Gå til innhold

Flere som sliter om kvelden og natta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er flere som sliter med sovinga til de små..?

Vår sønn på 10mnd har omtrent aldri sovet en hel natt.Puh!

D begynner å tære på oss.Dvs han var ganske grei inntil han ble 4mnd og vi ga han litt grøt.Etter det virker det som han sover veldig urolig- selv om vi tar han inn til oss også.Han har fra fødselen av sovet i egen seng.Først i vogge ved siden av vår seng og så i sprinkelseng på eget rom,og som sagt fungerte dette helt fint fram til ca 4mnd alder. Nå er det helt forferdelig!Vi har prøvd å la han skrike,men synes det er så grusomt,for han gir seg ikke.Rekorden vår er 4 timer...Da gikk vi ut og inn ørten ganger da..

Nå har vi resignert og er inne hos han til han sovner.Det tar alt i fra 15min til 1 time.Etter det våkner han flere ganger og må roes/legges ned etter å ha reist seg opp.Sovner igjen da,men sånn holder vi på til i 03tida som regel-da tar vi han inn til oss.Blir lite med søvn på oss da og det sliter som sagt på oss.

Er det ingen annen utvei enn å prøve skrikemetoden igjen eller kan det ha med sovinga på dagen-maten han spiser osv??

Prøver gjerne det meste!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere er nok ikke de eneste som sliter med sovinga til de små....jenta vår er 9mnd og sover absolutt ikke en hel natt i strekk! vi prøvde å nattavvenne for en stund siden, men hun våknet bare oftere, og det var en hel del sutring og litt hysterisk-skriking. Absolutt ikke noe gøy...dette er over en mnd siden nå, og etter det har det kommet 3 tenner og hun har vært syk to ganger, så nattavvenningen må vi ta på nytt! (håper tennene var årsaken til at hun fortsatte å våkne!)

Oftest spiser hun 3 ganger etter hun har lagt seg til vi står opp, men av og til er det bare 2 måltider, og det er jo himmelen synes jeg! Men som deres gutt våkner hun ganske mange ganger utenom også, ofte av at hun står/sitter i senga og bare trenger hjelp til å legge seg igjen...sovner ofte med en gang igjen, men ikke alltid..! men, nå begynner hun og bli så stor og jeg skal straks begynne og jobbe, så vi må nok i gang med en skrikekur for å få orden på nettene, selv om jeg ikke er en stor fan...! det blir ikke en beinhard ferber-kur her, men en mild metode som vi prøvde sist...vi sitter da inne sammen med henne til hun sovner. HS anbefalte at vi heller skulle gå inn å roe henne og så gå ut, men jeg synes så synd i henne da!

Hvor mye sover din på dagtid da? Her er det ca 3 timer på dagtid, fordelt på 2 hviler...

Jeg har også lurt på om det kan være noe med maten hun spiser, for de nettene hun spiser bare 2 ganger er når hun har spist dårlig på dagtid....er sikkert tilfeldig, for det virker ikke som om hun reagerer på noe av det hun spiser..men, man analyserer jo alt for å finne ut av dette!

Var desverre ingen gode råd herfra, men ville bare vise at dere ikke er alene...en fattig trøst da!;)

Skrevet

Takk for at du gadd å skrive,sommer-barn!

Det er alltid godt å vite at man ikke er alene...

Vi orker ingen Ferber-kur vi heller,men er litt mildere en,som du skriver.

Flippen,som vi kaller han,sover også to lurer på dagtid.Den første i halv 10 tida-da som regel halvannentime-og den andre i 14 tida.Da må vi som regel vekke han i halv fire tida(skal snart ut og gjøre det nå),for at han ikke skal sove for lenge!

Jeg ammer ikke lenger-slutta for en uke siden ca-og nattamming har vi ikke holdt på med på lenge,så det er ikke årsaken hos oss..

Han er vel bare blitt vant med at vi kommer inn og roer han vel?? Og nå får vi igjen for tjenesten...???Hva tror du?

Hvor mye og hva spiser forresten di jente?

Skrevet

Du er ikke alene nei! Har en jente på snart 10 mnd som aldri har sovet en hel natt. Hun våkner i snitt hver 2 time hele natta. Noen ganger oftere, en sjelden gang kan hun sove 4 timer i strekk. Hurra!

Hun er veldig aktiv og blid som ei sol hele dagen, men sover veldig urolig. Gråter ikke om natta, men trenger mest nærhet. Men det virker som om det klør i kroppen hennes på en måte...

Spiser også fremdeles på natta, 1-2 ganger.

Skrevet

Åh,ikke meningen å bli så glad for at der også har det sånn,altså- for det er innmarri slitsomt!-men det letter litt å høre at man ikke er alene,som sagt.

Har dere tenkt å sette igang noen tiltak eller?

Når legger dere den lille? Og ha spiser hun?

Våres spiser grøt og mme til frokost,brødskive og frukt + vann til lunsj, middagsglass ved halv fire tiden og grøt + mme til kvelds.

Leggetid har vært ca 18 en stund,men blitt til ca sju nå.

Skrevet

Vi har det det samme vi også! Gutten min er bare 8 mnd da og i tillegg sover han veldig lite på dagen (maks 2 timer til sammen fordelt på 2 lurer). Holder på å bli gal av å stå opp ørten ganger om natta og da våkner han kl 6 også. Som hun andre sa det virker som han klør i hele kroppen. Jeg går rundt hele dagen og prøver å finne en måte å løse dette på men ingenting hjelper. Jeg har prøvd å gi han mat rett før han skal sove, og også en time før i tilfelle det var magevondt men det hjalp ikke. Jeg har prøvd å legge han tidligere, senere, være inn hos han til han sover, går inn og ut hver 5 minutter, la han skrike, la pappa gå inn til han, gi han tutten, få han til å sove uten tutt, gir han paracet i tillfelle tannverk, byssing, kosing, osv og UANSETT er han urolig.

Han var veldig grei fram til han var 4-5 måneder på natta han også. Håper du får mange svar fordi jeg lurer veldig om dette. Jeg klarer ikke skrikekuren ennå i hvert fall på han. Han skriker bare høyere og høyere og virker som han mister pusten, og det kan ikke være sunt for han og kroppen min sier "TA HAN OPP!!!"

Med førstemann kunne jeg la han ligge og sutre litt og så sov han, så var jeg helt sikkert på at alle disse mødrene som klarte ikke skrikekuren var bare pyser, men nå vet jeg litt mer. Kanskje disse barna er "high needs" barn????

Skrevet

Ja, jeg føler meg "bedre" av å vite vi ikke er alene jeg også ;)

Vi har egentlig prøvd alt som kan prøves bortsett fra ferber og sovemedisiner, og begge deler er egentlig uaktuelle. Jeg vet at skrikekuren ikke vil komme til å fungere for oss, så det prøver vi ikke på engang. Men har bestilt meg boken "no cry-sleep solution", håper det vil være noen tips der.

Jeg har egentlig slått meg til ro med at hun bare er sånn, at det ikke er mer vi kan gjøre, både jeg og brødra mine var likedan som små. Vokna ofte og ingenting som hjalp. Men vi er jo selvsagt slitne, så har et håp om at det finnes en løsning også :)

Hun legger seg mellom 1800 og 1900 stort sett. Står opp mellom 0600-0700.

Hun er ikke spesielt matglad, spiser halve porsjoner med grøt, middag og en halv brødskive til lunch. Drikker endel vann og liker godt frukt/grønnskasmos da, så gir det ved siden av til alle måltidene. Også er hun veldig glad i melk.. drikker ca 700 ml i døgnet. Spiser 4 ganger på dagen + 1-2 ganger på natta.

Skrevet

Dette høres vedig kjent ut. Helt prikk lik vår første gutt. Hos oss gikk det bare over av seg selv. Rett etter han ble året så begynte han å sove hele nettene (fra 7 til 5.30).

Det er sikkert ikke så veldig stor trøst i dette, men det går faktsik over. Og da blir natta og for å ikke glemme kvelden mamma og pappa sin igjen.

Men dessverre har jeg ingen magisk kur for dere så slitne, så slitne foreldre.

En god klem fra en som har vært gjennom det samme

og stå på

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...