Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #1 Skrevet 29. mars 2008 Har noen tatt toksoplasmose prøve og det har vist positivt? Har tatt prøve for ca. 1 mnd. siden og har ennå ikke fått svar. Er uro.....
Trulte76 Skrevet 29. mars 2008 #2 Skrevet 29. mars 2008 oj en mnd siden..fikk svar fra blodprøvene jeg tok 1.kontroll ink toxoplomose..1 uke etter.. Kan være de ikke sender ut svar visst noe ikke er galt..er visst vanlig det også. Og da var du sikekrt negativ tenker jeg.. Men ta en tlf du på mandag..så har de garantert fått svar på prøvene dine. Jeg synes det er så greit å få svar i posten uansett jeg..men er visst vanlig praktisk å kun sende ut svaret visst noe ikke er som det skal være..sikkert derfor du ikke har fått svar..
to guttegull Skrevet 29. mars 2008 #3 Skrevet 29. mars 2008 Jeg tror du kan ta det helt med ro! Leger pleier å være raske med å gi tilbakemelding dersom prøver viser at her trengs behandling. Legen min sender ikke svar med mindre det faktisk er nødvendig å behandle noe, iallefall! I følge jordmor som jeg går til er det også veldig sjeldent det oppdages nysmitte av toxoplasmose hos gravide. Hun fortalte meg at på de årene hun har jobbet, har hun aldri opplevd det.. Skjønner at du tenker på dette, men prøv å slappe av.. det er helt sikkert i orden med deg! Enig med Lille over her også - ta en telefon på mandag, så får du det ut av verden!
Lillepusen-78 Skrevet 29. mars 2008 #4 Skrevet 29. mars 2008 På legekontoret der jeg går tar de ikke kontakt/sender svar dersom det ikke er noe i veien med prøvene. Så du kan nok ta det helt med ro, for prøven din er sikkert negativ. De bruker ikke mange dagene på å analysere slike prøver, så du ville fått svar for lenge siden dersom prøven var positiv.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #5 Skrevet 29. mars 2008 Det er dette en kan få gjennom kontakt med katte avføring, jord og gjennom kjøtt sant? Jeg spiste en biff som ikke var helt gjennomstekt da jeg var 8, 9 uker på vei. Blir man smittet eller kan man bli smittet. Forstått at det ikke er farlig for mennesker men at det er skadelig for fosteret. Tar de denne prøven ved første svang.kontroll? Jeg ville vell fått beskjed hvis det er smitte i kroppen? Svang. kontroll 11. uke nå er jeg 13 uker
to guttegull Skrevet 29. mars 2008 #6 Skrevet 29. mars 2008 Det er, i følge min jordmor, svært svært sjeldent det oppdages nysmitte av toxoplasmose i Norge. Det er sant som du sier, at det KAN finnes smitte i blant annet kjøtt som ikke er gjennomstekt (spesielt fåre-/lammekjøtt). Det har helt sikkert gått like bra med deg, som med oss andre som har spist litt rosa kjøtt! Inkubasjonstiden for toxoplasmose er tre uker, så hvis du ikke klarer å slappe av kan du ta en blodprøve etter tre uker. Jordmor sa til meg at det ikke lenger er vanlig å ta toxoplasmoseprøve som endel av rutineprøvene for oss gravide, men jeg vet at de tilbyr å ta prøve av de som har katt, eller de som har vært i sydlligere strøk, eller av de som rett og slett ønsker det! Hvis du er usikker på om de tok denne prøven av deg når du var på kontroll, ville jeg ringt og spurt hvis jeg var deg.
79fia Skrevet 29. mars 2008 #7 Skrevet 29. mars 2008 Legen min sa de tar prøven dersom man skal reise til sydligere strøk. Da jeg fortalte at jeg skal det, sa hun det var greit å ta en før og en etter turen bare. Har aldri fått tilsendt svar på mine blodprøver om de har vært normale.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #8 Skrevet 29. mars 2008 Hm. Min prøve var positiv, og det var ingen big deal. Jeg var positiv før jeg ble gravid, og såvidt jeg har fått med meg er det å bli smittet i svangerskapet som ikke er heldig. Ellers ingen fare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå