Gå til innhold

skuffet etter legebesøket i dag!!:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på rutine kontroll i dag. Ut fra terminen som legen min nå bestilte ultralyd i fra så er jeg i dag 14 + 3 på vei. Grunnet hormonbehandlign og lang syklus så tror jeg at jeg er en uke kortere på vei.

Men hun sjekket ikke livmor eller målte hvor lang den har blitt. Hun var ikke interesert i å prøve å høre etter hjertelyd heller. Dette til tross for at jeg mistet en gang i slutten av september.

Er det normalt å ikke sjekke livmor eller hjertlyd nå når jeg ut fra hennes beregninger er over 14 uker på vei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sjønner at du er skuffet...

de skal måle magen, høre etter hjertelyd og kjenne på livmoren....

synes dette høres rart ut..

jeg mistet også i fjor, jeg har nå vært på 3 ul til nå, og skal til 1 gangs kontroll på mandag.... jeg er14 uker på vei... du har krav på ekstra oppfølging når du har mistet tidligere... sjangsen for at du skal abortere nå, er liten etter statistikken.. men hvis du er urolig, så ville jeg fåttt henvisning til ul... bare for å ikke være bekymret.. så får du jo se nurket ditt også da:) :)

lykke til

Skrevet

jeg har allerede vært på to tidlige ul en i uke 5 og en i uke 10. Alt ser jo fint ut. Men bekymringene er der hele tiden. Jeg har trøstet meg selv med at i dag skulle jeg få høre hjertlyden igjen og at da ville jeg ha det roligere til neste kontroll. Men nei........

Skrevet

oki, ja jeg sjønner det...

jeg har heller ikke hørt hjertelyden enda... men håper jeg får høre den på mandag hos legen...

hvis det var 1 gangskontroll du var på, så er det rutine at de skal ta disse målene, hjertelyd, sjekke livmor osv...

jeg hadde skiftet fastlege jeg...

skal du til jordmor snart? der får du høre hjertelyden...

jeg sjønner du er bekymret.. som sagt har jeg vært på 3 ul til nå, men er nå litt bekymret enda, selv om jeg så en aktiv baby som lå å hikket der inne:) jeg mistet i uke 22 sist, så jeg kommer nok til og være bekymret frem til ordinær ul-..... men da mistet jeg han fordi han hadde organfeil og hjerte stoppen pga det.... så jeg spontanaborterte jo... jeg har jo sett nå at alle organer er på plass på denne babyen.. men vi er nok alle litt bekymret så lenge vi har opplevd å miste tidligere.. tror bare vi må ta tiden til hjelp...

Skrevet

Min lege gjorde som din... ikke så mye på første kontrollen. Men han forklarte hvorfor han gjorde det på denne måten. Han ønsket å "tukle" unødvendig (jada det var hans ord ikke mine ;) )... i og med at jeg hadde mistet tidligere og hadde som deg hatt ul så mente han det beste var å la det være i fred.

Hjertelyden hørte han ikke etter før jeg var der denne uke (17. uke). Dette fordi han var redd for at det ville stresse meg om vi ikke fannt noe. Selv denne gangen var han veldig nøye med å fortelle meg at det ikke var sikkert vi fannt noe, og at det ville være helt normalt.

Jeg hører til et lite sykehus og har hatt tre UL ( uke 7 & 9 pga blødninger) og i uke 14 for di jeg var som deg redd... Siste gangen ringte samboer direkte til sykehuset og spurte om de hadde en ledig åpning en dag... det tok en uke før han fikk napp :) og da måtte jeg komme med en gang fordi de hadde en åpning. Etter denne har jeg roet meg veldig ned. Har du ikke mulighet for UL på sykehus så ta en privat vis økonomien tillater det... og skulle du ikke få det til så trøst deg med at den ordinære UL'en ikke er så veldig langt unna.

Masse lykke til... vet selv hvor tungt der er å gå å ikke vite.

Skrevet

De målte ikke noe livmor på meg før nærmere uke 20, og det tror jeg er helt normalt (hvis det er symfyse-mål du mener). I uke 14 er den jo knapt nok kommet over skambeinet, så ikke mye å måle da. Legen forsøkte å høre hjertelyd i uke 13 hos meg men hørte ikke noe da. Og vet at det er grunnen til at mange leger ikke hører etter den før nærmere uke 16 fordi det ofte ikke er mulig å høre noe så tidlig og det fører gjerne til bekymring hos oss gravide.

Så det er nok en ikke helt unaturlig behandling du har fått på rutinekontroll hos legen i dag. Hva slags ekstra oppfølging du evt skulle hatt siden du har mistet tidligere vet jeg ikke noe om.

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Hva mener du med livmor da? Er det symfysemålet du mener, eller livmorhalsen?

Det er ikke uvanlig at de ikke lytter etter hjertelyden så tidlig. Mange som ikke hører det da og det fører gjerne til unødvendig bekymringer.

Ring til jordmor og bestill deg time der. De har som regel mye bedre tid til deg og tar deg mere på alvor. Husk at det også pleier å være en del ventetid før man får time til jordmor.

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

takk takk for alle svar. Gikk til jordmor hele forrige svangerskap og er vist blitt bortskjemt der ser jeg. Har flyttet nå, og er sykemeldt derfor har det passet best å gå til legen.

Men skal ringe jordmor på mandag. Vet hun har fult frem til 17 mai så må vel bestille time for å få det før sommeren:)

Satte nok bare litt høye forhåpninger om å få høre hjertelyden i dag.

Dette er 3 kontroll hos lege så alle andre prøver er tatt og sjekket tidligere. Tenkte på symfysemålene ja.

Skrevet

Det er helt normalt etter de nasjonale retningslinjene å ikke sjekke symfysemål eller hjertelyd så tidlig i svangerskapet.

Jeg kommet til uke 23 og har ennå ikke tatt symfysemål. Var hos jordmor i uke 21. Hun sa det var nye regler som sier at de ikke skal måle før i uke 24.

Hjertelyden fikk jeg først høre hos jordmor for et par uker siden. Ofte er det vanskelig å høre hjertelyden tidlig i svangerskapet. Det er ikke uvanlig. Klarer ikke de å høre noe, så vil det nok likevel gjøre oss bekymret. Er derfor like greit å vente til det er vanlig å lytte?

Skrevet

Jeg var med lege da jeg var 13 uker..og han sa jeg skulle komme tilbake etter ordinære UL og da skulle man måle livmor og lytte til hjerte osv

Nå er jeg 19 uker..og skal på UL på onsdg og med lege uka etter..så har ikke vørt på flere kontroller enn det..lell at jeg opplyste jeg hadde svangerskapdiabetes i begge svangerskapa mine..

Fikk det jo ikke før slutten av 2. begynnelsen av 3.trimester..men likevel..vet jo ikke når jeg evt får det denne gangen da..

Så dumt jeg ikke har levert urinprøve siden uke 13..så håper jeg ikke har høyt blodsukker,..

Skrevet

Jeg ble heller ikke målt symfysen før i uke 23. da jeg var på første kontroll hos jordmor i uke 14+4 hørte vi ikke etter hjertelyden da det kan enda være vanskelig å finne den. og det kan føre til unødig bekymringer. Jormora kjente på magen min, for å kjenne hvor livmora lå, men målte meg ikke.

Følte at jm timen gikk ganske fort i begynnelsen, jeg føler det er mere å sjekke og snakke om nå når jeg er nærmere termin. Men du fikk vell vanlig informasjon om graviditet å slikt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...