selfangerkjerringa Skrevet 29. mars 2008 #1 Skrevet 29. mars 2008 Alle monner drar... bli med og inspirer hverandre - hva er DINE tips for å spare miljøet?
Audacious Angel Skrevet 29. mars 2008 #4 Skrevet 29. mars 2008 -Vær flink med sorteringen av søppel -skru av lyset i rom du ikke oppholder deg i -dra ut støpsler til div ladere og maskiner som ikke er konstant i bruk -skru temperaturen i stua ned til 18 og ta heller på deg en ekstra genser -Tøybleier
selfangerkjerringa Skrevet 29. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 29. mars 2008 hehehe... det sparer faktisk miljøet siden selbestanden her jeg bor er såpass stor at det går utover fiskebestanden. Nå bidrar nok neppe de få skrottene selfangern'n tar til det helt store innhogget i bestanden, men siden vi bruker en god del av selen er det jo ikke bare snakk om å skyte og kaste akkurat
selfangerkjerringa Skrevet 29. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 29. mars 2008 - skifte til sparepærer - ikke la bilen gå på tomgang - senke temperaturen i huset med en grad - tenke emballasje når man handler - gjenbruk av klær istedet for kast - redusere bruken av plastposer (bruke handlenett istedet)
Sommerfugl78 Skrevet 29. mars 2008 #7 Skrevet 29. mars 2008 - nei-takk-til-reklame- skilt på postkassa - avbestille telefonkatalogen - ta med brukt handleposer på butikken - si nei til pose når du er i byen og handler mange småting - gå isteden for å kjøre bil (det blir fort en uvane å ta bilen for en snartur på butikken) - gi brukte klær til frelsesarmeen - la være å kjøpe så mye dill & dall
Gjest Skrevet 29. mars 2008 #9 Skrevet 29. mars 2008 Jeg nekter å fryse for å spare miljøet. Men jeg kjører ikke bil og sitter selvfølgelig i mørket og skriver på pc om natta.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 29. mars 2008 #10 Skrevet 29. mars 2008 - Skaff dere kompostdunk og bruk den. - Kildesorter. - Reparer i stedet for å kjøpe nytt. - Kjøp brukt - Kjøp økologisk.
Gjest Skrevet 29. mars 2008 #11 Skrevet 29. mars 2008 -Ikke kjøp stæsj, og når du må ha ting, prøv å bruke noe du allerede har i stedet eller skaffe noe brukt -Kjøp ting som varer når du en gang virkelig må ha nytt -Kjøp lokale produkter. Desto mindre de har reist desto bedre -Spis minst mulig storfe og lignende. Moderne gårdsbruk er veldig ressurskrevende. Fang fisk eller seler i stedet :-D -Skaff deg et par gjenbruksposer og bruk dem i stedet for plastposer (det blir fort en vane ... hilsen en som har lokalbutikk som har SLUTTET å tilby plastposer)
line_n & sara Skrevet 29. mars 2008 #12 Skrevet 29. mars 2008 vi resilkulerer alt vi kan, har også kommet på at vi kan ta med plastikk til de resilkuleringsstasjonene for glass, for ved siden av de, er det egen dunk til kork og plastikk! så dit går poser, og plastembalasje! har blitt flinkere til å unngå plastikkposer når jeg er i butikken, og gir klær til fretex/uff og hele familien spiser ikke kjøtt, og kjøper helst øko.
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 29. mars 2008 #13 Skrevet 29. mars 2008 Men tøybleier vel vel ikke så veldig miljøvennlig siden vi må må koke vaske dem ( strøm) , bruker vaskemiddel....eller tenker jeg feil ? Men ja : Kildesortering Ta av lys når man forlater et rom Bruke bilen minst mulig, heller buss og bena vi har fått utlevert Gi vekk klær istedet for å kaste Er nok mye mer jeg burde vært flinkere til, kanskje jeg får noe inspirasjon her :=)
Gjest Skrevet 29. mars 2008 #14 Skrevet 29. mars 2008 Bruk kortere tid i dusjen og ikke la vannet renne når du feks pusser tennene. Ikke la latskapen få overtaket: gå, sykle eller bruk kollektivt. Barna MÅ ikke kjøres til skolen, de har ben de også. Få i gang venne-kjøring når flere skal noe: feks på trening, besøk langt unna. Ikke la TV og andre elektriske apparater stå på standby. Skru av på knappen! I tillegg til det de over kom med.
Audacious Angel Skrevet 29. mars 2008 #15 Skrevet 29. mars 2008 Det er mer miljøvenlig å bruke tøybleier! Hvertfall her hos oss. Jeg vasker bleiene på 60 grader i meget redusert mengde blenda sensitiv uten tøymykner. Jeg kjører vel ca 2-3 bleiemaskiner i uka, så da vasker vi vel ca 1 maskin om dagen. Vi eier ikke tørketrommel. Jeg ser mange som argumenterer med dette med vaskingen i forhold til tb bruk og miljøvennlighet, og mange som sier at maskinen går jo i ett hos dere allerede. Altså vi er en familie med to voksene, to barn og to hunder, og maskinen går vel ca 1 gang om dagen, hvordan klarer dere som bruker denne argumentasjonen å produsere så mye vask? Og i tillegg så har de fleste tørketrommel og bruker max mengde vaskemiddel og tøymykner i hver vask. Ett bleiebarn produserer ca 1 - 1 1/2 TONN søppel som i tillegg er meget vanskelig nedbrytbart.
___ Skrevet 29. mars 2008 #16 Skrevet 29. mars 2008 Ikke kjøp noen ting uten at du trenger dem. Bruk tingene til de er utslitt, ikke bare til de er umoderne og du har lyst på noe nytt. Ha et lite hus eller leilighet, eventuelt steng av deler om vinteren. Sørg for god isolering. Slå av lys og andre elektriske produkter når de ikke brukes. Ikke reis med fly. Ha en liten bil med lavt drivstofforbruk. Kjøp brukt når du trenger noe om det går. Reduser kjøttforbruket, spis mer planteprodukter i steden.
3b@rnsmor-30* Skrevet 29. mars 2008 #17 Skrevet 29. mars 2008 - kildesorterer - har innstallert varmepumpe, så det blir mindre ved-fyring - kjøper sånne refill-greier i steden for nye såpeflasker hver gang - sparer på strømmen ved å slå av lys på natta, og i rom vi ikke bruker til en hver tid.
3b@rnsmor-30* Skrevet 29. mars 2008 #18 Skrevet 29. mars 2008 - sparepærer - avbestilt telefonkatalogen - bruker tørketrommel minimalt
Monajenten Skrevet 29. mars 2008 #21 Skrevet 29. mars 2008 Arrangere klesbytteparty istedenfor å kjøpe nye og hive gamle klær:-D
Mrs. Bouquet Skrevet 29. mars 2008 #22 Skrevet 29. mars 2008 Holde det stygge trynet mitt hjemme i stedet for å forpeste miljøet utenfor hagen vår.
petite fleur Skrevet 29. mars 2008 #23 Skrevet 29. mars 2008 Bruke vaskekluter i stedet for våtservietter.
Mrs. Bouquet Skrevet 29. mars 2008 #24 Skrevet 29. mars 2008 Bruke svanemerket deodorant når man skal omgås folk.
tre små luringer Skrevet 29. mars 2008 #25 Skrevet 29. mars 2008 Lage middagsmat til babyen selv, og fryse ned i porsjonsmengder istedenfor å kjøpe middagsglass, sunnere, sparer miljøet for embalasje, og billigere. Da vet man og hva babyen får i seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå