Gå til innhold

Migrene...Noen som har peiling??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann har hatt sinnsykt vondt i hodet et par helger i det siste, og denne helga har det vært helt ekstremt.

Smerten sitter mest i pannen og nedover øynene. Tidligere i dag hadde han så vondt at han kastet opp, 1 time etter at han tok 2 paralgin forte. Jeg ringte til legevakta og de sa at han kunne ta 2 paralgin til og se om det hjalp. Han spydde disse rett opp igjen og tok 2 tabletter til.

Er dette tegn på migrene?

Hva gjør legen for å finne ut av det, og hva slags medisiner kan han få og hva slags forhåndsregler kan han ta?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merkelig.....

Er det ingen her inne som har peiling på dette, eller var det et slikt kjedelig innlegg at dere ikke gidder å svare??

Jeg har så vondt av min mann som har det så vondt. Hva bør han gjøre for å minske smertene litt???

Skrevet

Det kan vere migrene. Det finst mange "typar". Eg har migrene med aura; dvs at eg får synsforstyrrelsar før hovudverken, som regel men ikkje alltid. Eg brukar Maxalt smeltetablett ved anfall.

Nokre kan spy, andre få talevanskar, miste lett balansen osv. under anfall.

Det finst også mange medisinar for dette, f eks Imigran, Maxalt osv. Og der finst forebyggande medisin for dei som har anfall veldig ofte, f eks betablokkere, epilepsimedisin osv.

Den erfaringa eg har, er at vanleg smertestillande ikkje hjelper.

Bestill time hos legen, så kan han i det minste prøve ut medisin. Det er heller ikkje sikkert det første alternativet han prøver av medisin virkar, om det er migrene han har.

Der er ofte utløysande faktorar som ein kan eliminere; stress, ujamt matinntak, lite søvn eller ujamn søvn, sjokolade, rødvin osv er vanlige faktorar, men det kan også vere andre.

Skrevet

Moren min har mye migrene, og tar en slags neespray med en gang hun merker den kommer.

Det hjelper som oftest.

Tror den heter Immigran. Den er reseptbelagt.

Skrevet

PS! medisinen er på blå resept:)

Skrevet

Er sikkert ingen leger her inne. Han må gå til lege for å finne ut av dette, men det høres ut som migrene,- er ikke det hodepine med oppkast og ev. synsforstyrrelser.

Lykke til!

Gjest irismor
Skrevet

Kan være migrene. Jeg har smerter i tinningene og smerten iler ned mot øynene. Får synsforstyrrelser og kvalme ved siden av hodepinen.

Har vært å tatt MR av hodet.

Medisiner man kan få er mange, det slaget jeg har heter Maxalt og er en type smeltetablett.

Den medisinen tar jeg når anfallet er på topp. Som forebyggende tar jeg 1 ibux 600 mg og 1 paracet 500 mg. Noen ganger hjelper det andre ganger ikke.

Jeg unngår appelsinjuice og sitrusfrukter, rått kjøtt, sjokolade og viner med mye garvesyre.

Skrevet

Jeg vet ikke hva din mann har...

Men jeg hadde migrene før, som jeg ble kvitt med akupunktur.

Dette funket bedre på meg enn medisiner. Verdt et forsøk?

Skrevet

Takker for svar:-)

Får sende ham til fastlegen på mandag. For dette her går ikke i lengden.

Pleier det å gå over etter en dag, eller kan det vare flere dager?

Er vel kanskje forskjellig fra folk til folk.....?

Skrevet

Eg kan ha korte anfall på ein 1/2 dag, men også slike som varer over fleire dagar.

Skrevet

Jeg hadde migrene før, da hadde jeg hodepine på den ene siden, i pannen og liksom bak øyet, og av til bakover i nakken, men bare på en side. Var også kvalm og kastet opp alt jeg fikk i meg.

Paralgin forte hjalp ingenting, men migrenemedisin hjalp - jeg brukte noe som heter Naramig (blå resept).

Ensidig hodepine og kvalme er typisk migrenetegn. Og at dette varer 24-48 timer av gangen. Vanlige smertestillende har liten eller ingen effekt.

Ting som utløser migrene kan være stress (for meg kom ofte et anfall når jeg fikk slappet av etter å ha stresset), visse matvarer, alkohol.

Skrevet

Jeg fikk tidligere beskjed om at jeg hadde migrene, men det ble etterhvert omklassifisert til "stressnakke". Jeg prøvde en del migrene medisiner, men ingenting fungerte bra, helt til jeg fikk det enkle tipset om å ta én Ibux og én Paracet (vanlig dose, sånn du får kjøpt i butikken). I tilegg er det veldig viktig å lytte til de signalene kroppen sender. For min del sier kroppen fra at nå er noe i gjære, og da er det bare å roe ned og slappe av, sørge for nok søvn, spise riktig og drikke mye vann, og da kan jeg begrense anfallet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...