Gå til innhold

dagpenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvilke rettigheter har jeg visst jeg ikke får barnet i barnehage etter endt permisjon? Har jeg da rett på dagpenger, eller må jeg skaffe dagmamma? Mener den norske stat at jeg da skal leve på barnetrygden og kontantstøtten? Jeg har en godt betalt jobb nå, men siden det ikke er 100% barnehagedekning i norge så vil jeg jo risikere å måtte gå uten permisjonspenger. Dette er noe jeg ikke har råd til, men har ikke så veldig lyst å sette ungen bort til dagmamma heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du at den norske stat skal betale deg for å gå hjemme bare for at du ikke vil bruke dagmamma?

Skrevet

hehe vet du hvilke rettigheter folk har??? dagmamma kan være ett bra alternativ, men faktisk må man ha en dagmamma man vil levere barnet til..vil bare barnets beste!! Og hvorfor skulle ikke jeg ha rett på dagpenger da det er mange andre i dette landet som går hjemme og dasser og får betalt for det?? Jeg mener siden regjeringen har vært ute og lovet full barnehagedekning, det er faktisk en viss risiko ved å levere barnet til dagmamma.... Jeg spurte bare om noen visste hvilke rettigheter jeg har.... jeg vil jo såklart jobbe, liker jobben min, men får jeg ikke barnehageplass vurderer jeg å gå hjemme mot å levere barnet mitt til en vilt fremmed.. døm meg gjerne for det om du vil...

Skrevet

Dagpenger er noe man får om man er arbeidsledig; sier du opp jobben fin selv må du vente et X antall uker før du kan motta dagpenger. Eller eventuelt får tilbud om jobb fra NAV, alternativt kurs på dagtid. Du kan selvsagt ikke "ta deg fri" et halvt år og motta dagpenger, barnetrygd og kontantstøtte fordi du ikke

vil ha barnet ditt hos dagmamma. MEN du får jo selvsagt kontantstøtte om du ikke får barnehageplass og dermed vil ta ubetalt permisjon fra jobben.

Skrevet

Dersom du får dagpenger må du jo uansett ha dagmamma eller annen barnepass fordi du da må være tilgjengelig for å jobbe - og gjerne på kort varsel.. Ikke noen unnskyldning da at du ikke har barnpass nei!! Må le litt egentlig, det virker som om noen tror at staten "driter" penger og det bare er å få og få og få.... Du får gjøre som alle andre, enten ta ulønnet permisjon og klare deg med kontantstøtte og barnetrygd og evt ekstravakter når pappaen er hjemme, eller så får du på et eller annet vis skaffe deg barnepass og komme deg ut i jobb.... *rister på hodet og ler litt oppgitt*............

Skrevet

Takk for svar:) men er det slik at dagmamma er ett fullgodt alternativ til barnehage, i følge staten? Jeg er skeptisk til dagmammaer, både med tanke på at det ikke er andre voksne som følger opp, og de har ikke den pedagogiske kompetansen alltid. Men si jeg ikke fikk dagmamma også da, har jeg ikke noen rettigheter da heller? Jeg synes faktisk dette er litt rart... men har jeg ikke rett på noen ting annet enn kontantstøtte og barnetrygd? Har jeg ikke rett på sosialstøtte heller?

Skrevet

jeg har jo en jobb.... jeg VIL jo jobbe!!!! men jeg sjekker bare mulighetene VISST jeg ikke får barnehageplass...herregud, gidd å ver kjerring da...

Skrevet

Om du har rett på sosialstøtte kommer ann på om du har en mann/sambooer og hvor mye han tjener, om du eier egen bolig, bil, har penger på sparekonto osv.

Det er foreldrene sitt annsvar å skaffe barnepass når de har valgt å få unger og skal ut i jobb igjen.

For å få dagpenger må du være arbeidsledig. Om du sier opp jobben får du 8 uker karantenetid før du kan få dagpenger og for å få dagpenger må du has tilgang på barnepass og kunne stille på jobb, intervjuer eller jobbklubb på kort varsel.

Skrevet

tusen takk for svar:) da får vi bare håpe regjeringen klarer det de har lovet om full barnehagedekning:) skal jobbe endel i permisjonstiden min også, for å prøve å dra den ut til barnehagene starter neste år. Barnet var heller ikke planlagt, men å ta abort pga den økonomiske situasjonen var jo uaktuelt... Og det er jo vanskelig å planlegge om man får barnehageplass 2 år frem i tid selvfølgelig... håper jeg ikke blir økonomisk ruinert av dette her:)

Skrevet

Det er jo store, store sjanser for at du faktisk får barnehageplass også!

Selv om barnekullene øker, bygges det faktisk plasser i stort tempo.

Det kan jo også hende du noen måneder kan ha barnet hos en dagmamma flere du kjenner bruker, etablere en familiebarnehage eller lign. Dumt å

bekymre seg for mye for det et år på forhånd.

Skrevet

Har ALDRI hørt om noen som ikke har fått en ordning med dagmamma, barnehageplass eller evnt skiftarbeidløsning, én lønn i i periode - det kan jo ikke være sånn at alle som ikke synes dagmammaen er bra nok eller er fornøyd med barnehagen skal få betalt full lønn av staten? Etter å ha mottatt svangerskapspenger i 44 eller 54 uker.

Jeg har selv vært arbeidsledig periode. Det er ikke en god følelse og dagpenger er et gode som er til for dem som ikke har jobb. Blir ganske sjokkert hvis dette er er norske småbarnforeldres holdning.

Skrevet

Ser av et innlegg fra HI lengre ned i tråden at hun er skeptisk til dagmamma bla fordi det ikke er noe med pedagogikk der????????????????

Unnskyld, men om du er hjemmeværende så er du da bedre kvalifisert til å passe unger enn andre, også din egen unge? Er det liksom greit at det ikke er et pedagogisk tilbud til barnet ditt(på ca 1 år) om du får betalt for å "passe" det enn at andre mødre? Hva kvalifiserer deg bedre enn andre mødre som kanskje driver som dagmammaer(om du er førskolelærer el så er du jo selvsagt kvalifisert.) til å ta deg av barnet ditt, rent bortsett fra at du faktisk er barnets mor?

Selv om du ikke får barnehageplass 1 året så kan du jo søke neste år.

Skrevet

gidd å dømm da... det er jo bare for å forberede seg...kanskje jeg liker å planlegge, å istedet for at ting skal komme helt uforutsett så planlegger jeg litt før.. har aldri fått noen form for støtte fra staten før, har alltid hatt jobb og klart meg, også når jeg studerte. så vennligst ikke døm.

Skrevet

Synes at du stiller urimelige krav til samfunnet og skjønner ikke at du kan finne på å sette barn til verden med den usikkerheten som er i landet med tanke på barnehager etc. Kanskje burde du ventet til det ble full barnehage dekning reelt sett, eller til at du ble "voksen" i tankegangen din....

Skrevet

Dømme og dømme, du spør jo i et av innleggene "hvorfor skal ikke jeg ha rett på dagpenger når andre går hjemme og dasser....". Dette er jo ganske langt fra realiteten rundt dagpengeordningen og det er vel det de fleste reagerer på.

Skrevet

eh... er det ikke voksent å ville ha en økonomi å kunne forsørge barnet for?? du skjønner egentlig ikke spm i hovedsak, så du kan faktisk bare drite i å komme med de sure oppgulpene dine:) har faktisk hørt historier om forskjellige dagmammaer, noen dårlige noen gode. og såklart har barnet det bedre hos sin egen mor....hallo liksoM!!!! men visst jeg ikke får barnehageplass velger jeg å være hjemme, med da det resultat at jeg vil tape 20 000 kr i mnd i inntekt, og det vil såklart gå utover bosituasjonen min.. vanskelig å skjønne dette eller?:) synes heller ikke kravet er helt urimelig med tanke på narkomane/alkoholikere/div andre slabbedasker som går hjemme med sosialstøtte, hvorfor skulle jeg da bare få 4000 kr i mnd å leve for?! men beklager at jeg forhørte meg på dette forumet her, her er det jo bare hormonelle gamle kjerringer allikevel;)

Skrevet

Det er faktisk en viss risiko med å ha barn i barnehage eller gå over veien også. Skjønner selvsagt at du vil det aller beste for barnet ditt, men det ordner seg helt sikket.

Skrevet

Hva tror du narkomane får i sosialpenger per måned?? 20 000?

Skrevet

hehe... har så lyst til å vite hvor gammel du er....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...