Veldig_lykkelig_mamma Skrevet 28. mars 2008 #1 Skrevet 28. mars 2008 Legger den inn her for å få flest svar svar. Har alle som har ammet vært igjennom natt avvenning med tårer og gråt. Vet jeg ikke trenger å gjøre det enda, men gruer meg.
henrikke 91 og torbjørn 07 Skrevet 28. mars 2008 #2 Skrevet 28. mars 2008 ikke med verken gråt eller tårer men tutt;)
To tette + snart ei med flette Skrevet 28. mars 2008 #3 Skrevet 28. mars 2008 Med eldstemann var det ett par netter med gråt, vannflaske og en supersnill mommo!! Minsten ordnet alt selv, plutselig sov han bare hele natten (da ar han ikke mer enn 5-6 uker da)...
Gjest mphs Skrevet 28. mars 2008 #4 Skrevet 28. mars 2008 Nei. Det gikk helt naturilg her. Har ikke brukt tvangs slutt. Gjorde det i hennes eget tempo og hun sluttet helt naturlig når hun var 1 år og 14 dager. Sluttet med nattmat når hun var ca. 7-8 mnd.
SkravleFruen Skrevet 28. mars 2008 #5 Skrevet 28. mars 2008 Nattammet veldig lenge egentlig. Hadde planer om å slutte tidligere, men orket ikke ta opp kampen. Mitt tips er å bestemme seg for en dato, og gjøre denne reell. Vær forberedt på at det kan bli en liten kamp, og at du vil møte protest og motstand fra minsten, men hver klar over at det går fort over! Greit å begynne en helg, dersom mannen ikke jobber da, fordi det kan bli litt nattevåk. Og det er gjerne best at far tar hånd om barnet de første nettene. Dette med nattmat utover det de har behov for, blir egentlig en uvane eller mer eller mindre kun kos (som min, brukte meg som smokk!!). Når barnet forstår at det ike nytter å våkne/gråte om natten for å få pupp, så slutter de med det. Å gråte gir ingen service på natten Dersom du ammer mye om natten, kan det kanskje være greit å trappe ned. Jeg måtte det. Trappet ned ved å la det gå flere timer til første pupp. Jeg sov på sofaen mens vi holdt på, ettersom vi ikke hadde eget rom. Har du tilgang til eget rom til barnet er det en stor fordel. Ikke gi barnet vann i stedet. Da begynner gjerne barnet å våkne opp om natten for å få vann. Barn over 6 mdn (?) har ikke behov for verken drikke eller mat om natten, så lenge de ikke er syke. Lykke til ps. ett godt tips er å føre dagbok over søvn, måltid og skrik. Det er motiverende fordi du lett ser fremskrittene (som føles bittesmå i starten)
2 på jorden og 1 i himmelen Skrevet 28. mars 2008 #6 Skrevet 28. mars 2008 litt gråt med største minste sluttet bare uten gråt....
solstråle69 Skrevet 28. mars 2008 #7 Skrevet 28. mars 2008 Nei, har ikke hatt nattavvenning i det hele tatt - det gikk bare helt naturlig. Fullammet til hun var 6 mnd, og det ordnet seg selv når vi begynte med fast føde. Hadde faktisk ikke hørt om nattavvenning før jeg ble oppmerksom på det her inne...
SkravleFruen Skrevet 28. mars 2008 #8 Skrevet 28. mars 2008 Glemte å svare på spørsmålet ditt... haha... Ja, han gråt noen netter. Men det gikk veldig fort over Tenk hele tiden at du gjør dette for både deg og barnet. Begge to får bedre og mer sammenhengende søvn, og begge er mer opplagt på dagen En vinn vinn situasjon
Stratos med 3 barn Skrevet 28. mars 2008 #9 Skrevet 28. mars 2008 Nei, han sluttet av seg selv Sluttet først på natta av seg selv, så helt å amme av seg selv...
Gjest Skrevet 28. mars 2008 #10 Skrevet 28. mars 2008 Han gråt ikke i det hele tatt! Husker ikke helt hvor gammel han var, men jeg lot bare være å ta han opp når han våknet, og da pludret han et lite kvarter før han sovnet igjen. Han var bare vant med å våkne da. Dette gjorde han to-tre netter og så våknet han ikke om natten mer. Så du må ikke kvi deg på forskudd, er ikke sikkert at det blir noe pes.
Mayken Skrevet 28. mars 2008 #11 Skrevet 28. mars 2008 Vi brøvde oss med nattavvending da hun var ca 7 mnd (tror jeg) Gikk greit egentlig, men så dro vi på tur, sov i samme rom og hun begynte å mase igjen, så ble hun syk og etter det flytting. Følte det ble litt mye på en gang for henne, så bestemte oss for å vente og se det an. Ammet til hun var 15 mnd, da var jeg inne på tanken om å avvenne igjen. ammet nesten bare på natten da og litt på dagen. Men plutselig bare sluttet hun selv, før jeg rakk å summe meg eller forberede meg. Hadde aldri trodd at det skulle gå så lett. Hun har vært ei puppeguri, ikke tatt smukk eller flaske. Men hun ordnet opp selv gitt:)
Nemofish Skrevet 28. mars 2008 #12 Skrevet 28. mars 2008 Åhh, føler skikkelig med deg! Gruet meg sånn jeg og! Men i påsken skulle det altså skje. Pappaen skulle ta det, - jeg reiste vekk. Så hadde vesla sutra fra elleve til tolv om kvelden, og sovet til morgen!!! De fire neste nettene sutret hun bare et kvarter, og etter det har hun sovet hele natta! Det gikk altså fantastisk greit og enkelt! Hun var da elleve måneder. Det hører med til historien at vi prøvde for 2-3 mnd siden også, bare ei natt, men da holdt hun det gående i tre timer. Ikke skriking, men ynking og klaging. Så da bestemte vi oss for å drøye det litt. Tror det er viktig å vente til dem er klare selv, jeg, om man ikke vil ha det så turbulent...
♥ ♀06+♥♂10+spireimagen ♥ Skrevet 28. mars 2008 #13 Skrevet 28. mars 2008 Nå måtte jeg faktisk spørre gubben for å forsikre meg at jeg husket riktig da jeg ikke kunne huske at vi hadde nattavvenning som et eget tema her i huset! Nei det gikk liksom av seg selv gitt... tenkte ikke over det. Hun begynte å sove lenger og lenger om natta og plutselig gikk hele natta i ett. Så er ikke sikkert det trenger å bli noe ekstra tull og masse gråting
winneboo Skrevet 28. mars 2008 #14 Skrevet 28. mars 2008 Nei for jeg ammet dag og natt til hun var 8 mnd, da spiste hun nok på dagen så våknet ikke for mat på natten. For meg var det naturlig å nattamme så lenge hun ikke spiste nok mat på dagen(hun var sær når det gjalt annen mat enn pupp)
Gjest Skrevet 28. mars 2008 #15 Skrevet 28. mars 2008 Nei, ventet til de var klare til å slutte. Ca 8 mnd.
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 28. mars 2008 #16 Skrevet 28. mars 2008 slapp nattavvenning, hun begynte bare å sove hele natten uten pupp så da var jo det greit :-) Hun avvente seg selv fra hele ammingen, ville ha mindre og mindre. Til slutt så bare sluttet vi, og det uten sutring i det hele tatt :-)
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 28. mars 2008 #17 Skrevet 28. mars 2008 Nei, ammet han om natten til han var nesten 10 mndr, da sluttet han av seg selv... han våkner nå også en veldig sjelden gang og da ammer jeg... det er jo så koselig:-)
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 28. mars 2008 #18 Skrevet 28. mars 2008 Vi bare slutta vi, uten tårer, gråt, sutt, koseklut eller noe annet. Men så nattamma jeg til han var 8 mnd da....(mulig det har noe med saken å gjøre)
*Rutletutt* Skrevet 28. mars 2008 #19 Skrevet 28. mars 2008 Ammer mini om nettene enda, og ser med skrekk og gru for meg nattavvenningen...men med nr en gikk det smertefritt - han begynte å sove hele natten av seg selv da han var rett over 3 mnd:o)
Veldig_lykkelig_mamma Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #20 Skrevet 28. mars 2008 Tusen takk for mange flotte svar. Senker skuldrene og satser på at Tulla finner ut av dette selv. Spiste brødskive med leverpostei for første gang i dag så kanskje det var det som skulle til. Hvis ikke kan vi ihvertfall utsette det noen måneder. Er jo bare 7 måneder
Veldig_lykkelig_mamma Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #21 Skrevet 28. mars 2008 tutt betyr smokk? Bare for å være sikker.
SkravleFruen Skrevet 28. mars 2008 #22 Skrevet 28. mars 2008 Jeg tenkte at så lenge jeg trivdes med det, og det ikke gikk utover mini eller min sin nattesøvn (til en viss grad..hehe), så gjorde det meg ingenting å fortsette. Som en over skriver her - at hun ventet til barnet var klar før hun sluttet - er ikke like lett i alle tilfeller - skulle jeg ventet til han var klar så hadde jeg nok fullammet han enda (snart 3 år!). Han var en skikkelig puppe-gutt, og jeg flommet over av melk ;-) Ta det når dere føler tiden er inne, så går det nok seg til - bedre enn du forventer
Fire småtroll Skrevet 28. mars 2008 #23 Skrevet 28. mars 2008 Ingen tårer i det hele tatt her :-) Fullammet til hun var drøye halvåret, da vi begynte med fast føde begynte hun å våkne bare èn gang for mat (i fire tiden). Synes ikke det var noe problem med den ene ammingen jeg da, hun sovnet jo igjen med en gang etterpå og sov til morgenen. Da vi var oppe i fire gode måltider om dagen var hun akkurat 8 mnd og da sluttet hun å våkne på natten helt av seg selv. Omtrent samme erfaring med de to eldste ungene... Skjønner ikke alle disse innleggene om nattavvenning jeg da, frem til 6 mnd må man nesten regne med ihvertfall en ammerunde på natta, selv om ikke alle trenger det gjør de fleste det. Men når en er godt igang med fast føde trappes nattammingen ned av seg selv. Selv om det ikke er noen regel uten unntak selvfølgelig, det finnes de unger som ikke slutter med nattmat av seg selv, men de aller fleste gjør det en gang mellom 6 og 12 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå