Gå til innhold

GRAVIDE MÅ IKKE GÅ OPP SÅ MYE..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er inne fra 3 trimester, leste innlegget under her at gravide SKAL gå opp.... Jeg var på føden for noe uker siden, fordi de trodde fødslen startet, der ble d tatt innvendig og utvendig ul, så spør legen meg, hvordan er det med vekten??? har gått opp 2kilo sa jeg(va da i uke 32) det er kjempe bra sa han, for gravide trenger ikke gå opp så mye, det hadde han sittet og lest om før vi kom inn, han vise meg bladet som det stod i.. husker ikke hva det heter, men det er slike blad de får på avdelingene..

Jeg har litt og ta av, ikke kjempe kjukk men litt ekstra, og jeg har fått høre at det er bare bra at jeg ikke har lagt på meg mer...

ifølge målingene som ble gjort på ul va det en helt gjennomsnittlig baby i magen min.. Var på kontroll igjen denne uken, hadde da gått ned 1kilo, nok en gang spurte jeg om det gjorde noe?? nei sa legen mn, så lenge SF målet vokser fint, s har det ikke noe å si...

Det skal sies at jeg har spydd siden jeg va 5uker på vei, og spyr enda, ikke like mye, men kvalmen er her hele tida, deter nok en av grunnene til at jeg ikke har fått i me så mye mat...

Dere må huske på alle sammen, at dette er så individuelt fra person til person, ingen er like... Nyt graviditeten deres :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja da! Skikkelig profesjonell lege du har...

Skrevet

Tak for ifo prinsesseimagen:)

hun over her er sikkert en av de som har gått opp endel og ikke takler at andre ikke gjør det. ikke bry deg om hu.

Jeg har heller ikke gått opp noe spesielt, 2kilo til nå, er i uke 26. så jeg kommer snart over til dere

Skrevet

Hei, det er selvsagt ikke påbudt å gå opp mye i svangerskapet - men det er jo en årsak til at gjennomsnittskvinnen går opp 12 kg +/- i løpet av svangerskapet. Bare morkaken og det ekstra blodet utgjør 2 kg. Du som overvektig, har sikkert blitt støttet av legen din i forhold til at du faktisk reelt sett har hatt en vektreduksjon i svangerskapet. Det handler først og fremst om din opprinnelige overvekt, ikke at det er naturlig å gå opp ca. 2 kg i uke 32. Innlegget ditt blir misvisende, fordi det er svært få kvinner det vil være naturlig og sundt for å kun gå opp 2 kg i 3. trimester.

Skrevet

skryte skryte skryte.... selvsagt skal man gå opp....

herregud....

babyen skal jo ha det godt å vokse og gro.. men er det sånn det er blitt at gravide nå skal slanke seg???? herregud å fikserte jenter har blitt...

Skrevet

Tror det hu mener et at alle MÅ ikke gå opp så mye, jeg støtter henne for jeg har det på samme måte... Ja jeg vet at de fleste går opp 12kg+ men vi som har litt ekstra har litt og ta av, vi slanker oss jo ikke, jeg spiser det jeg vil når jeg jeg vil, men det er da ikke vår skyld at vi spyr??? så lenge en lege sier det ikke gjør noe at jeg ikke har gått opp så mye så stoler jeg på det...

Merkelig at noen ikke tåler at andre ikke går opp så mye, husk at alle er forskjellige...

Skrevet

Jeg tror du misforsto meg, jeg har ingen problemer med at folk ikke går opp i vekt - tvert i mot! Jeg er selv i uke 28 og har gått opp 5kg - som for meg er akkurat passe. Poenget er at når man legger inn som en slags "normalmelding" at 2 kg (og kanskje til og med en vektreduksjon) i uke 32, forutsetter det faktisk en vektreduksjon all den tid foster, morkake, økt blodmengde osv. utgjør noen kg i seg selv på dette tidspunktet. Det er jeg derimot er helt enig i, er at det er individuelt hva som er per def riktig vektøkning, og at det er superflott at overvektige greier å unngå stor vektøkning i svangerskapet.

Skrevet

Til anonym 11:03 29.03.2008: Hun skryter ikke, hun informerer jo bare om hva legen sa til henne. Og hun nevnte ikke engang ordet slanking. For meg virker HI slett ikke fiksert på vekten. Selvsagt er det slik at de fleste av oss nok kommer til å gå en del mer opp i vekt enn det hun har gjort, men det er jo bra at hun kan informere alle de som ikke har gått opp noe særlig om at dette også kan være normalt og helt ufarlig. Hun presiserer jo også at legen sa at det var heilt greit så lenge barnet vokser. Jeg kan ikke fatte at det skal komme så mange negative innlegg på disse sidene alltid... (Selvsagt med den tryggheten anonym-knappen gir). Viss du mener noe - så våg i hvertfall å stå for det du sier, med nicket ditt synlig!!!

Skrevet

Dette er et litt vanskelig tema da vi alle er så forskjellig.

Og som du nevner, overvekt gjør jo til at en ikke har like stort behov for å legge på seg i graviditeten som en tynn person, og siden overvekt er et av de mest økende samfunnsproblem så er det vel naturlig at færre kvinner trenger å legge på seg enn tidligere.

Når det er sagt så håper eg de fleste jenter klarer å la være å stresse for mye med vekta under graviditeten.

I mitt første svangerskap la eg på meg 30 kg (var ikke tynn og ikke tjukk)

I mitt andre svangerskap la eg mpå meg 20 kg (omtrent samme utgangspunkt)

Hvor mye eg legger på meg i dette svangerskapet gjenstår å se, men for meg betyr det faktisk veldig lite, så lenge barnet har det bra så er eg fornøyd.

Vekta kan en heller trikse med når en ikke er gravid.

Skrevet

jeg skjønner ikke de her vektdiskusjonene i det hele tatt jeg.. men det er kanskje bare meg.. hvorfor er det så mye snakk om man går opp eller ned.. hva er det som ikke er bra? har ikke peiling på hva jeg veier, legen veier jo, men husker aldri vekta.. så lenge babyen har det bra, og mor er frisk, har det noe å si om man går opp eller ned til og fra? bryr meg faktisk veldig lite om min egen vekt, bryr meg mer om at babyen sin er normal.. var ikke ment som et "jeg er bedre en alle andre fordi jeg ikke tenker på vekt"-innlegg.. jeg bare skjønner ikke.. hva er det som er dumt, å gå opp eller ned, og hvorfor??

Skrevet

Hei, jeg tror temaet engasjerer fordi vekt og kropp er et tema som opptar jenter (for mye spør du meg) også når de ikke er gravide. For mange blir svangerskapet en prøvelse der man for først gang mister kontrollen over vektøkning. Som første innlegger skriver vil hva som er "naturlig" vektøkning variere fra kvinne til kvinne, og der støtter jeg henne fullt ut. Likevel mener jeg at det nok er mer naturlig å gå opp mer enn 2 kg i uke 32, enn det motsatte. Men det betyr ikke at det er skadelig så lenge fosteret vokser og har det bra. Deilig for deg å overhode ikke bry deg om vektøkningen!

Skrevet

takk, kjekt og vite.. skjønner godt hva du mener.. jeg har alltid vært veldig utseende opptatt desverre, men akkurat nå tenker jeg lite på det.. uansett hva vekten viser så ser jeg jo det samme i speilet :) mamma gikk opp 25kilo og mine kusiner det samme.. de er alle slanke og fine nå, var masse vann i kroppen, så jeg tror ikke det har noe å si for hvordan man blir etterpå :) i noen tilfeller kansje, men ikke hvis man spiser normalt ol. da tror jeg de fleste av kiloene vil forsvinne etterhvert hvis man lever noenlunde sunt og rører seg :)

Skrevet

He he, jeg er litt enig med deg. I øyeblikket gir jeg også f... mht påskemarsipan og annet - men har vært heldig å ikke gå opp så mye likevel. Det viktigste er vel at vi spiser sammensatt og sunt så langt som mulig, og ellers er glade gjennom tida vi går svangre. Med eller uten ekstra kilo, lykke til alle sammen!

Skrevet

Kan ikke vi legge denne diskusjonen død og begravet. Er dritt lei av dette maset om kg osv. Noen går opp,og noen går ned. Sånn er det bare, vi jenter må lære oss at det fins viktigere ting i livet enn hvor mye eller hvor lite vi veier. Det definerer ikke deg som person, om du er tynn eller tykk. Vær fornøyd med hvem du er !!!!!!:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...