Gå til innhold

Vil jeg få arbeidsledighetstrygd fra NAV...

Anbefalte innlegg

Skrevet

om jeg sier opp jobben etter endt permisjonstid og melder meg som reell arbeidssøker? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel 8 uker uten om du sier opp jobben, tror jeg.

Skrevet

Stemer det som Psyche sier, dersom du selv sier opp må du ha 8 ukers karantene tid før du får utbetalt arbeidsledighetstrygd.. Vet ikke om det er mulig men om du sier opp jobben i god tid før permisjonen går jeg ut fra at du muligens "slipper unna" dette?? Ta kontakt med NAV så får du svar..

Skrevet

Takk for svar! Var innom tanken på å gjøre som du pearl33 sier, hvis det er mulig. Skal høre med dem jeg ;)

Skrevet

det er ikke 8 uker, det er 8 dager..

ja, du får dagpenger, om du ikke har jobb, og om du fyller de kravene demmes..

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Når man sier opp selv, så er det vel 8 uker?? var sånn når jeg fikk dagpenger hvertfall....

Skrevet

Klipt og limt fra nav.no:

"Tidsbegrenset bortfall av dagpenger

Du mister dagpengene i 8 uker hvis du uten rimelig grunn:

Unnlater å søke eller ta imot tilbud om arbeid hvor som helst i landet fra NAV eller arbeidsgiver

Nekter å delta i, eller slutter i arbeidsmarkedstiltak

Sier opp, eller slutter i ditt arbeid

Blir avskjediget eller sagt opp fra arbeid på grunn av forhold som kan bebreides deg"

http://www.nav.no/1073750164.cms

Skrevet

Men hvis en sier opp jobben sin og man står uten jobb ved permisjonsslutt, er det vel 8 ukers karantenetid??

Skrevet

Det er 8 uker karantene hvis man sier opp jobben selv (dette er jeg 100% sikker på)! . Hvis man må si opp jobben pga far til barnet (som man da bor sammen med) skal begynne i ny jobb et annet sted i landet, slipper man karantenetiden. Dette skjedde med meg. Jeg tror ikke de 8 ukene løper så lenge man får utbetalt fødselspenger, men er ikke 100% sikker altså. Det jeg fikk høre var t de 8 ukene starter fra den dagen man er reell arb.søker og ikke har noen inntekt. Forkortet arb.gjelder ikke. Jeg hadde 3 mnd oppsigelsestid, men fikk forkortet denne med en mnd pga flyttingen. NAV sa da at jeg ikke kunne motta dagpenger før den endelige oppsigelsestiden på 3 mnd var gått, pluss at de la til 3-4 venterdager.

Skrevet

De 8 ukene med karantenetid begyner først å løpe fre den dager permisjonen er slutt. Så du får ikke dagpenger før 8 uker etter endt permisjon.

Var slik da jeg sa opp jobben og flyttet i permisjonstiden.

Skrevet

Jeg begynner og tro jeg har blitt lurt av nav. da jeg var ferdig med permisjonen i fjor, så hadde jeg ikke jobb og gå tilbake til og jeg fikk klar beskjed av nav at fødselpenger gjelder ikke som inntekt og jeg dermed ikke fikk arbeidsledighetstrygd.

Skrevet

Fødselspengene er skattepliktige, derfor var jeg sikker på at man fikk f.eks dagpenger eller sykepenger basert på dem.... Hmm, står på navn sine sider at for å få utbetalt dagpenger må man ha tjent ca 100 000 siste innteksåret, eller 200 000 siste 3 år... (husker ikke beløpene nøyaktig, men sånn omtrent) Så hvis du har tjent mere enn disse summene, skulle du jo ha rett på arbeidsledighetstrygd....

Ble uskikker jeg også nå på hvordan de regner ut :)

Skrevet

sender denne opp, kanskje det er noen som vet?

Skrevet

Hvis du har fått foreldrepenger av arbeidsgiver, fungerer det som dagpengegrunnlag.

Har du fått dem av nav, fungerer de ikke. Blodig urettferdig, men dog.

Det er sånn jeg har forstått det, jeg var sikker på at det fungerte som grunnlag uansett, siden det gjorde det for meg. Men det gjør visst ikke det. (Selv om min forvirring er relativt stor, siden jeg fikk noe av arbeidsgiver og noe av nav, og alt ble tatt med i dagpengegrunnlaget.)

Skrevet

da jeg sa opp forrige jobben min (2006) fikk jeg dagpenger uten å vente 8 uker. ringte nav og da sa dem at jeg fikk ikke karantenetid pga. jeg hadde omsorg for et lite barn.

Skrevet

Jeg fikk permisjonspenger av Nav og dagpenger av Nav etterpå. Men hadde opparbeidet med rett til dagpenger før permisjonen, det har kanskje noe å si?

Skrevet

Ja, ikke vet jeg, det er en jungel.

Jeg vet bare at jeg påstålig påstod at joda, man fikk dagpenger etter permisjon, og fikk passet påskrevet av noen som visste bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...