2jenter04og06 Skrevet 29. mars 2008 #1 Skrevet 29. mars 2008 Med ei bestemor og farmor som begge er hjemmeværende (bestefar og farfar jobber), sitter jeg å tenker på hvorfor de aldri spør om en av jentene vil komme å være hos dem. Gjerne overnatte. La dem få en dag fri fra barnehagen. Besteforeldrene på begge side har hytte/campingvogn. Aldri er det blitt spurt om jentene har lyst å bli med... Oppi dette er jeg en god del alene med jentene mine, da min man ofte er ute å reiser. Jeg klarer meg fint, men hadde vært godt hvis noen stilte opp "frivillig", uten at jeg måtte spørre hver gang. *Drømmer om en liten pause fra et hektisk liv som småbarnsmor* Hvordan har dere det?
Gjest Skrevet 29. mars 2008 #2 Skrevet 29. mars 2008 Farfar bor i Bangladesh, farmor er der på besøk i 3 mnd, og bor ellers i Danmark, morfaren jobber MASSE og er egentlig like mye i veien som til avlastning den faste dagen han har satt av per uke til vesla. (jeg må lage middag til en ekstra, rydde etter en ekstra osv) Og jeg føler jeg er til bry når jeg spør onkler og tanter om barnepass så det gjør jeg sjelden. Mine besteforeldre derimot forguder ungen og vil gjerne ha henne, men jeg må være med stort sett, for hun proppes full av godterier. Overnatting og bleieskift er skummelt dessuten. Så her er det mye all me... Men den ene tanta passer med jevne mellomrom asså
Sommerfugl78 Skrevet 29. mars 2008 #3 Skrevet 29. mars 2008 Nå er mini bare syv mnd, så ingen har passet han enda. Min famile bor 100 mil unna, så kan jo ikke regne med de i det daglige akkurat.... (men min mor er jo ivrig bestemor de gangene vi treffes, men da er jo jeg tilstede hele tiden likevel Farfar-en passet lillegutt en times tid i påsken, men da var vi bare rett bortenfor hytta, så det var jo bare å rope om det skulle være noe. Ser ikke for meg hvem som kommer til å passe lillegutt, annet enn farfar nå gutten blir litt større.
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 29. mars 2008 #4 Skrevet 29. mars 2008 De stiller ikke opp i det hele tatt, og de bor 15 min med bil unna... Nitrist....
Trebarnsmamma30 Skrevet 29. mars 2008 #5 Skrevet 29. mars 2008 Må innrømme at vi er temmelig bortskjemte med barnevakt, på begge sider.. svigerforeldrene mine er kjempekjekke og bor i nærheten, de spør ofte selv om å ha henne noen timer, minst en gang i uken.. Hun sover borte kanskje en gang i mnd, mamma vil som regel ha henne i 2 netter hvis hun er der.. får henne nesten ikke hjem igjen jo:) Dessuten er hun skikkelig kompis med tanten sin som har henne med seg ut endel (og onklene også da).. Så ja, vi er veldig heldige og det setter jeg pris på.
Monajenten Skrevet 29. mars 2008 #6 Skrevet 29. mars 2008 Kristina blir storesøs, har du ikke født????? Ga jeg ikke beskjed om den 28. kanskje??? :-O
Trebarnsmamma30 Skrevet 29. mars 2008 #7 Skrevet 29. mars 2008 Hun er veldig glad i å være hos besteforeldrene også da, sier: kommer bestemor/mormor i dag? ganske ofte.. Greit med litt avlastning når en er høygravid også da:)
Trebarnsmamma30 Skrevet 29. mars 2008 #8 Skrevet 29. mars 2008 Nei, har nok ikke født.. 3 dager over nå, får se å komme ut snart!
Fire småtroll Skrevet 29. mars 2008 #9 Skrevet 29. mars 2008 Min mamma vil gjerne være sammen med ungene, men kommer da hjem hit en liten time, hun har aldri (på de snart 7 årene jeg har hatt barn) spurt om å få låne dem. Enda jeg har oppfordret til det utallige ganger. Sagt f.eks at hun bare må si ifra hvis hun vil ha en eller flere noen timer, det er bare superkooselig. Ja det har jeg lyst til, sier fra en dag det passer jeg, til uka kanskje.... også hører jeg aldri noe om det igjen. Da gidder liksom ikke jeg mase mer. Men nå er eldste så stor at han spør selv av og til, om han f.eks kan komme til henne etter skolen en dag, da får han det og de har det veldig fint sammen noen timer (har skjedd to ganger siden han begynte i høst). Er bare for mye tiltak for henne å tilby seg selv tror jeg. Hun har hatt minstejenta på 10 mnd noen timer et par-tre ganger da, mens jeg har vært hos tannlegen og frisøren. Men hun har aldri hatt alle tre på en gang. Svigermor skulle gjerne hatt de boende hos seg tror jeg, men hun er snart 77 år og sitter i rullestol så det begrenser seg litt. Men de to eldste er hos henne noen timer en lørdags formiddag f.eks rett som det er. Så før jeg fikk nr tre var jeg av og til fri til å reise på butikken en lørdag fordi guttene var hos svigers.. Etter at minsta kom (10 mnd nå) har jeg ikke vært helt barnløs i det hele tatt.. Barnevakt på natta/kvelden er det 2 år siden jeg hadde sist.
nickoline og supermann Skrevet 29. mars 2008 #10 Skrevet 29. mars 2008 her bor far siden i DK, så der er det ikke noe å hente. Mamma og pappa stiller opp masse, men spør sjelden selv om å ha de med seg. Vet ikke hvorfor. De elsker jo å være sammen med barnebarna.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 29. mars 2008 #11 Skrevet 29. mars 2008 Min mamma og pappa har stilt opp for oss fra junior var 1 uke gammel! Jeg ble syk etter fødselen, og var da på sykhus og hos lege opptil 3 ganger i uka. Satte da veldig stor pris på at mamma ville passe junior imens, slik at vi slapp å ha med en uke gammel baby inn på sykehuset.. Dette har ført til at de har fått et veldig sterkt bånd, og de passer han veldig ofte. De spør selv om de kan få passe han, og vi spør om de vil ha han innimellom. Det er veldig deilig, for jeg vet at hvis de ikke orker så sier de nei. Det gjør det mye lettere å spørre. Svigers stiller også veldig opp for oss. De har passa han noenganger også, men de er av den typen som ikke spør. Noe som er helt greit, man må akseptere at folk er forskjellige. De er ikke noe mindre gla i han av den grunn. De er litt sånn at de synes det er bedre å passe når han er litt større, og klarer seg mer selv. VELDIG fornøyd med junior sine besteforeldre =)
mai mammaen til to Skrevet 29. mars 2008 #12 Skrevet 29. mars 2008 her er spesielt mine foreldre ivrig etter å passe henne. mamma kunne nok helst hatt henne annenhver dag om hun fikk lov..hehe.. hun henter henne stortsett en dag i uken i barnehagen.. så går de hjm til henne så henter eg henne etter jobb og spiser middag der. farfaren hennes er helt i hundre når vi spørr om han og familien kan passe henne. de kommer hjem fra campingvognen for å passe henne og deretter reise tillbake.. hehe.. men de spørr aldri selv da.. farmoren har bare passet et par timer en gang. men det er fordi eg ikke stoler på henne... ser at vi er heldige som har foreldre som stiller opp...
selfangerkjerringa Skrevet 29. mars 2008 #13 Skrevet 29. mars 2008 Min manns foreldre bor i Sverige, drøye 10 timers kjøring herfra. De har dårlig råd, og får dessverre ikke til å komme hit så ofte. Det blir likevel ca 2 ganger i året, og da er de her i to uker i strekk. Det er herlig Svigermor baker og leker med ungene, svigerfar rydder i hagen og leker med ungene, det er faktisk (jeg overdriver ikke) to flotte uker som alltid går for fort og vi står igjen og griner på trappa når de drar... Ifjor da minsta skulle i barnehage, var det to uker etter permisjonen før barnehagestart og vi var helt opprådd. Jeg ringte svigermor, og før jeg rakk å spørre sa hun at hun mer enn gjerne kom oppover for å passe minsta i to uker Vi er også hos dem 4 uker hver sommer og koser oss sammen. Mine foreldre bor 8min unna oss. De er i full jobb begge to. Eldsta på fire overnatter hos dem ca 2 ganger pr mnd. 2-3 ganger pr mnd blir jentene henta i barnehagen av mormor eller morfar (de spør selv om de får hente dem). Minst en gang i uka er vi hos dem på middag. Noen ganger ender middagen med at eldsta blir igjen. Noen ganger for overnatting, noen ganger kjører morfar henne hjem til oss etter barne-tv. Hvis det er konserter eller foresteillinger i kulturhuset ringer mamma alltid hit og hører om hun kan ta med en av jentene. Hvis de hører om en fest eller pubkveld eller noe jeg og mannen min kunne tenkes å dra på, ringer de med en gang og sier fra om de kan være barnevakt eller ikke. Av og til ringer pappa og spør forsiktig om han ikke kan komme eller vi til dem, for han har barnebarn-abstinenser... hehe... Heldigvis sier de nei hvis de ikke kan passe, så vi føler aldri at vi maser eller at de gjør det av plikt. De sier at det å være med ungene gir dem energi og overskudd i hverdagen. JA, jeg er heldig Og ikke minst: ungene mine er heldige
mamma-til-4 Skrevet 29. mars 2008 #14 Skrevet 29. mars 2008 Her er besteforeldrene over all forventning:) Hender ofte at vi sier nei når de spør om å passe barn fordi vi synes det blir for mye:) Så vi er heldige vi:) De stiller opp når vi trenger det og vil gjerne ha unger hos seg så ofte de kan:)
2gullklumper Skrevet 29. mars 2008 #15 Skrevet 29. mars 2008 Svigers stiller ikke opp i det hele tatt. Har aldri passet mer enn en time. Ville ikke engang bake kake til dåpen til noen av barna.Mine foreldre stiller opp så mye de kan. Bor ca 1 1/2 time unna,men lkevel ser de guttene ganske ofte. Er alltid barnevakt når vi spør. Elste har flere ganger vært der i flere dager. De spør også selv om å få passe.
To tette + snart ei med flette Skrevet 29. mars 2008 #16 Skrevet 29. mars 2008 Mine foreldre stiller opp hvis det trengs, og mamma ringer innimellom til guttene og lager avtaler om overnatting osv, det er stas det!! Mamma har snakket med eldstemann om å ha han med til Florø, der de har sommerhus, enten til høsten eller neste påske Farmor og farfar bor 1 1/2 time unna, men er flinke til å stille opp når de kan, tok de f.eks med på påskeferie til Danmark ifjor så jeg skulle få litt fri (pappaen er ikke like flink kan du si) Ellers har min søster de på overnatting innimellom, men så har jeg også hennes to (8 og 2 år) på overnatting titt og ofte. Jeg er vel ganske heldig igrunn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå