Gå til innhold

*gaaah* fastbrent melk i kjelene :( tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

snakker om skikkelig fastbrent og! Mamma har lært meg å sette de på platen med litt vann og oppvaskmaskinspulver og la det koke litt, så løsner det greit. Det fungerte fint, det! Men nå var det helt ekstremt!!! Tykt lag og skikkelig fastbrent. Begynte å koke kl 7 og nå er det snart borte, har et tynt siste lag igjen, men har sikkert brukt snart en pakke sun(2 kjeler..), og fryktelig mye tid og skrubbing. nesten så jeg heller hadde kjøpt nye kjeler!!!

Skjønner heller ikke hvorfor dette skjer hele tiden, for det er ikke snakk om at det står lenge uten at jeg rører, og vi har induksjonstopp (skulle ikke kunne svi seg sto det...).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

prøv bakepulver. Kok opp litt vann og bakepulver i kjelen. Og du: induksjonstopp er da ingen garanti mot svidd mat?!? Hvor har du lest det?

Skrevet

ok, takk! :) da skal jeg prøve bakepulver! og se om jeg klarer få kjøpt en kjele med slipp-belegg til induksjon. Kjekt å ha til de gangene det skal kokes melk, for det er det eneste som svir seg og!

Det var visst mye mindre risiko for overoppheting med induksjon. Maten skulle ikke svi seg så lett, og det skulle ikke kunne koke over. Jeg kan lage mat ganske greit altså, så det har ikke pleid være noe problem hverken før eller etter induksjonen kom for noen år siden her i huset. Men melk sliter jeg veldig med! Og synes nesten det har blitt værre med induksjonen!

Skrevet

Hm... jeg har ikkeno problem med melk på induksjonstoppen. Vi har to induksjonsplater og to gassbluss på kjøkkenet. Jeg bruker stålkasseroller til å koke f.eks kakao - og de få gangene det brenner seg er det bare å sette i vann tvertomsen og så skure litt med kosten - vips borte.

Det er sant at det er mindre risiko for overoppheting med induksjonstoppen, men det er nok mest fordi du har større muligheter for god temperaturkontroll enn på vanlig topp.

Gjest Vår08
Skrevet

Slipp en finish powerball 5i1 oppi gryta og la det stå litt - sun er noe dritt ;)

Skrevet

takk for tips! bakepulver var veldig effektivt:D bare noen sånne skikkelig svarte svidde flekker igjen. stålull får ta den jobben;P

er finish bedre enn sun? bare prøvd finish en gang og ble ikke fornøyd! har prøvd meg på noen av disse billige og. den fra coop går an, men blir ikke alltid helt rent..

Skrevet

I oppvaskmaskinen vår fungerer finish bedre en sun. Og hvis mannen min kunne forstått at han skal skylle av matrester FØR han putter ting inni og setter på, så ville det nok blitt enda reinere.

Skrevet

Cola er også effektivt, kok opp litt cola i kjelen så blir de gullende rene :o)

Skrevet

da skal det prøves! takk for alle tips! gjelder det alle typer cola? her i huset finnes det kun pepsi max...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...