Gå til innhold

I forhold til Lånekasse, NAV og ikke minst penger-penger-penger

Gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å gjøre meg ferdig med 5 år på universitetet... Skal levere master 3-4 uker etter fødsel, men vet ikke om jeg skal ta ut permisjon, og vente ett år med å levere, eller om jeg skal levere, og bare være mamma. I så fall får jeg vel ikke penger fra lånekassen?

Jeg jobber ved siden av studiene, har planer om å jobbe en del i sommer, for å klare å få opp snittet slik at jeg får ut en del penger i fødselspenger, tjener mellom 6000 og 12000 i mnd.

Noen som har noen erfaringer om hva som er lurt å gjøre? Vil være hjemme med nurket det første året, så må bare finne løsningen som gjør det mulig å overleve økonomisk, kan ikke leve på samboeren ett år heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan motta både foreldrepenger og fødselsstipend fra Lånekassen samtidig så lenge du har rettigheter til det.

Leverer du og er ferdig med studiene får du vel ikke noe fra Lånekassen.

Jobber du opp grunnlaget for foreldrepenger får du kanskje nok til at du kan levere oppgaven og bli ferdig som student?

Vanskelig valg, må nesten se på hvor mye foreldrepengegrunnlag du får jobbet opp og hva du deretter føler er best for deg.

Skrevet

Hei

Kravet for å fødselsstipend er at du har hatt rett på støtte fra Lånekassen 6 måneder før fødselen.

Dette betyr at du fint kan levere oppgaven, og få fødselsstipend.

Det er også riktig at du samtidig kan få foreldrepenger fra NAV.

Så bare lever oppgave, arbeid gjennom sommeren og få opp grunnlaget, og ta permisjon i ett år. Du får da stipend fra NAV, og foreldrepenger og mye kos fra babyen. Lykke til.

Skrevet

Bare en kommentar til det tromsøstudent skriver. Dersom du leverer oppgaven og dermed er FERDIG på skolen, så får du ikke fødselestipend. Det er et krav at du er meldt opp i nytt studie (som du tar permisjon fra) for å kunne få fødselstipend. (men det er IKKE krav at du fullfører det året du tar permisjon fra)

Dersom du har termin i mai, og skal levere masteren i juni.Er du nødt å melde deg opp til studier i 08/09 for å kunne få fødselstipend. Eventuelt tar du permisjon fra studiene nå før fødselen og leverer masteren neste år.

Skrevet

Hovedvilkåret lyder slik:

"Søker som får barn i utdanningsperioden får i en periode hele støtten som fødselsstipend når følgende vilkår er oppfylt:

a) søkeren må ha hatt rett til støtte i de siste seks månedene før fødselen eller adopsjonen (opptjeningsperiode)"

I merknadene til dette vilkåret sier:

"Opptjeningsperioden regnes fram til fødselen, bare avbrutt av vanlige ferier".

Opptjeningsperiode er den perioden en skal ha vært støtteberettiget før fødselen. Hensikten med en slik periode er at en bare skal gi fødselsstipend til de som har vært studenter før fødselen.

Paralellen i lovverket er opptjeningsperioden i folketrygdloven. Denne er definert til at en skal ha arbeidsinntekt i 6 av de 10 siste månedene før fødselen, hensikten med dette vilkåret er den samme som etter lånekassens regelverk.

Det er da lagt opp som en slags forsikringsordning eller en medlemsordning, der en utbetaler til de som har hatt rettighet en tid.

Hovedvilkåret er altså kun at en skal ha rett til støtte i de siste "seks månedene før fødselen".

Siden Lånekassen bare gir støtte i 10 måneder hvert år, blir dette utfyllt med at opptjeningsperioden kan være "avbrutt av vanlige ferier".

SLik jeg forstår dette, så betyr det at om en har vært student siden feks januar, så regnes de 6 månedene å fortsette etter avlagt eksamen og fram til studiestart i august.

Det betyr at om en har termin innen tre uker (siden det gis fra 3 uker før fødsel) etter studiestart, så må en være meldt opp som student for høstsemesteret.

Så er jeg enig med Tiger 82 i at det er en spesiell situasjon når en er helt ferdig med studiene. I utgangspunktet mener jeg Tiger 82 tar feil i det som sies, om en har levert før fødselen. Dette er basert på tolkningen av regelverket.

Når dette er sagt, så er det lånekassens praksis som vil være styrende her. Og jeg er enig i at det kan være en viss usikkerhet, og det kan godt hende at lånekassen praktiserer dette på en, etter min oppfattning, uriktig måte.

Siden en ikke vil ta sjansen på å legge seg ut med lånekassen (siden klagebehandling tar vanvittig lang tid), så vil jeg forsøke å en av to:

enten få en uttalelse fra lånekassen om dette, som kan være avklarende. Min erfaring har imidlertid vist seg at dette er umulig å få fra lånekassen.

Derfor ville jeg for sikkerhets skyld gjort som Tiger82 sier.

Tiger82: vet du noe om hvordan dette faktisk praktiseres?

Skrevet

Hovedvilkåret for at lånekassen skal gi fødselstipend er at _du HAR opptak til en utdanning_. Så er det tre undervilkår som også må oppfylles for å ha rett til fødselstipend. Og det er

* at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen

* at du bor sammen med barnet

* at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden.

Videre står det på lånekassen sine sider:

Når du får barn på slutten av utdanningen:

Du kan ha rett til fødselsstipend i perioden fram til utdanningen er ferdig, og eventuelt for sommerferien. _For å ha rett til fødselsstipend for neste semester, må du enten være i utdanning eller ha permisjon fra en utdanning._ Du bør derfor søke om opptak for neste semester selv om du har tenkt å ta en pause fra utdanningen for å være hjemme med barnet. Når du har fått opptaket, kan du søke permisjon fra utdanningen.

Og dette er igrunn ikke til å misforstå.

Så dersom hun føder i begynnelsen av juni, og masteren skal leveres i slutten av juni (og hun leverer) har hun bare rett på fødselstipend frem til oppgaven er levert. (eventuelt for sommeren)

Dersom hun søker permisjon fra studiene 3 uker før fødselen, så vil hun få fødselstipend i 42 uker. Og så levere masteren neste år.

Eneste tingen jeg er usikker på er scenarioet:

"Hun søker permisjon, får fødselstipend, og leverer oppgaven når hun er i permisjon." Det skal etter det jeg har skjønt være mulig. For både lånekassen og studiestedene oppfordrer til å ta eksamner o.l. i permisjonstiden.

Skrevet

Synes dette er et eksempel på hvordan praksisen i forvaltningen avviker fra de reglene de er satt til å betjene.

Min oppfattning er fortsatt at jeg har redegjort for den juridisk riktige løsningen i innlegget ovenfor.

At den er juridisk riktig spiller imidlertid en underordnet rolle, så lenge forvaltningen har en annen praksis. Tiger82 har glitrende redegjort for hvordan Lånekassen oppfatter egne regler.

Så lenge lånekassen sier det de sier på sine nettsider, er det bare dumt å legge seg ut med dem.

Av denne grunnen vil jeg også gi Tiger82 helt rett i sin vurdering, og slutter meg til denne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...