Hanne.. Skrevet 28. mars 2008 #1 Skrevet 28. mars 2008 Jeg har kjøpt masse klær i str 62, er førstegangs, men begynner å lure på om jeg har vært ganske dum da? Hørt noen si at barnet bruker str 62 i veldig kort tid... Noen med erfaringer?? Og ang permisjon, kan fedrekvoten taes ut samtidig som mor har permisjon? Takker for svar
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #2 Skrevet 28. mars 2008 Alle de første str vokser de fort ut av, og av tidligere erfaring, så er det fra str 62 og oppover man får mest i gaver... Når det gjelder permisjon, så kan ikke mor og far ha permisjon samtidig nei.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #3 Skrevet 28. mars 2008 Som regel får man klær i str.62 i gaver. Har du ikke i str 50 og 56 ? Du kan ha ulønnet permisjon eller ferie når far tar ut 6 uker fedrekvote.
Hanne.. Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 28. mars 2008 Har to bodyer i str 50, og noen få bodyer og pyjamaser i str 56, en bukse og litt sånt.. men absolutt ikke mye.. vet det er veldig individuelt, men sånn ca hvor lenge pleier man å kunne få brukt str 62?
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #5 Skrevet 28. mars 2008 Vi brukte ca. str 50 i 8 uker str 56. i 8-10 uker str.62 i 12-16 uker
Pernille Sofie Skrevet 28. mars 2008 #6 Skrevet 28. mars 2008 Str. 50 er til nyfødte og frem til ca en mnd++ Str 56 1-2 mnd Str 62 2-4 mnd og kanskje lengre. Men dette er jo helt avhengig av hvor stor barne ditt er... Du må ha en del klær i str 50 og 56.. Barnet gulper osv.. og man kan risikere å må skifte flere ganger om dagen. For å unngå å vaske klær hele tiden, er det greit å ha litt. Men kan jo kjøpe billige klær da, for barnet klarer ikke å slite det ut, så kvaliteten trenger ikke å være som for en to åring.. Ei vennine av meg fikk en jente på 52 cm og veide 4200 (altså et stort barn), hun brukte Str 50 nesten en mnd, så får du et gjennomsnittsbarn kan du kanskje ha str 50 lengre.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #7 Skrevet 28. mars 2008 Hentet fra nav.no: Hva gjør mor når far benytter seg av fedrekvoten? Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider deltid og mottar graderte foreldrepenger med minst 50 %. Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden.
Hanne.. Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 28. mars 2008 Okei.. vi tenkte å dra til hjemlandet til mannen min i noen måneder vi, men da kan jeg bare ta ut ferie mens han tar ut fire uker permisjon, jeg får maks fire uker ferie dette året, så etter han har tatt fire uker permisjon kan jeg gå over på permisjon og han ta sin ferie. hi hi.. da får vi vært borte ihvertfall i to måneder eller noe.. håper dette går.. , Takk for alle svar! Er veldig greit å ha et sted å spørre om man lurer på noe... Noen som forresten har erfaring med å ta med baby til utlandet? til et varmt land? tenker å vente noen mnd da før vi drar da,....
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #9 Skrevet 29. mars 2008 hei, Det er riktig som det nevnes over her at str. 62 er den størrelsen man gjerne får i gave. Hva det gjelder str. 56 og 50 så hadde ikke jeg brydd meg om å kjøpe inn noe særlig med det, med vårt første barn begynte jeg rett i størrelse 62 (3990 gram, 52 cm). Det var litt stort, men det fungerte bra. Lykke til:)
Gjest Skrevet 29. mars 2008 #10 Skrevet 29. mars 2008 jeg hadde noen få plagg i 56 ellers 62,begynte å bruke 62 ved 6 uker ca og bruker det enda,men det er like før 68 her,bruker litt 68 faktisk. Jr var 3 mnd 16 mars. Det er forskjellig hvor lenge man bruke rde enkelte str,det kommer an på hvor lang babyen er i ryggen,vekt,og kroppsfasong.
--niffi-- Skrevet 29. mars 2008 #11 Skrevet 29. mars 2008 Vi reiste til Australia med min førstefødte da hun var seks måneder gammel - midt på sommeren der nede, alt fra 30-40˚C. Det gikk kjempefint! Eneste problemet var at det IKKE var noe kjekt å gå på stranden med en seks-måneder gammel baby - de putter jo ALT i munnen, inkludert sand. Hun spiste sand og grein, spiste sand, og grein - ikke noe vits i! Ellers var vi nøye med solkrem (skal ikke brukes til barn under seks måneder, de skal holdes i skyggen), skygge, dekke hud i solen, inkludert et eget "telt" til strandturer som de solgte til småbarn der nede og langermet badedrakt, og selvfølgelig passe på at hun fikk masse drikke. Hun begynte ikke å spise fast føde før vi kom hjem, så det gikk bare i amming - hadde hun vært eldre måtte man vel evt. passet på å koke vann og passe på at mat ikke hadde basselusker i seg. Det er gøy å reise med baby - man får masse positiv oppmerksomhet, for folk elsker babyer. Søsteren min bodde i Malaysia fra gutten deres var 4 uker til ett år, og merket godt at de fikk mye bedre kontakt med folk (smil, prat, god service på restauranter osv) der enn da de var hjemme i Oslo. Og det er MYE lettere å reise rundt med en baby på fly osv før de beveger så mye på seg. Når de begynner å løpe rundt blir det MYE mer jobb. På fly: husk at mange babyer får veldig vondt i ørene når flyet lander p.g.a. lufttrykket. Derfor hyler de! For å motvirke dette må barnet SVELGE - altså bør du amme eller gi flaske når flyet går ned mot landing.
Hanne.. Skrevet 29. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 29. mars 2008 takker for gode råd ) kommer nok til å dra mens jeg fortsatt fullammer, så lenge alt går bra med ammingen, noe jeg ser på som veldig positivt siden jeg ikke trenger å bekymre meg for hva barnet mitt spiser. Men en ting, sist jeg var i hjemlandet til mannen min ble jeg veeldig syk, kastet opp i ett sett, holdt på å besvime flere ganger, alt kom ut enten oppe eller nede.. var helt jævlig, trodde nesten jeg skulle dø akuratt der og da! he he.. men da hadde jeg ikke tatt noen forhåndsregler før jeg dro da, vet det er noen piller man kan ta i forveien for å unngå sånn som man kan få kjøpt på apoteket.. er egentlig redd for at det samme skal skje igjen, og kan barnet også bli sykt da hvis jeg blir syk og ammer?? Ang klær, tenkte også at det kanskje går ann å bruke endel av de klærne jeg har kjøpt i 62 selv om de blir litt store, får vente å se, og heller kjøpe mer av hva jeg trenger etter at barnet har kommet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå