Gjest Skrevet 29. mars 2008 #1 Skrevet 29. mars 2008 Jeg er, i likhet med mange andre her inne på 2.tri, drittlei av disse innleggene om vekt. Det blir spurt og svart i hytt og pine om hvor mye folk har gått opp/ned, uten å ta hensyn til hva folk har å rutte med i utgangspunktet. Jeg, som altfor mange andre kvinner, er "offer" for min indre, destruktive stemme. Dermed får jeg dårlig samvittighet hver gang jeg leser at noen har gått opp kun 2 kilo i uke 28. At de kanskje veier 120 kg i utgangspunktet, er en langt viktigere type informasjon, som dessverre ofte blir utelatt. For ikke å snakke om de som får pes for å ha gått opp 20 kg halvveis i svangerskapet! Hvordan kan kritikerne vite om jenta ved pcn var en anorektiker på 44 kg før svangerskapet, som sårt trenger de ekstra kiloene? Det hun IKKE trenger, er den dårlige samvittigheten på kjøpet! Det er dessuten også forskjell på å ha 150cm å fordele vekta på, mot 180cm, og det vanskeliggjør sammenligningsgrunnlaget ytterligere. Jeg synes det er flott at overvektige kan bruke denne tida til å holde vekta i sjakk; på samme måte er det flott om undervektige klarer å gå opp såpass at de takler ammingen. Om de derimot går opp altfor mye eller altfor lite, er det synd, men det er likevel ingen skam! Jeg skulle ønske at denne vektdebatten kan ta slutt; vi med litt dårlig selvbilde klarer jo ikke å la være å lese og kommentere! Resultatet er kun dårlig stemning på forumet, og ikke minst en hel haug av gravide kvinner med (urettmessig) dårlig samvittighet. Kan dere ikke bare nyte denne tida istedet, framfor å sammenligne dere med villt fremmede mennesker, som har et helt annet utgangspunkt enn dere? Hilsen ei som fra nå av skal boikotte samtlige innlegg om vekt, og som skal se seg selv i speilet med nye øyne fra nå av!
Cocco*med 2 små spirer* Skrevet 29. mars 2008 #2 Skrevet 29. mars 2008 Jeg skjønner hva du mener. "alle" er veldig opptatt av denne vekta, og det er til tider litt skremmende hvor mye den betyr for oss. Samtidig skjønner jeg at dette er noe folk er opptatt av, for det er så mye om akkurat vekt i "alle" kanaler, så man får jo rent dårlig samvittighet hvis man ikke tenker på dette daglig, og passer på som en hauk. Jeg er selv en av de som prøver å passe litt på vekta, fordi jeg i utgangspunktet hadde litt for mye før jeg ble gravid. MEN jeg velger å ikke sammenligne meg med "alle" andre. Jeg stoler på at legen/JM sier i fra hvis vektøkningen min ikke er bra. I tillegg satser jeg på å spise så sunt jeg kan, både for min og babyens skyld. Men jeg unner meg litt kos i helgene også. For de som virkelig er bekymra for vekta nå i svangerskapet, håper jeg de har en god lege eller JM å ta opp dette med, slik at de får snakket godt om det, og får god veiledning fra noen som kjenner til historikk osv. De som bare er hysterisk opptatt av vekt, håper jeg ikke overfører for mye av sitt hysteri til andre. Også er det jo som så mye annet her inne på forumet, man kan velge å ikke lese de innleggene som dreier seg om vekt. Det gjør jeg heretter, for jeg vil ikke bli hysterisk. Ønsker alle et fortsatt sunt og gledelig svangerskap )
babygullz <3 vilde Skrevet 29. mars 2008 #4 Skrevet 29. mars 2008 Dette er 2 trimester, noen går opp mye i vekt, andre lite. Noen takler dette bra, andre ikke. Igjen; dette er 2 trimester, vektøkning er en av sakene som inngår i også dette trimesteret, og da er det naturlig å ønske å snakke om det, og bim er en fin side å ta det opp på sammen med andre. er det vanskelig for deg å lese, så LA VÆR! disse vekttrådene har ofte overskrifter som tilsier dette, og da er det ikke vanskelig å bare la være å trykke seg inn på dem!
mamma til 2 skjønnheter Skrevet 29. mars 2008 #5 Skrevet 29. mars 2008 DRIT I VEKTA ! Det viktigste er å spise sundt og variert + gå litt tur (for de som kan). Som oftest er det vannansamlinger i kroppen som får oss opp i vekt, og vann er det enkleste å få bort etter fødselen. Det er viktig å amme også . For deg selv og selvfølgelig for barnet. Bruk sund fornuft og ikke slank dere mens dere går gravide !
TrustNoOne (but Me) Skrevet 29. mars 2008 #6 Skrevet 29. mars 2008 HI: Du er inne på noe viktig. Det skaper mye unødig bekymring når ikke alle fakta blir lagt på bordet. Det ER stor forskjell på folk, hvorvidt en vektoppgang er stor eller ikke avhenger mye av høyde, kroppsbygning osv. Men dette er kriterier som ofte utelates. Derfor kan man lett føle seg unormal og utilpass når en leser slike innlegg. Det er dessverre flere av dem som vil "skryte" av hvor lite de har gått opp som skriver innlegg her enn de som har en normal eller høy vektoppgang, og da får man et fordreid bilde av hva som er normalt. Bare se på 1.tri, hvis man ikke vet bedre, virker det som om alle må oppleve MINST to eller tre SA/MA før spiren sitter. Dette er jo helt feil - men det skyldes at forumet er blitt er yngleplass for triste historier, noe som igjen skaper unødig engstelse hos gravide. Og selvsagt måtte kommentaren "LA VÆR å lese innleggene dah!" komme, ikke mer enn forventet fra den kanten. Den hele og fulle sannhet om ens egen helse får man kun fra lege/jordmor, selv om BiM er en utmerket plass for underholdning og kjerringråd. Men hele cluet her er å ta det du leser med en klype salt, gjerne en spade, og bruke sunn fornuft. Og høres noe for godt ut - eller for fjernt ut - til å være sant, så har du helt rett.
Gjest Skrevet 29. mars 2008 #7 Skrevet 29. mars 2008 er enig med deg Hi. leste innlegget om hun fra 3 trim som fortalte at en ikke trengte å gå opp i vekt. Selvfølgelig fikk hun frekk tilbakemelding av en anonym der..at hun skrøt osv..hva er det som feiler oss:-) må le, vi er ikke like, og kroppene våre reagerer ikke likt. Så lenge barna våre voksr og har en fin utvikling er det det samme hvor mye vi legger på oss,:-)
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #8 Skrevet 29. mars 2008 Jeg er helt enig! Alle har forskjellig utg.pkt, så ingen grunn til sammenlikning!
2 fine små Skrevet 29. mars 2008 #9 Skrevet 29. mars 2008 Saa sant saa sant, HELT forskjellig utgangspunkt. Det er faktisk ganske gammeldags dersom norsk helsevesen predikerer en standard for "alle gravide", haaper de ikke gjoer det. Synes jeg fikk super oppfoelging i forrige svangerskap, individuell kontroll av MEG, ikke hva alle andre gjorde, og det boer man etterstrebe. Tragisk aa psyke seg ned med hva som skjer alle andre, man er seg selv naermest og vet best. Men likevel, respekt til de som blir fortvilet av alle slanketraadene og HI sier jo at det er vanskelig aa la vaere aa lese disse traadene, det skal man ogsaa respektere. Synes man kan utvise en anelse respekt samme hva man skrivere her inne, vektspoersmaal eller ikke - etter beste evne selvfoelgelig, ikke alltid like lett.... ;o)
Gjest Tallulah Bankhead Skrevet 29. mars 2008 #10 Skrevet 29. mars 2008 Epona, Takk for et kjempeflott, velformulert innlegg om et vanskelig emne. Jeg tar din oppfordring, og vil unngå slike tråder fremover.
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 29. mars 2008 #11 Skrevet 29. mars 2008 Mange gode innlegg her. Er selvfølgelig enig i at det kan bli litt vel mye fokus på vekt her inne. Men samtidig er dette et forum hvor vi har lett for å sammenlikne oss selv med andre, og dele erfaringer. Så selv om jeg til tider kan bli lei av vektinnlegg, så må vi ha litt romslighet med de som ønsker å diskutere dette også. Min mening er at vi må bli flinkere til å fremheve hva spørsmålet er i overskriften, så kan de som ikke er interessert i å lese om hva andre veier unngå dem. Men å "bannlyse" dem synes jeg blir feil. Vi har da ytringsfrihet???
Gjest Skrevet 29. mars 2008 #12 Skrevet 29. mars 2008 Tror jeg formulerte meg feil dersom noen av dere tror jeg mente at ingen skal "få lov" til å snakke om vekt her inne! Her diskuterer vi utflod, bh-størrelser, kjønnshår osv, så hvorfor ikke noe så kvinne-typisk som vekt? Poenget mitt er at ikke alle har et sunt forhold til vekt. Når en kritiserer en ukjent person pga for mye/for lite vektoppgang, uten å ta hensyn til at vedkommende kan ha et problematisk forhold til sitt eget speilbilde, kan det ha ganske så alvorlige konsekvenser! De aller fleste er flinke til å vise til temaet i overskriften, slik at "friske", uinteresserte kan holde seg unna. Hvis en derimot er ute etter å ødelegge selvbildet sitt (som folk med spiseforstyrrelser faktisk er! i det minste i underbevisstheten), vil en uansett gå innpå sånne tråder. Og hvis folk bare kan ta høyde, aktivitetsnivå, beinbygning, trivselsvekt, plager i svangerskapet osv, med i beregningen, kan jo slike vekt-sammenligninger være en artig tidtrøye her inne! Men slutt å leke ernæringsfysiologer på bakgrunn av noe DIN lege har sagt til DEG om DIN kropp! (Dette var for ordens skyld myntet på alle her inne, ikke spesifikt på Tjukkemagen).
pusi og lille pusi:) Skrevet 29. mars 2008 #13 Skrevet 29. mars 2008 jaaa, la d vekt hysterie bli begravd...
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #14 Skrevet 29. mars 2008 hearhear! Jeg for min del går ikke engang inn på de trådene.
Rascal_4.11<3 Skrevet 29. mars 2008 #15 Skrevet 29. mars 2008 signerer på den, har ikke veid meg ennå en gang, orker ikke å stresse med det hverken ene eller andre veien...
<3 lykkeliten <3 Skrevet 29. mars 2008 #16 Skrevet 29. mars 2008 Jeg orker faktisk ikke å lese disse sidene som har med vekt å gjøre. Jeg orker ikke å bruke energien og tida mi på slikt. jeg vet jeg kommer til å gå opp i vekt, men om det er 8 kg eller 20 kg er det vel ingen her inne som har noe med. Hvis det er noen idioter her inne som vil risikere helsa til ungen fordi di selv er overhysteriske så værsågod! Det er ikke min unge. Men JEG vil heller ha en frisk og rask unge og noen kilo ekstra på baken eller magen etter fødselen. Det er det ikke så veldig vanskelig å bli kvitt, hvis man går inn for det. MEN UNGEN DIN SIN HELSE FÅR DU IKKE GJORT NOE MED!!!!!!! Når skaden først er skjedd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå