Gå til innhold

Idag kjøpte jeg noe for 2000kr.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

ja, jeg er crazy. To tusenlapper... *grøss*

Jeg kjøpte briller... jeg bruker briller hver dag (tåler ikke linser og ser ikke en sjait uten synskorrigerende midler), og det paret jeg bruker nå har jeg hatt i 4 1/2 år. De er slitte, glassene begynner å bli ripete og det er gått et skår av det ene glasset. Og da jeg sto på butikken så ramla faktisk den ene pinnen av da mamma rakk meg dem... på tide med nye kanskje? Heldigvis fins det avbetalingsordninger.

Men jeg var heldig da, slapp unna med ei billig, men knallfin innfatning til 850kr :) Syns likevel det er utrolig rart å bruke så mye penger :( Hvis en er hørselshemmet får en dekket hjelpemidler, men er du nærsynt er du overlatt til deg selv. Jaja.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet hvordan følelsen av å bruke så mye penger på engang.. Jeg tenker på mine briller som et smykke, skjerf eller annet tilbehør som jeg aldri kjøper meg. Brillene gjør jo noe med en selv, akkurat som smykker osv.

Tenk på alle dagene du kommer til å bruke brillene, så vil du se at det ikke blir mange kroner pr dag!!

Lykke til med nye briller. Skulle ønske det var meg.

Skrevet

Nei, det er ekkelt :( Vi er så sinnssykt blakke... 2000kr er en liten formue i selfangerheimen. Men jeg ser jo ingenting uten briller, så det er dessverre en nødvendig utgift. Håper desperat vi får igjen litt på skatten, det trengs!!!

Skrevet

Er jo som sagt snart fem år siden sist da :) Min store, våte drøm er å en gang han nok penger til å kunne ha 2-3 brillepar og veksle mellom. Så jeg kan ha litt forskjellige uttrykk liksom :) Ett brillepar er på en måte som å ha en og samme sveis. Eller bare samme type klær. De er så stor del av ansiktet syns jeg.

Gjest irismor
Skrevet

Gjør ikke noe om du ser bare du hører godt.

Briller er noe dyre greier. Bruker selv linser og uten de er jeg blind som en nyfødt musunge.

Hvordan går det med gubben. Her huset er det unntakstilstand. Avtrekket på den nye dyyyyyyyyyyyyyyyyyyyre Sauer rifla holdt ikke 1 kg i avtrekkskontrollen på NM-jaktfelt. Så samboeren er som en furten lten unge som ikke har fått lørdagsgodis.

Skal en tur på shopping i morgen, skal se om jeg ser en liten museunge til deg =o)

Skrevet

hahahah :D fantastisk beskrivelse... *knis*

Her i huset har mannen lørdagsfri imorra - jeg hadde håpt på litt hjelp til barnepass så jeg får sydd unna litt av bestillingene jeg har liggende, men gjett hva han skal da? Joda - seljakt selvsagt.. han har pusla med båten og gjort klart alt, nå sitter han fordundrade meg i sofaen og koser med rifla også. Jaja.

Skrevet

Gratulerer med nye briller! 2000 er ikke mye når du deler summen ut på alle dagene du kommer til å bruke dem!

Men du, begynn å spare! Spar til operasjon. Det er så sinnsykt deilig å ikke være avhengig av briller. Jeg har tatt operasjon, men skal reoperere det ene øyet i løpet av våren. Gleder meg sinnsykt til å forhåpentligvis bli kvitt brillene for alltid!

Skrevet

åh, det hadde jo vært drømmen da :) Men foreløpig har vi mer enn nok med å greie sparinga til eldsta (500kr pr mnd), og at vi etterhvert skal opprette samme sparing til minsta også. Vi kommer liksom i andre rekke :P

Skrevet

Det er litt forskjell på pris på en brille og et hjelpemiddel-utstyr! Av utstyr jeg som hørselshemmet trenger er blant annet teksttelefon, blinkelys-utstyr (for å se at det ringer på døren, hvis det brenner, telefonen ringer, babyen gråter osv...), babycall som skal kunne vibrere, vekkeklokke med vibrasjon..

Og til deg irismor: jeg foretrekker å være hørselshemmet i stedet for blind!

Gjest irismor
Skrevet

I Lillestrøm har det vært villmarksmesse. der har tusla rundt i 4 timer mens snuppa var i barnehagen. Alt som var viktig var å få handlet inn utstyr til Saueren (er så drittlei den rifla at jeg tror nesten jeg er sjalu på den). Men fikk shoppa litt til meg også da. Beste trikset er å distrahere gubben med fiske og jakt utstyr og så shoppe litt selv i standen ved siden av *smiler*

Her er det nå heldigvis ikke noe jaktsesong før 10 september. Da starter ballet som varer helt til 1 mars. Eneste tingene på planen nå er NM-luft 26 april og NM-pistol uke 31 i Svolvær.

Gjest irismor
Skrevet

Bra at man får hjelpemiddeler når man mister hørselen. Men kravene for å få hjelp når synet svikter skulle vært mye større og enklere.

Skrevet

Jeg har aldri mistet hørsel, jeg ble født døv ;-)

Skrevet

Nå var det kanskje bare et lite hjertesukk fra en som ikke greier seg i hverdagen uten briller, og som tilfeldigvis er blakk som ei kirkerotte for tida, ikke et "sjalu-på-hørselshemmede"-innlegg.

Skrevet

Faktisk bør enn få dekt litt av det det koster å ha dårlig syn også. Moren min kjøpte seg nye briller for få år siden, synnest har blitt svekket siden den gang og hun må nå ha nye igjen snart. Det er dyrt å se dårlig også.

Skrevet

Neida det var ikke slik ment, tenkte bare jeg skulle informere litt hvor stor forskjell det er i pris på de to :-) Selv bruker jeg også briller når jeg leser, så jeg vet hvor viktig det er med briller, og det er en kjedelig utgift!

Skrevet

Ja, det holder liksom ikke å kjøpe et par og så er man berga i uoverskuelig framtid... jeg må som sagt bruke briller hele tida, uten dem greier jeg omtrent ikke komme meg ned ei trapp uten å tryne. Briller blir slitte, glassene blir slitte, og synet endrer seg også over tid - særlig i forbindelse med svangerskap og amming...

Gjest irismor
Skrevet

Det var en gang i tiden at man kunne få dekket synsoperasjon av trygdekontoret hvis man hadde mer enn -6 på begge øynene. Men hvordan det er nå vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg synes briller til 2000 ikke var så dyrt, jeg bruker progressive og betalte over 5000 for de brillene jeg har nå. Nå er glassene fulle av riper bl.a. pga barn som kommer borti med leker etc. så jeg må nok kjøpe meg nye snart. Disse brillene har jeg hatt i 2 år.

Skrevet

2000kr for et par briller er ikke dyrt nei! Relativt sett :) Innfatninga kosta nesten 900, det var 450kr pr glass, og så kommer slipinga i tillegg. Altså ca 2000. Det er nok vanskelig å få pressa prisen særlig mye lenger ned, med mindre man kjøper sånne ferdigpakker til under tusenlappen, men det er sjelden man finner fine innfatninger i de pakkene - er vel ment mer som krisebriller tror jeg.

Skrevet

Forstår ikke argumentet til henne som er døv. Vi som ikke ser uten briller, er jo avhengige av noe som er dyrt for oss. At det ikke er like dyrt med briller som med utstyr for hørselshemmede, er vel ikke et argument. Blir jo billigere for staten å støtte meg enn deg. Å få briller til 2000 var godt gjort, syns jeg. Vi må jo gå med dem midt i fjeset hele tiden, så de må jo se bra ut. Kunne fått litt støtte fra det offentlig! Vi nærsynte er like mye verdt som de hørselshemma!

Skrevet

Oi, masse penger, når man ikke har råd til det:(

Bare en ting..

Skal vi ha nye høreapparater må vi betale egenandelen selv.

Hadde jeg ventet til jeg ble over 18år, ville jeg måttet betalt 6000kr.

For 2stk.

Søstra mi måtte det, men hun måtte betale 3000, og det er vel 5år siden nå.

Og dessuten høreappbatteri og ting og tang for å vedlikeholde høreapparatet.

Det får vi nemlig ikke dekt..

=)

Skrevet

Jeg har brulkt 5500,- på fotoapparat idag... ISJ, MYE penger!!! Men angrer ikke i det heletatt!

Nå skla det bli tatt mange gode, flotte bilder av mine kjære :D

Skrevet

Sist jeg kjøpte briller skulle jeg bare ha noen enkle noen uten noe dill på... Jah, de kom på 6000 kr!! Det var i sommer... Sist jeg skulle ha briller hadde jeg innfatning fra før, og bare glassene kom på 3700 kr.... Svindyrt....

Forhåpentiligvis har øyelegen min rett i at synet mitt stabiliserer seg nå som jeg har fått barn.... Vanligvis må jeg bytte briller minst annenhvert år nemlig, pga forandring på styrken... Håpløst...

Dessuten: man trenger ikke være nærsynt for å være avhengig av briller...

Jeg er langsynt, har skjeve hornhinner, og ser genereld dårlig (selv om det at jeg er langsynt tilsier noe annet)....

Skrevet

du får ikke dekket noe på jobben da. det gjør mamman min!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...