wireless wife Skrevet 29. mars 2008 #1 Skrevet 29. mars 2008 Jeg klarer ikke få jenta mi på 15 mnd til å høre etter. F eks at hun ikke kan leke med ledningene til TV'n, eller skru på kokeplatene. Jeg har prøvd helt siden hun begynte å krabbe skikkelig (rundt 9 mnd) å si NEI så strengt jeg kan, og se strengt på henne samtidig. Funker ikke det (det gjør det aldri) så fjerner jeg henne fra det hun ikke får røre. Men hva hjelper det da? Hun løper jo rett bort igjen. Jeg må gjete henne konstant. Og med en gang jeg snur ryggen til så er hun dær igjen. Jeg klarer ikke få henne til å høre etter, og trenger hjelp til hva jeg skal gjøre. Det eneste jeg kommer på nå er å smekke lett på fingrene (som er veldig fristende) men det vil jeg jo selvsagt ikke gjøre. Jeg føler ikke at vi har gått og messet "nei" hele tiden slik at hun har blitt lei av det heller. Det har bare aldri fungert. Nå rusler hun bort til kokeplaten og vrir mens hun sier "nei nei nei nei nei".... Hva er neste steg nå? Hva gjør jeg?
Gjest Skrevet 29. mars 2008 #2 Skrevet 29. mars 2008 godt å se at det ikke bare er jeg som har det sånn-blir litt gal til tide ja:SJo strengere jeg prøver å være jo mer ler hun av meg..Ingenting hjelper!Hun slår og,har prøvd alt der og,men neida.Det siste jeg prøvde var å liksom gråte når hun slo meg(hjalp for ei vennine-barnet ble lei seg da)-da lo hun som bare det!
Gjest Jawhol Skrevet 29. mars 2008 #3 Skrevet 29. mars 2008 slapp av, hu e jo bare 15 mnd jo, skjønner godt frustrasjonen din, har selv ei på 1 år og hu e overalt, men det er vel bare å være litt konsekvent og bestemt når man sier nei og ta henne bort fra situasjonen evt avlede henne til noe annet. Så får man bare håpe at de lærer seg etter hvert:)
esmase Skrevet 29. mars 2008 #4 Skrevet 29. mars 2008 Det kan være verdt et forsøk å fokusere på hva som er lov,fremfor hva som ikke er det. Ta henne bort fra situasjonen,og prøv å aktivisere henne med noe annet som er lov,umiddelbart etterpå. Da flytter du fokus bort fra det ulovlige,og forhåpentligvis glemmer hun det for en stund. Hver gang du ser at hun er på tur dit ulovlighetene er,så må du foreslå noe som er lov,sånn at du avleder.
wireless wife Skrevet 29. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 29. mars 2008 Åhh... Godt å ikke være alene ja. Snuppa mi slår heldigvis ikke, men hun ler godt av meg når jeg prøver å si NEI! Det frister veldig å smekke fingrene lett, (kanskje kan hun forstå at jeg mener allvår med nei da. Altså å ikke gjøre det så mange ganger, men bare noen få for å få henne til å skjønne at nei betyr nei, og så slutte). Men det må da finnes andre utveier? Jeg søker andre alternativer før jeg eventuelt prøver i hvertfall. Men jeg blir gal av å ha det sånn som nå. Ikke bare er det slitsomt og frustrenede, det er jo direkte farlig. Jeg vil heller smekke fingrene lett noen få ganger enn å gjentatte ganger utsette meg selv og henne for fare, men jeg spør her i håp om andre alternativer.
Gjest Skrevet 29. mars 2008 #6 Skrevet 29. mars 2008 Her bruker vi avledning. Har riktignok vært heldig og ikke hatt så mye trøbbel med sånt dog. Men når hun er på vei bort for å skru av tv`n, trykke litt på PS2 etc, så ber jeg henne feks hente noe til meg eller spør hvor dokka er. Da blir hun distrahert og går for å finne det jeg har bedt om. Funker veldig godt for oss. Men alle barn er jo forskjellige!
Gullemor Skrevet 29. mars 2008 #7 Skrevet 29. mars 2008 Helsesøsteren vår sier så fint at man skal "overse negativ atferd og oppmuntre positiv atferd", men det er jammen ikke lett! Vi har det nemlig litt på samme måte som deg, HI; Ingvild drar opp skuffen mens hun rister på hodet og sier "nei-nei-nei-nei". -Som flere nevner over meg: Distraksjon funker (i hvert fall hos oss). Vi setter henne i sving med noe annet ("hvor er dokka di, da, Ingvild??? Hvorpå berta tusler inn på rommet og sier "dææææær!" -Voilà! ) Jeg har hørt om flere barn som tidlig har skjønt betydningen av "nei" og hørt etter, deretter tøye grenser en periode, frem til de går tilbake til å "ta et nei for et nei", så jeg lever i håpet! Jeg er delvis enig med helsesøster, men jeg syns også at man skal si klart ifra hva som er rett og galt, men samtidig tror jeg ikke det nytter å bare si "nei" i det uendelige. Distraksjon funker bra her i huset, som sagt, og har blitt "første bud" for oss. Ingvild er forøvrig 14 mnd.
wireless wife Skrevet 29. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 29. mars 2008 Det er det vi har prøvd i åtte måneder nå, men det er ikke det minste bedring enda. Jeg syns det er skummelt å bare la det være slik som nå. Noen ganger må jeg jo gå på do eller lage middag og slikt, og jeg kan jo ikke være nødt til å ha henne hylende i lekegrinda hver gang heller. Det er bare de to tingene vi ikke klarer å rydde bort for henne (resten av huset er altså helt trygt), men jeg kan ikke se begge tingene samtidig. Jeg vil ha en løsning på dette snart slik at jeg kan tisse i fred uten å være fult så redd for at hun skal ta ledningene i mens.
Gullemor Skrevet 29. mars 2008 #9 Skrevet 29. mars 2008 Finnes det ikke noe slags komfyrvern, da tro? Eller er denne kun foran platene, og ikke bryterne?? *vet lite om sånt* Ellers kan jeg tipse om å prøve å samle ledningene, og evt. stripse dem fast (til f. eks. pc-pulten, stereobenken). Ikke sikkert at du blir kvitt problemet helt, men du kan gjøre det vanskeligere og tryggere for poden. )
Gjest Skrevet 29. mars 2008 #10 Skrevet 29. mars 2008 Har du tenkt på at du ved å være så konsekvent med neiingen gir mye oppmerksomhet på akkurat det du vil unngå? Det er vel den sikreste måten å opprettholde facinasjonen for nevnte objekter.Dersom noe ikke funker (og du har jammen meg testet det ut...), så finn på noe annet. Som andre her sier så funker fjerning (komfyrbeskytter) og gjeting + avledning. At du i det hele tatt nevner fysisk vold er skremmende.
wireless wife Skrevet 29. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 29. mars 2008 Slapp av da. For det første er det LANGT fra et lite knips på fingrene til fysisk vold (jeg syne heller det er skremmende at du ikke har flere nyanser mellom dær. Stakkars deg som går gjennom selvmordsforsøk hver gang du barberer leggene liksom...). For det andre så skriver jeg jo at det er noe jeg IKKE vil gjøre. Det er det eneste jeg kan komme på nå, men jeg har jo tilogmed skrevet det flere ganger for å være klar på at jeg ikke vil det. Jeg spør jo her for å finne ut om det er noen andre alternativer jeg kan prøve. Jeg har tenkt på at å si nei og hver gang fjerne henne fra området og avlede forsterker interessen henner for å gå dit ja, men jeg kan jo ikke bare sitte å se på at hun skrur på platene heller da. Komfyrvern beskytter ikke knottene, så det hindrer bare at hun brenner seg, ikke at hun brenner ned huset. Det du misstolker om at jeg heller vil smekke fingre enn å utsette henne og oss for fare er riktig, men det betyr ikke at jeg vil gjøre det. Nottopp derfor dumme meg gjorde et forsøk på å få hjelp og tips her. Avledning, neiing og fjerning funker jo ikke.
Gullemor Skrevet 29. mars 2008 #12 Skrevet 29. mars 2008 Et annet tips: Leke med/være sammen med barnet når barnet leker og har det fint. Jeg mener, ikke hele tiden selvsagt, men innimellom UTEN at barnet ber om oppmerksomhet. Oppmuntre og være med på hans/hennes lek en stund, og gå igjen. Altså, oppmuntre barnet til de tingene h*n gjør som er BRA og riktig. Må bare understreke: Dette er ment som et generelt tips. Jeg sier IKKE at verken HI eller andre her gjør galt eller noe... -Ja, dere skjønner hva jeg mener...! ) En annen ting: Når det gjelder "nei", er jeg litt enig med holdkjeftenpådeg. Jeg syns det holder å si nei en gang eller to (pr gang barnet gjør noe ulovlig), og deretter fjerner man barnet/den ulovlige gjenstanden (hvis mulig) og/eller avleder med noe annet. OG man sier mye "JA" til barnet når h*n gjør bra ting. ) Dette var min mening. )
wireless wife Skrevet 29. mars 2008 Forfatter #13 Skrevet 29. mars 2008 Takk for tips. Det gjør vi allerede. Bare sånn litt på siden: Hvor har dere fått det fra at vi sier nei mer enn en eller maks to ganger???
Gjest Skrevet 29. mars 2008 #14 Skrevet 29. mars 2008 På vår forrige komfyr hadde vi en bekyttelse som du kunne vippe ned over bryterne, alternativt opp som et gjerde når det stod gryter på platene. Alternativ, ny komfyr med touch-betjening. Induksjonstopp? Jeg er kanskje litt krass, men det finnes andre alternativ enn dask
Gjest Skrevet 29. mars 2008 #15 Skrevet 29. mars 2008 Man kan forøvrig ikke forvente at et så lite barn skal være "lydig", ergo å si nei funker ikke. Spar det til hun blir større og har forutsetning for å forstå konseptet.
Gullemor Skrevet 29. mars 2008 #16 Skrevet 29. mars 2008 Hvis det spørsmålet "på siden" var til meg, har jeg egentlig ikke tenkt noe over det, om du/dere sier nei flere enn et par ganger. Jeg har vel egentlig bare prøvd å gi generelle råd, uten at jeg vet sikkert hva dere gjør/ikke gjør allerede. )
wireless wife Skrevet 29. mars 2008 Forfatter #17 Skrevet 29. mars 2008 Ja når vi blir rike så skal vi bytte ut kjøkkenet. Men ikke nå. Nå har vi ikke råd siden vi sparer alle midler for å innrede loftet og bygge ark. Koster en god del å "bare" bytte ut komfyren også siden den vi har er innebygd i kjøkkeninnredningen. Er ikke bare-bare å bytte den nei. At du er krass tåler jeg, men da svarer jeg med samme mynt. Jeg er grei sånn. hehe. Men hvis du mener det fins andre alternativer enn dask så vil jeg gjerne høde dem siden min oppfinnsomhet er litt fastlåst her. Jeg kommer ikke på annet ann avledning, neiing og fjerning. Derfor jeg skrev denne tråden vet du... ;o)
Gjest Skrevet 29. mars 2008 #18 Skrevet 29. mars 2008 Ja, det er nå greit det. Induksjon er forøvrig genialt, så jeg ville definitivt hatt det på ønskelista mi. Problemet her er at jeg har inntrykk av at du er ute etter en easyfix-løsning, og jeg må skuffe deg med at det finnes nok ikke. Du må nok bare fortsette med å rydde unna og avlede til du blir blå i ansiktet. Men trøsten er at det blir bedre. Den alderen din er i er den mest slitsomme, synes jeg, for da er de temmelig mobile og nesten uten vett. Det er viktig å ikke bli desperat i den fasen slik at du introduserer metoder som du egentlig kanskje ikke vil fortsette å bruke, for bordet fanger der...
___ Skrevet 29. mars 2008 #19 Skrevet 29. mars 2008 Er bare en ting å gjøre meg bekjent og det er å fjerne alle ting som det er farlig at hun rører, dvs, feste alle ledninger, barnesikkring på ovnen, stikkontakter, skapdører osv. La det bli veldig få ting du må si "nei" til. Ellers så fungerer bare avledning her. Flytte henne bort fra det hun ikke får røre og få henne interesert i noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå