Gå til innhold

Dere som slanker dere!! hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir bare større og større jeg! har gått opp ca 20 kg etter jeg ble gravid! pjokken er 7 mndr nå! Noen som kan sette opp en liten dagsplan for meg? hva jeg kan spise i løpet av dagen som man går ned i vekt av:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må spise mindre enn hva du forbruker. Hva du spiser er revnende likegyldig. Registrer deg på www.vektklubben.no og før logg over maten din.

Skrevet

Du kan jo følge verdens enkeleste og beste slankekur som jeg har tenkt å skrive bok om: "Spis mindre, tren mer". Bare vent: Snart ser dere meg på Oprah.

Skrevet

Helt kort kan jeg si dette:

Frokost: 2 skiver grovt brød, evt. 3 - 4 knekkebrød med magert pålegg

Et glass skummet melk el et lite glass appelsinjuice

Lunsj: Samme som frokost, eller kanskje en salatblanding med litt pasta, kylling eller tunfisk.

Middag: 150 g kjøtt eller fisk, 100 g potet/ ris/ pasta og grønnsaker. Unngå fete sauser.

Mellom måltidene kan du spise en til to frukter, 8-10 nøtter eller en liten yougurt. Drikk masse vann.

Dette tilsvarer rundt 1300- 1500 kcal pr dag, hvis du velger rett pålegg og unngår smør og denslags. I normal aktivitet vil du da gå ca 500 kcal i minus hver dag, og kan gå ned ca 0,5 til 1 kg i uka.

Skrevet

Tusen takk:) Skal man ikke droppe pasta ol. pga karbohydrater?

Skrevet

Morgen: Tur før frokost i raskt tempo, minst en halvtime. Drikk masse vann før du går ut, eller ta med en flaske.

Frokost: Havregryn. Enten kokt i vann, med litt melk og lett syltetøy på, eller kaldt med kun lettmelk/skummet melk og knust banan på.

Lunsj: Et par skiver brød, aller helst knekkebrød. Unngå fete ting som majones o.l. på skiva.

Middag: Kylling-filet (protein-kilden på str med håndflaten din), ris (på str med knytteneven din, bruk sunn ris), grønnsaker eller salat -så mye du orker! En lett saus, kjøttkakesaus som du blander ut i vann er fin.

Kvelds: Knekkebrød

Siste måltid: Ingen karbohydrater. Dvs. kun et eple og tunfisk, kun egg med masse grønt til, en kylling eller tunfisk-salat. Viktig med proteiner!!

Lørdag: Propp i deg ALT du orker hele dagen!! Mat, godis, desserter, kaker, SPIS! Viktig å få i gang en GOD forbrenning til søndagen og resten av uka begynner igjen.

Dette er ingen diett, bare et sunt kosthold som får vekta dit den hører hjemme. Viktig å få i seg mat hver 3.-4. time, må ikke gå lenger tid! (veldig viktig). Drikke vann (-lørdag, da er alt lov) Prøv å aktivere deg 1-2 ganger om dagen (en tur, og en treningsøkt, eller en tur, og husarbeid;)

Bør helst trene minste et par ganger i uka, i tillegg til å gå tur.

På denne måten går du ned i et sunt tempo, ca en halv kg i uka. Veiedag er lørdag før frokost. Trener du, så ikke vær så opptatt av vekta siden muskler veier mer enn fett. Mål med målebånd rundt midjen hver lørdag, så skal du se hvordan du går ned :)

Skrevet

Nei, pasta trenger ikke droppes, bare begrenses. Spis heller mye proteiner (kjøtt fisk), og mindre pasta til! Og ikke spis karbohydrater etter kl 19.

Skrevet

Nei, ikke droppes, bare begrenses! Spis heller mye proteiner (kjøtt, fisk) og mindre pasta! Men ikke spis karbohydrater etter kl 19-20.

Skrevet

Hvis du skal spise pasta, så spis fullkorns pasta istedefor vanlig pasta, er mye sunnere.

Skrevet

Tusen takk for hjelpen=)

Skrevet

Aner ikke hvordan jeg skal klare det! kroppen dirrer når jeg ikke får sjokoladen min! jeg blir illsint og fungerer rett og slett ikke! sinnsykt! Har klart å droppe cola til fordel for lightbrus nå da, men er jo ikke sunt det heller...

Skrevet

Hmm. her er det store individuelle forskjeller ser jeg.

Hadde jeg spist den mengden potet/pasta/ris/brød/knekkebrød så hadde jeg gått OPP i vekt ja. Det blir for mye karbo for meg. ALT for mye.

Og hvor er grønnsakene og slikt da?

Spise f eks frukt mellom måltider? Dere er klar over at frukt inneholder masse fruktose som får blodsukeret til å stige ganske kjapt?

Det er blandt annet derfor f eks lindberg ikke annbefaler frukt alene. Du kan spise frukt, men du må kombinere med noen proteiner for å hindre for høy blodsukkerstigning.

Jeg mener ikke å kritisere her altså, jeg bare forklarer at det aldri hadde funket på meg...

Skrevet

Om du er sjokoholiker så anbefaler jeg å gå lavkarbo. Da stabiliseres blodsukkeret og sukkersuget forsvinner så og si etter noen litt harde dager. Kjenner meg veldig igjen i deg, mine overflødige kilo kom i ammeperioden. Jobber nå med å få dem av, bedre sent enn aldrig. :-p

Men altså (nå får jeg pepper, jeg vet!), for å få bort søtsuget: dropp ALL annen mat enn kjøtt, egg, ost, grønnsaker i en uke. Deretter justerer du med å tilføre litt og litt karber til du kjenner at det er passe. Jeg kan love at panguka tar på, men jeg kan samtidig love at etter en uke er du minst 3 kg lettere(hovedsaklig vann, men dog!) og søtsuget er redusert til det minimale.

Skrevet

OMG! Altså ingen karbohydrater på en uke? Hvordan er det med de nutrilettbaren osv da? er det virkelig sunt? smaker jo pest da!

Skrevet

Helt i tråd med det jeg lærer på kurs nå, spis en neve med feks mandler (proteiner) til eple, da blir den Glykemiske Belastningen på bl.s mye mindre.

og - karbo til kvelds, det vil også si eple, men salat og feks omelett går fint.

Hvis du spiser regelmessig og sunt, vil søtsuge forsvinne. Bruk gjerne også proteinpulver etter trening, det hjelper også på søtsug......

Skrevet

Ganske mange kalorier i en slik er det ikke?.......vil ikke anbefale det som annet enn måltidserstatter en sjelden gang.......og man blir jo ikke mett av en slik?? iallefall ikke jeg=)

jeg er og sjokoholiker...hehe, men spiser mest 70% kakao sjokolade og det er litt lov ifølge kurslederen min....hehe, selv om jeg har fått beskjed om å holde meg til helger.

Skrevet

Nonono, nutrilettbarer er proppa med sukker. Skal man ete mye sukker (karbohydrater) bør man ideelt leve fettfritt. Men det kan man ikke, kroppen trenger fett, men klarer seg serdeles bra uten sukker. Så da må man snu på det og heller leve uten sukker. Og etter ganske kort tid venner man seg såpass av ed det at men ikke lengre savner sorten.

Skrevet

Jeg signer er liseummanatte eller hva det nå var nicket var.

En slik uka kan være en fin start. Det er ikke snakk om å kutte karbohydrater helt, det er jo karbo i grønnsaker og slikt. Det er snakk om å spise ren mat slik vi er skapt til å gjøre. F eks kan du lage en grønnsakssuppe med skinke i eller noe slikt. Godt og sunt. Det handler mye om å lære seg å bruke grønnsaker og rene matvarer mer.

En sånn nutrilettbar ville jeg ikke spist. Den inneholder jo masse søtstoffer, selv om det er av den typen som ikke påvirker blodsukkeret så mye. Poenget er at du må fjerne søtstoffer HELT for å bli kvitt suget etter dem. Spiser du søtstoffer (selv om det er "riktig" type) så vil suget opprettholdes. De første dagene vil det for de fleste bli veldig vanskelig, siden kroppen er vant med søtsmaken og dermed vil hungre etter den. Det blir som en sukkeravhengighet nesten, og vi er avhengige av sukker på samme måte som mange er avhengig av f eks nikotin.

MEN; dropper man søtstoffer av alle slag i en uke så er suget tilnermet HELT borte. Kroppen vil ikke generere nytt sug etter søtt så lenge du ikke spiser det siden kroppen ikke er skapt for å trenge søtstoffer.

Skrevet

Takk for gode tips=) Er det greit å starte dagen med musli i litt naurell youhurt? har litt rosiner i så det blir mere smak..

Skrevet

Du KAN, me jeg ville ikke gjordt det. Ikke første uka i hvertfall.

Rosiner ville jeg bare spist i veldig små mengder etter det også siden de er fulle av fruktose. Veldig konsentrert i rosiner.

Og til yoghurt ville jeg valgt an av de sukkerfrie variantene. Det vil si youplait 0,1% eller de dobbelt null yoghurtene. Jeg har ikke sett dem i naturell, men det er mulig det finnes. De har i hvertfall mange smaker ut over det.

Skrevet

Okei=) Takk=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...