hormonia&alienimagen <3 Skrevet 29. mars 2008 #1 Skrevet 29. mars 2008 Jeg har Leiden/protein s mangel,og går på klexane 40mg.hver dag. Min mor når hun fødte meg fikk alvorlige blødninger som førte til at hun i en kort periode lå døende/døde av blodmangelen.De fant ut når hun fikk sin første blodpropp at det var mest sannsynelig pga denne sykdommen. Hun er veldig nervøs for meg om dagen og har forhørt seg rundt,og nå har hun fått høre at det er en del leger som har begynt med å gi Leiden/APC resistens pasienter KS tre uker før termin. Men jeg har itillegg til denne sykdommen også vært utsatt for et veldig grovt overfall for et par år siden,og jeg har lidet ekstremt av fødselsangst i den siste tiden.Det føles ut som om jeg sitter å venter på å bli overfalt på nytt,og jeg klarer ikke akkurat å takkle denne tanken så bra... Føler egentlig at for mitt eget beste bør jeg søke på keisersnitt,for det er to veldig store og kan potensielt bli alvorlige problem... Men jeg er flau over å tenke på det og å spørre,for det er så mange som "skryter" av smerten og naturlig/vaginal fødsel.Jeg er jo også klar over at det er sunnest for ungen å bli født vaginalt,men jeg er veldig redd for at jeg entet fysisk eller psykisk ikke skal klare det... Skal selvfølgelig ta dette opp med JM,men tenkte jeg skulle spørre her først da jeg faktisk synes dette er flaut...
Gjest Skrevet 29. mars 2008 #2 Skrevet 29. mars 2008 Hvorfor i alle dager er deu flau over å ønske keisersnitt ? Du har 2 store grunner for at keisersnitt er det beste for deg og barnet ditt, og du tenker kun det beste for deg og ditt barn. Det viktigste er at babyen kommer ut, ikke sant ? Jeg måtte ta haste-ks sist pga trangt bekken. Høres om folk som griner seg til å føde normalt uansett hva legene anbefaler og det synes jeg kan være uansvarlig. Legen spurte meg flere ganger om jeg synes det gjorde noe at han krevde ks på meg. Jeg sa "ungen kommer jo ikke ut, selvfølgelig har jeg ikke noe i mot å ta ks" Synes du skal prøve å legge fra deg at man kun duger om man føder vaginalt, du har tross alt gått i 9 mnd. og ruget på babyen, og det er jobb det også. Blr mest sannsynlig ks på meg denne gangen også, men jeg tenker ikke på at det gjør meg mindre mamma. Jeg gjør det jo kun fordi det er det beste for meg og mitt barn : ) Lykke til : )
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 29. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. mars 2008 Har pratet med noen om dette og en del av de mener at Ks er ille uansett,og legger det frem som at babyen min får direkte skade omtrent av KS... Har og en svigermor som påpeker hvor viktig det er å ha vaginal fødsel... Skjønner jo at det egentlig ikke er noe å være flau over men når folk omtrent lynsjer meg når jeg sier jeg føler jeg må ta det til etteretning går det på en måte inn.Sikkert litt for at jeg er høygravid og touchy,men det gjør vondt når folk formulerer det sånn...
mosegrisen Skrevet 29. mars 2008 #5 Skrevet 29. mars 2008 Når man snakker om at det ikke skal taes keisersnitt i utide, er det fordi man ser at det kan være enkelte aspekter ved operasjonen som ikke er heldige for hverken mor eller barn (restitusjons periode, infeksjonsfare osv osv). Når det er sagt så kan vi vel si at dette ikke gjelder kompliserte svangerskap, men kvinner som av ulike grunner ønsker KS uten god medisinsk grunn. Man er redd for at vi skal utvikle tilstander i Norge også, hvor det er skjelden med vaginalfødsel. I enkelte land tar de hastekeisersnitt etter en time med pressrier for å unngå søksmål!! Jeg syns du skal ta en skikkelig samtale med JM om dette, det er da virkelig ikke noe å være flau over. Jeg er sikker på at JM vil forstå din bekymring og kanskje vil h*n eller en lege kunne sette opp en oversikt til deg hvor dere kan måle risikoene ved de forskjellige metodene, og du kan få vite evt tiltak som gjøres for kvinner i din situasjon ved vanlig vaginal fødsel, og om det er endret siden din mor fødte deg. Jeg syns ikke du skal bruke energien på å være flau over din bekymring, det er synd du ikke har fått skikkelig informasjon om dine muligheter. Masse lykke til:)
mosegrisen Skrevet 29. mars 2008 #6 Skrevet 29. mars 2008 eeeeh, mener ikke at det er skjelden med vaginalfødsel i Norge, men at vi er redd for at det skal bli det.. hmmm formuleringsproblemer her ja:)
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 29. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 29. mars 2008 Men det er litt av det som er problemet,for de har flere teorier,men ingen bra utprøvd enda... Dvs. det er ingen som vet sikkert hva som er best behandlingsmetode,for det er relativt nytt med å ta tak i dette(av en eller annen merkelig grunn)... Men skal høre med JM ja,må bare forhøre meg litt om hva folk tenker om keisersnitt her,for når jeg både risikerer full panikkanfall og blø ihjel mens jeg skal prøve å føde mitt barn begynner det å bli litt vel mye... Og vil ikke at barnet mitt skal ta skade for at jeg "ikke vil være pysete"...
Tante Bassa Skrevet 29. mars 2008 #8 Skrevet 29. mars 2008 Vet ikke så veldig mye om leidens, men prøver å tenke litt nå.....hehe. Er ikke blødningsfaren større ved ks enn ved vanlig fødsel for deg, så lenge du går på blodfortynnende? Snakk med jm eller legen din om dette, de vet nok hva som er best for deg. Lykke til :-)
Annalina Skrevet 29. mars 2008 #9 Skrevet 29. mars 2008 hei, forstår ikke helt denne voldsomme motstanden når det gjelder ks. Når det er medisinske årsaker bak, så er det ett veldig bra alternativ. En annen ting er at de som kan uttale seg om ks er stort sett de som har gjennomført det, ikke alle disse "besservisserne" som ikke vet hva de snakker om( mener ikke medisinsk personell). Jeg har tatt to ks, har hatt ingen problemer, mine to barn er friske, og hadde ingen problemer etter fødsel. Jeg gleder meg til jeg skal ta mitt tredje i slutten av juni. Skulle gjerne født vaginalt, men kunne ikke det, så da er jo valget å ikke få barn eller å ta ks, men som regel vet man jo ikke dette før man er kommet stt stykke ut i svangerskapet. Hvis det er det beste for deg, ta ks, og gled deg, for dette er en fin opplevelse.
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 29. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 29. mars 2008 Det er lettere å kontrollere hvor mye man mister,og legene kan letter "fikse" ting.Klexane er forresten så vidt jeg har skjønt ikke det samme som vanlig blodfortynnende,marevan tynner ut blodet,men klexane har en litt annen virkning for at det ikke skal gå for hardt ut over babyen i svangerskapet. De forklarte dette til meg på sykehuset da jeg først ble satt på ddet men husker ikke hele smørja nå... Men det er derfor en del leger tar KS på slike pasienter for da har de mer kontroll...
allegodetingertre Skrevet 29. mars 2008 #11 Skrevet 29. mars 2008 Normalt er ikke et planlagt keisersnitt en stor risiko. Legene har jo da full kontroll. Du skal ikke synes det er flaut, langt i fra. Min forrige fødsel endte i ks og jeg MÅ ha keisersnitt denne gangen pga medisinske forhold (har hatt en operasjon i livmor før første ks snitt, så legene tar ikke sjansen på vaginal fødsel med to operasjoner i livmor bak meg). Jeg synes ikke det er flaut, er bare glad jeg blir tatt på alvor og veldig glad for at jeg slipper å gå til termin eller over. Planlagt ks taes 7-10 dager før termin. Jeg går selv på klexane pga antistoffer i bloder og risiko for blodpropp og skal gjøre det helt frem til etter fødsel, samme dose som deg.
Gjest Skrevet 29. mars 2008 #12 Skrevet 29. mars 2008 Om du søker om ks er det di sak og ingen annan si. Alle operasjoner er forbundet med risiko uansett, men det er vel ingen større risiko forbundet med eit planlagt ks. Kvifor skal du bruke svangerskapet til å grue deg til fødselen istaden for å nyte tida med voksande mage og mange smilande ansikt rundt deg? Har sjølv haste ks for snart 4 år sidan og gutten var og er ein sunn gutt som idag. Men dersom du skal amme etter ks er det greit å vite at det kan vere større problem med å få i gang melkeproduksjonen sidan hybelboeren tok "nødutgangen". Ellers er det at ein del av dine eigen bakterier ikkje blir overført til barnet som under ein vaginal fødsel. At gutten vår kom med ks gjer ikkje meg til ei mindre eller dårlegare mor. Vurderte å søke om ks denne gangen, men er "garantert" at det vil bli ein betre fødslesoppleving for både meg og bf denne gangen, samt at terskelen for å få eit nytt ks er lavare denne gongen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå