Gå til innhold

"status" og aldri ha barnevakt?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det virkelig blitt sånn, at de som aldri har barnevakt, får "status" av andre?!

Kan nesten virke sånn her inne. "Har aldri hatt barnevakt å jenta mi er 2 år!" har jeg sett noen skrive, hvor de da liksom mener det er så utrolig bra.

Jeg kan virkelig ikke forstå at man er en dårligere forelder om man har barnevakt av og til (snakker om en sjelden gang for å samle litt krefter, eller være kjærester med mannen eller kvinnen).

Så er jo alle barn forskjellige! Noen sliter foreldrene mer ut enn andre, å da er det til barnets fordel at foreldrene får puste ut litt for seg selv, mener jeg!

Hva mener dere!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her inne er det visst status, ute irl er det heltdigvis ikke det samme.

Tror de fleste vil stusse over en toåring som aldri har hatt pass.

Jeg for min del synes vel mest synd på foreldrene som ikke en eneste gang har kunnet kose seg sammen uten å samtidig måtte se etter den lille. Greit at ungen kanskje sover hele kvelden, men det er alltids en fare for at den våkner og da er jo "slappavkvelden" forstyrret. Jeg liker å tro at alle foreldre har godt av å komme seg ut en gang i blant, om det så er bare for en kjapp kinotur ;-)

Skrevet

Skulle veldig gjerne hatt barnevakt, har ingen betenkeligheter med det... Ville nok ikke hatt barnevakt på natta så lenge jeg ammer, men en og annen kveld så vi fikk tatt en tur ut, middag og kino kanskje. Eller at noen andre hentet i barnehagen av og til og ga de middag og kom og leverte de etter barne-TV, hadde vært utrolig deilig!

Men vi bor langt unna det meste av familie, og de som bor i nærheten er enten kronisk syke eller mindre interresert i å sitte barnevakt. Har hatt barnevakt et par timer noen ganger, så jeg har kommet meg til tannlege eller frisør. Men det er to år siden vi har hatt barnevakt på kveldstid... Skulle gjerne hatt det anderledes, da skulle jeg jammen hatt barnevakt en hel helg og tatt med mannen på en kjærlighets-weekend et eller annet sted ;-)

Synes det er leit at det er sånn, men det er nå engang sånn, det er livet vårt, og vi har det helt greit. Går ut litt hver for oss, og har masse kjærestetid etter at ungene er i seng klokka åtte. Vi lider overhodet ingen nød, selv om jeg av og til ønsker meg friske og raske besteforeldre som ville hatt ungene på eget initiativ av og til.

Skrevet

vi har så og si aldri barnevakt, men det går både på at vi ikke trenger og på at vi ikke har barnevakt å velge i.

Hadde vi hatt muligheten tror jeg vi hadde brukt det en kveld i måneden for kino eller noe ja!

Skrevet

Jeg føler faktisk det er motsatt jeg da! Jeg føler jeg nesten må forsvare meg når jeg ikke har hatt barnevakt for å dra ut. Jenta mi er 10 uker gammel,og jeg er ikke klar for å dra fra henne en hel natt. Har ingenting med at hun ikke har det bra hos andre osv,det er rett og slett bare meg! Jeg føler ikke noe dragning mot å dra ut eller noe som helst sånn.. Og når venninnene mine spør om jeg vil være med ut,og jeg sier nei,får jeg beskjed om at jeg har grodd fast,blitt kjip osv osv. Det er jo så lett å få barnevakt,så det er bare å bli med ut.. Folk drar ut som de vil,og gjør som de vil. Det er ikke min sak,og synes heller ikke jeg må forsvare meg når jeg velger å være hjemme med mann og barn,og de som drar ut er sikkert møkkalei å måtte forsvare seg for at de vil det... Sånn er det tydeligvis..

Skrevet

Blir helt feil for oss hvis vi aldri får litt tid for oss selv.Trenger å være litt kjærester.Flørte litt..Voksenkontakt.

Dessuten storkoser både Lillegutt og besteforeldrene seg MASSE når de får være sammen uten oss foreldre ;-)

Hadde barnevakt første gang da han var 4 mnd,var forferdelig,var absolut ikke klar for det,og koste meg ikke!

Andre gangen var han 8 mnd,og vi storkoste oss =)

Har hatt barnevakt med overnatting 1 gang,og skal forhåpentligvis snart ha det igjen ;-)

Har hatt barnevakt her på kvelden slik at vi har kunnet gå på kino,en bursdag,restaurantbesøk,besøk hos venner flere ganger.

Har avogtil barnevakt her,eller leverer Lillegutt hos besteforeldre mens vi får unnagjort en del ærend.Da storkoser han seg med enten mormor&morfar eller med farmor&farfar =)

Fatter ikke de som klarer å levere ungen fra seg når babyen er bitteliten,men alle er forskjellige.

Kommer sikkert til å bli lettere for min del med neste baby.Da er jeg litt mer trygg og erfaren.

Skrevet

Forstår ikke hvorfor det skal være status? Det er jo bare helt fantastisk å få litt alenetid om en har anledning til å få noen til å sitte barnevakt. På denne måten forsvinner ikke hele det "gamle" livet, og tror det er sunt både for barnet og for parforholdet å få litt avveksling! Nå er han snart 8 mnd, og har hatt en del barnevakt på kveldene, samt 3-4 overnattinger hos besteforeldrene. Heldigvis trives han med å sove i andre omgivelser også!

Skrevet

Heldig dere som har tilgang på barnevakt!!!.

Her er det slik at hvis vi skal noe f.eks. i bryllup e.l.(skal ikke langt unna) blir møtt med følgende kommentar:

"Åh, ja får vel det da".

Aldri blitt møtt med følgende kommentar:

"Klart det, det blir koselig og vi gleder oss".

Og dette kommer fra besteforeldre på begge sider!!!

Blir slik at man gruer seg for å spørre, når man vet at interessen er så laber.

Skrevet

status kan jeg ikke forstå det kan være.

Med jenta mi hadde vi ikke barnevakt/overnatting før hun var 13 mnd. Hadde ikke hatt behov for det før, å siden hun var og er en veldig "enkel" unge så var ikke behovet for å slappe av der.

MEN jeg ble jo gravid da hun var 8 mnd, så etter vi først hadde opplevd en natt med henne borte så ble det oftere. Hun kunne ligge over 3-4 netter i mnd til farmoren sin de siste par mndene før hun ble storesøster. Hun er nå snart 2 år å sover over til farmoren titt og ofte. Hun sier selv ifra at hun vil dit, å vi har avtale om at hun får komme hjem når som helst hvis hun vil det selv. Har en liten en nå på 6 mnd som ikke har hatt barnevakt. Behovet har ikke vært der heller. Enten har jeg vært hjemme eller pappan.

Skrevet

Ikke ha dårlig samvittighet Labambie!

Det er himmelvid i forskjell på 10 uker og 2 år!

Det er ikke om å gjøre å forlate dem tidligst mulig heller ;-)

Skrevet

Ja,du har rett tingeling_80. Men det er kjipt å høre at man har grodd fast når man ikke føler for å dra fra ungen sin på 10 uker.. Jeg skal jo selvsagt ha barnevakt en gang! Men jeg vil at hun skal sove hele natta først,og jeg må være klar og.. Hehehehe!

Skrevet

Jenta mi er snart 10 mnd og vi har hatt barnevakt en gang, og det gikk attpåtil veldig dårlig... jeg føler ikke det er noen status over det.

Forstår godt begge parter egentlig, skulle gjerne ha tatt meg flere kinoturer og middager og andre koseligheter med vennene mine, men det jeg kan ikke. Men det er greit, for jeg liker ikke å være borte fra henne uansett.

Skrevet

Synes ikke det er status å ikke ha barnevakt. Jeg har ikke hatt det og kommer aldri til å ha det heller. Men at foreldre setter bort ungene sine til andre for å selv dra ut på byen å feste synes jeg ikke noe om...

Skrevet

du skal aldri ha barnevakt?????

lykke til med den du :-)

Skrevet

Det er vel mer merkelig enn status spør du meg - hvis man har tilgang på grei barnevakt selvsagt... Barnet har faktisk ikke vondt av å sovne uten at mamma eller pappa er der en gang i blant. Men må si meg enig i at foreldre som har barnevakt så og si hver helg fordi de skal ut på byen heller ikke er særlig "status". Syns absolutt ikke det er verken noe nederlag eller noe å ha dårlig samvittighet for hvis man har barnevakt for å komme seg ut en kveld eller ei helg innimellom - det er bare sunt både for store og små :)

Skrevet

Forsto jeg deg riktig nå?Skal du aldri ha barnevakt?

Slet selv veldig med å overlate ansvaret til andre enn min mann,men nå som jeg med god samvittighet kan levere han til besteforeldrene hans som han har det kjempegøy med,kan jeg kose meg alene med min kjære mann =)

Liker ikke at folk setter ungen bort til andre for å feste etter ett par uker,men en gang må en jo fortsette sitt eget voksenliv òg...

Om ungen er f.eks 6 mnd og oppover,tror jeg ikke babyen lider noen nød..

Skrevet

skjønner jo du ikke vil dra fra ei på 10 uker! de som spør har kanskje ikke unger selv ? ;)

vi venter til vi føler for det !

men skal innrømme det blir koselig å få en natt/helg alene en gang..som ikke så altfor mange mnd kanskje?

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...