Trønderpia Skrevet 29. mars 2008 #1 Skrevet 29. mars 2008 Noen som vet noe om dette..? Hva bør man holde seg langt unna? Noen som kan ramse opp noe..? Jeg har lest en gang at det er en del oster osv som man må holde seg unna, men hva da med for eks. rømme...? Vet lite om dette med andre ord :-) Leste at man også bør holde seg unna trønderfår, røkt laks osv, stemmer dette..? Takknemmelig for svar :-)
scoobydo Skrevet 29. mars 2008 #2 Skrevet 29. mars 2008 skal holde seg borte fra skalldyr, og viktig at kjøttet man spiser er gjennomstekt!... spekemat og upasturiserte oster skal man visst også holde seg borte fra... og så skal man ikke drikke mye pepsimax, cola osv... utfordrende når man var totalt avhengig av pepsi max før man ble gravid vet ikke om noe annet... men vet ikke helt hvor viktig alt er heller...
Endelig-mamma Skrevet 29. mars 2008 #3 Skrevet 29. mars 2008 Nei nei.. skalldyr er helt ok.. iallefall krabbeklør og reker (har blitt helt avhengig av dette). Huset i krabben, blåskjell, østers og lignende derimot skal man holde seg unna. Sjeldne typer fisker skal man holde seg unna, fisk over en viss størrelse skal man holde seg unna, Koffein og te skal man være forsiktig med. Du skal også holde deg unna rått kjøtt og rå fisk som røkelaks etc. Jordmor anbefalte meg å kutte ut også smøreoster hvis jeg brukte dette.
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 29. mars 2008 #4 Skrevet 29. mars 2008 pepsi maxen gjør nok ikke den store skaden:P På matportalen.no står det anbefalinger..Noe snåle greier, men også masse fornuftig som står:) Noe skal man faktisk være fanatisk med..
Sunnybeach4gull :) Skrevet 30. mars 2008 #5 Skrevet 30. mars 2008 Smøreoster?? F.eks Tines Krydderost og sånn baconost på tube? :-( Er du sikker? De er da laget av pasturisert melk/ost? og krydret i osten er gjennomlyst slik at bakteriene er døde?
Endelig-mamma Skrevet 30. mars 2008 #6 Skrevet 30. mars 2008 det er mulig jeg har misforstått konsekptet "mykost" og "smøreost", men iallefall så har mattilsynet gått ut og advart mot mykost pga det er funnet listeria bakterien.
Musseknapp Skrevet 30. mars 2008 #7 Skrevet 30. mars 2008 Her står det ganske utfyllende om hva du kan og ikke kan spise under graviditeten http://matportalen.no/Emner/Gravide
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå