmer deg for så lykke til! Håper det blir en fin opplevelse for dere alle:-)

Skrevet

For meg hadde det aldri i verden vært naturlig å hatt med meg mine evt stor barn på en fødsel og kunne heller aldri tenke meg å være med hvis min mamma skulle hatt en baby når jeg var i tenåra. Faller meg rett og slett ikke naturlig inn. Men hvis det er naturlig for dere, og du føler at hun hadde klart seg alene hvis det skulle være noe komplikasjoner med deg så burde dere gjøre det.

Skrevet

Nei, jeg ville ikke gjort det...

Hadde det vært en 14-åring tilstede under den siste fødselen min hadde hun aldri fått barn selv. Skuldrene kilte seg fast i mitt bekken, 5 voksne måtte til for å bryte henne løs med makt, da hun endelig var ute pustet hun ikke og barnelegen løp avgårde med henne... Jeg er vanligvis ikke noen skrike-dame, gjorde ikke det med de to første, men smertene ved denne siste fødselen kan overhodet ikke sammenlignes med de første og jeg skreik i vill angst og av en helt ubeskrivelig smerte. En skikkelig helvetes-fødsel!

Jeg ble storesøster da jeg var 15 år, jeg var ikke med på fødselen, og godt er det, det endte med hastekeisersnitt, men jeg var på sykehuset, og da det hele var over fikk jeg holde den lille jenta og til og med stelle henne før mamma i det hele tatt var våknet skikkelig til etter narkosen. Temmelig stolt storesøster ja ;-) Det er jo en løsning det, la henne vente et eller annet sted på sykehuset, og ringe mobilen hennes med en gang du har den lille på brystet og la henne komme inn og ta del i den første timen med den lille...

Skrevet

Ta henne med, så er du sikker på at huin ikke blir gravid de nærmeste årene!!! :)

Nei jeg vet ikke hva jeg hadde gjort, hadde det vært en gutt så hadde jeg ikke tatt han med uansett i den alderen, men jenter kna jo være så modne.

Spørs vell litt hvordan hun er og hvilket forhold dere har.

Kan jo absolutt være en positiv ting?

Skrevet

Hun er ei oppegående jente som tåler det meste og er flink til å takle uforutsette ting som måtte oppstå. Hun er helt oppslukt i svangerskapet, også denne gangen. Hun leser i blader, bøker og på nett når det gjelder svangerskap og fødsel. Hun vil vite hva jeg skal gjennom.

Hun har villet hvert med de 2 forrige gangene også, men da hun var 10 år sa vi nei. Neste år når neste lillebror var vi mer usikre, da fikk hun være med på alle lege og jordmor samt UL undersøkelser, slik at hun med tiden selv kunne få velge. Hun gikk hele veien for å være med, men så viste det seg at mini lå i seteleie og da blei vi enige om at hun ikke skulle være med likevel. Mini snudde seg på vei til føden da ;-)

Nå føler jeg at hun er for stor til at jeg kan nekte henne, og ikke føler jeg at det for meg blir FOR personlig til at hun kan være med.

Mannen i huset er mest usikker, men han er heller ikke pappan hennes, om det har noe å si aner jeg ikke, men jeg tror det ;-)

Jeg skriker ikke så ille under fødslene, men jeg blir en heftig banner i smertehelvete. Denne gangen vurderer jeg smertestillende, spes om hun skal være med, men kjenner jeg meg selv rett dropper jeg det også denne gangen. Banning hjelper :-)

Skrevet

Det må du vel neste finne ut av selv, du som kjenner jenta di! Ikke alle tåler det samme og det er det vel ingen her inne som kan svare på i og med at vi ikke kjenner jenta di. Men sånn generelt, viss jeg tenker på meg selv som 14 åring, så hadde jeg nok tålt en sånn opplevelse bra, jeg har alltid vært interessert i emnet, og barndomsdrømmen min var å bli jordmor.

Men uansett grunnlag så tror jeg det er viktig at dere snakker godt med henne om det som skal skje på forhånd, forberde henne godt på det dere skal igjennom. Og bli enige om at hun må gå ut viss det skulle dukke opp situasjoner der hvor du føler det trengs eller at det rett og slett blir nødvendig.

Men føler du hun takler det, og du er komfortabel med det, og du har et noemalt svangerskap med en ventet normal fødsel så ser jeg ingen grunn til at hun ikke skal få være med.

Skrevet

Enig at banning hjelper. Smertelindring nok det;-) Tror nok ei jente på 14 år tåler litt banning.

Go for it:-)

Skrevet

Hun tåler banning ja, jeg har jo lært det en plass ;-)

Må ta en alvorsprat med mannen her, som sagt, så finner jeg ingen annen god nok grunn enn at vi mister barnevakta til gutta når fødselen starter. Men det må da kunne finnes en erstatter om det ikke starter i skole og bhg tida.

Skrevet

Jeg var med på fødselen til min lillesøster da jeg var 17, og det er det største jeg har opplevd bortsett fra mine egne barn. Og større enn bryllupet mitt.

Min datter var og med på fødslene til brødrene når hun var 15 og 17, men gikk ut på slutten da rett før pressriene.

Skrevet

nei så absolutt ikke! jeg syns det er alt for ungt.. kan gi jentungen varige men!

Skrevet

Dere som mener hun er altfor ung, hva er passende alder?

Hvor gammel bør en være for å takle å være med på en fødsel?

Nå er jeg bare nysgjerrig for mannen er enige med dere.

Skrevet

Muligheten for å gå på gangen er der om hun blir med. Den muligheten går hun glipp av om hun ikke får det.

Det går en å avtale på forhånd og snakke skikkelig om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...