Gå til innhold

Hva er dine miljøtips?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle monner drar... bli med og inspirer hverandre :)

- hva er DINE tips for å spare miljøet?

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La være å fange seler...? :-O

Skrevet

-Vær flink med sorteringen av søppel

-skru av lyset i rom du ikke oppholder deg i

-dra ut støpsler til div ladere og maskiner som ikke er konstant i bruk

-skru temperaturen i stua ned til 18 og ta heller på deg en ekstra genser

-Tøybleier

Skrevet

hehehe... det sparer faktisk miljøet siden selbestanden her jeg bor er såpass stor at det går utover fiskebestanden. Nå bidrar nok neppe de få skrottene selfangern'n tar til det helt store innhogget i bestanden, men siden vi bruker en god del av selen er det jo ikke bare snakk om å skyte og kaste akkurat :)

Skrevet

- skifte til sparepærer

- ikke la bilen gå på tomgang

- senke temperaturen i huset med en grad

- tenke emballasje når man handler

- gjenbruk av klær istedet for kast

- redusere bruken av plastposer (bruke handlenett istedet)

Skrevet

- nei-takk-til-reklame- skilt på postkassa

- avbestille telefonkatalogen

- ta med brukt handleposer på butikken

- si nei til pose når du er i byen og handler mange småting

- gå isteden for å kjøre bil (det blir fort en uvane å ta bilen for en snartur på butikken)

- gi brukte klær til frelsesarmeen

- la være å kjøpe så mye dill & dall

Skrevet

Jeg tullet bare da, selfangersnupp:-p

Skrevet

Jeg nekter å fryse for å spare miljøet. Men jeg kjører ikke bil og sitter selvfølgelig i mørket og skriver på pc om natta.

Skrevet

- Skaff dere kompostdunk og bruk den.

- Kildesorter.

- Reparer i stedet for å kjøpe nytt.

- Kjøp brukt

- Kjøp økologisk.

Skrevet

-Ikke kjøp stæsj, og når du må ha ting, prøv å bruke noe du allerede har i stedet eller skaffe noe brukt

 

-Kjøp ting som varer når du en gang virkelig må ha nytt

 

-Kjøp lokale produkter. Desto mindre de har reist desto bedre

 

-Spis minst mulig storfe og lignende. Moderne gårdsbruk er veldig ressurskrevende. Fang fisk eller seler i stedet :-D

 

-Skaff deg et par gjenbruksposer og bruk dem i stedet for plastposer (det blir fort en vane ... hilsen en som har lokalbutikk som har SLUTTET å tilby plastposer)

 

Skrevet

vi resilkulerer alt vi kan, har også kommet på at vi kan ta med plastikk til de resilkuleringsstasjonene for glass, for ved siden av de, er det egen dunk til kork og plastikk! så dit går poser, og plastembalasje!

 

har blitt flinkere til å unngå plastikkposer når jeg er i butikken,

og gir klær til fretex/uff

 

og hele familien spiser ikke kjøtt, og kjøper helst øko.

Skrevet

Men tøybleier vel vel ikke så veldig miljøvennlig siden vi må må koke vaske dem ( strøm) , bruker vaskemiddel....eller tenker jeg feil ?

 

Men ja :

 

Kildesortering

Ta av lys når man forlater et rom

Bruke bilen minst mulig, heller buss og bena vi har fått utlevert

Gi vekk klær istedet for å kaste

 

Er nok mye mer jeg burde vært flinkere til, kanskje jeg får noe inspirasjon her :=)

Skrevet

Bruk kortere tid i dusjen og ikke la vannet renne når du feks pusser tennene.

 

Ikke la latskapen få overtaket: gå, sykle eller bruk kollektivt.

Barna MÅ ikke kjøres til skolen, de har ben de også.

Få i gang venne-kjøring når flere skal noe: feks på trening, besøk langt unna.

 

Ikke la TV og andre elektriske apparater stå på standby. Skru av på knappen!

 

I tillegg til det de over kom med.

Skrevet

Det er mer miljøvenlig å bruke tøybleier! Hvertfall her hos oss.

Jeg vasker bleiene på 60 grader i meget redusert mengde blenda sensitiv uten tøymykner. Jeg kjører vel ca 2-3 bleiemaskiner i uka, så da vasker vi vel ca 1 maskin om dagen. Vi eier ikke tørketrommel.

 

Jeg ser mange som argumenterer med dette med vaskingen i forhold til tb bruk og miljøvennlighet, og mange som sier at maskinen går jo i ett hos dere allerede. Altså vi er en familie med to voksene, to barn og to hunder, og maskinen går vel ca 1 gang om dagen, hvordan klarer dere som bruker denne argumentasjonen å produsere så mye vask? Og i tillegg så har de fleste tørketrommel og bruker max mengde vaskemiddel og tøymykner i hver vask.

 

Ett bleiebarn produserer ca 1 - 1 1/2 TONN søppel som i tillegg er meget vanskelig nedbrytbart.

Skrevet

Ikke kjøp noen ting uten at du trenger dem.

Bruk tingene til de er utslitt, ikke bare til de er umoderne og du har lyst på noe nytt.

Ha et lite hus eller leilighet, eventuelt steng av deler om vinteren.

Sørg for god isolering.

Slå av lys og andre elektriske produkter når de ikke brukes.

Ikke reis med fly.

Ha en liten bil med lavt drivstofforbruk.

 

Kjøp brukt når du trenger noe om det går.

Reduser kjøttforbruket, spis mer planteprodukter i steden.

Skrevet

- kildesorterer

- har innstallert varmepumpe, så det blir mindre ved-fyring

- kjøper sånne refill-greier i steden for nye såpeflasker hver gang

- sparer på strømmen ved å slå av lys på natta, og i rom vi ikke bruker til en hver tid.

Skrevet

- sparepærer

- avbestilt telefonkatalogen

- bruker tørketrommel minimalt

Skrevet

Lever brukte dongeribukser til omsying ;)

Skrevet

good one, Zummi :D

Skrevet

Arrangere klesbytteparty istedenfor å kjøpe nye og hive gamle klær:-D

Skrevet

Holde det stygge trynet mitt hjemme i stedet for å forpeste miljøet utenfor hagen vår.

Skrevet

Bruke vaskekluter i stedet for våtservietter.

Skrevet

Bruke svanemerket deodorant når man skal omgås folk.

Skrevet

Lage middagsmat til babyen selv, og fryse ned i porsjonsmengder istedenfor å kjøpe middagsglass, sunnere, sparer miljøet for embalasje, og billigere. Da vet man og hva babyen får i seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...