1prinsesse+2engler Skrevet 29. mars 2008 #1 Skrevet 29. mars 2008 Noe annet enn omega og folat, Multivitaminer f.eks?
1prinsesse+2engler Skrevet 29. mars 2008 Forfatter #2 Skrevet 29. mars 2008 Ingen ??? Lurer på om jeg kan fortsette med multivitaminer når spiren kommer....
Gjest Skrevet 29. mars 2008 #3 Skrevet 29. mars 2008 Det skader jo ikke, men det sies jo at har man et variert kosthold så trenger man ikke multivitaminer. Jeg tar tran, magnesium (pga urolige bein og stive muskler) og jern (målingene var litt for lave sist på det). Tok folat da jeg fant ut at jeg var gravid t.o.m. 1. trimester.
AO3 Skrevet 29. mars 2008 #4 Skrevet 29. mars 2008 Jeg tar det multivitamintilskuddet de selger på apoteket som heter "Gravid", det inkluderer også 400mg folat. Jeg tar omega 3-kapsler i tillegg.
ChellBell - har født! Skrevet 29. mars 2008 #6 Skrevet 29. mars 2008 Jeg tar samme som over, men måtte bytte ut multivitaminene mine til multivitaminer uten A og D vitaminer. Omega 3 har A+D og som gravid må du ikke ha dobbel dose av dette for det er ikke bra for fosteret.
togutter-08og10 Skrevet 29. mars 2008 #7 Skrevet 29. mars 2008 chellbell, nå fikk jeg dårlig samvittighet. Jeg har tatt mulitvitaminer m A og D vitaminer nesten hver dag i 24 uker nå, og har tatt omega 3 ved siden av. Visste ikke at det var farlig for fosteret. Jeg spurte på apoteket etter vitaminer til gravide og fikk dem. Sa ikke at jeg også tok omega 3 da.. hva kan evt skje med fosteret?
Puppesnuppa Skrevet 29. mars 2008 #8 Skrevet 29. mars 2008 Jeg tar ren omega 3 i tillegg til multivitaminene "gravid". Det er ikke det du tar da? Alt av omega 3 inneholder ikke A og D..
Secret har sommerfugl i magen Skrevet 29. mars 2008 #9 Skrevet 29. mars 2008 Tar noe som heter gravitamin fra apoteket innehodler alt man trenger når man prøver og de 3 første mnd av svangerskapet. Når jeg er ferdig med de 12 første ukene skal jeg ta omega 3 og floradix.
*FLoRinA* Har født!!!! Skrevet 29. mars 2008 #10 Skrevet 29. mars 2008 Tar multivitamin uten a og d også tar jeg tran kapsler...sluttet med folat i uke 14... da sa jordmor det ikke var nødvendig lenger
faritopia Skrevet 29. mars 2008 #11 Skrevet 29. mars 2008 Jeg tar multivitaminer uten a og d og jern da jeg nesten ikke hadde jern i kroppen. Folat tok jeg første tre mnd
Farfisa Skrevet 30. mars 2008 #12 Skrevet 30. mars 2008 Jeg tar multivitaminer. Spurte legen om det var greit, og han godkjente det.
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 30. mars 2008 #13 Skrevet 30. mars 2008 Brukte Gravid-vitaminer fra apoteket samt omega-3 i første trimester. Nå tar jeg bare omega-3 og en slurk Sanasol i blant
1prinsesse+2engler Skrevet 30. mars 2008 Forfatter #14 Skrevet 30. mars 2008 Oki...så det er vitamin A og D man ikke skal ha for mye av da!? Hva med vitamin E? For jeg tar multivitaminer og omega3 med E vitaminer. Og så tar jeg folat og Duroferon (jern) pga lav Hb. Er forresten ikke gravid enda da (tror jeg) er i prøvefasen.
ChellBell - har født! Skrevet 30. mars 2008 #15 Skrevet 30. mars 2008 Jeg gjorde akkurat det samme. Jeg tror ikke du har noe å være bekymret for i det hele tatt. Bare slutt med multivitaminene dine og ta omega 3 bare inntil du får kjøpt noen multivitaminer uten A+D. Det var det jeg ble anbefalt. A + D vitaminer er fettløselige vitaminer, i motsetning til de andre vitaminene du får i deg, så får du dobbel dose av disse (fra multivitaminer og tran) så lagres overskuddet i kroppen, og det er ikke bra når man er gravid.
*H* Skrevet 30. mars 2008 #16 Skrevet 30. mars 2008 jeg tar omega 3 kapsler (kun omega 3, ikke noe vitamin a,d e i tillegg der) + multivitamin(sanasol... hehe). også tar jeg bringebærtekaspler nå. de fleste vitaminene i multivitamin er vannløselige slik at de ikke er farlige om man får for mye av de.. ellers inneholder også sanasol a,d og e vitamin som er fettløselige og som ikke burde inntas mer enn anbefalt daglig dose. derfor tar jeg kun omega 3 kapsler og ikke tran, som inneholder disse vitaminene. vitaminene vil jo kun gjøre noen endringer i kroppen din dersom du er i underskudd.. er man i balanse, hindrer man bare at lagrene tømmes dersom man tar ekstra vitamin. resten bare skylles ut igjen med urin. unntatt disse fettløselige da, som må brytes ned av andre organer igjen (leveren er det vel).
*H* Skrevet 30. mars 2008 #17 Skrevet 30. mars 2008 ... så det var litt spm rundt det med å ta for mye a-d vitamin.. greia er som sagt at de er fettløselige og krever med nedbryting av lever. dersom man får overdose (altså, det skal endel til altså, 3-4 skjeer tran om dagen i noen dager f.eks..), kan man bli "forgiftet", få toxiske reaksjoner. dette kan jo skje med fosteret også. men, omega 3 er viktig, kanskje litt ekstra også (men ikke for mye siden det igjen kan gi toxiske reaksjoner), siden fosteret tar jo sin del av kaka. spesielt omega 3 som er så viktig for organer og hjerne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå