Gå til innhold

Barnet mitt halter..?!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 1 år har plutselig begynt å halte.. En venninne av meg som var her på besøk igår kommenterte det, men jeg overså det å sa at det er litt rar gange på de små.. Men idag har jeg lagt merke til at han faktisk har begynt å halte.. Da han ble født ble hoftene grundig sjekket siden jeg hadde hoftefeil da jeg ble fødd, og måtte ha pute. Røntgen viste at hoftene hans var helt fine. Men er det slik at denne hofteleddsluksasjon er medfødt? Eller er dette noe som kan komme etterhvert?

Haltingen trenger jo ikke skyldes hoftene, men kan ikke finne noen grunn til at han plutslig skal halte... ingen flis, sår eller noe..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje han har slått seg?? Går det ikke over så kan du jo snakke med fysioterapaut på helsestasjonen! Tror nok at hoftefeil bare kan være medfødt, og at det blir avdekket spes når han er sjekket grundig.

Skrevet

Da jeg var liten haltet jeg lenge. Dette ble undersøkt nøye, men de fant ikke ut av det. Og det var da jeg var ca. 1,5 år.

Men, jeg hadde likevel tatt det opp med en lege, sånn for sikkerhetsskyld.

Skrevet

Har tenkt i hele dag om han har slått seg i det siste, men kan ikke komme på noe fall som skal være grunn til at han halter.

Flere ganger idag har han bare lagt seg ned og krabba istedenfor og gå. Han har gått siden han var 10 mnd, så han er ganske stødig ellers.. Rart dette. Jeg også mener at dette med hoftene er kun medfødt, og det skal vel ganske mye til for at de ikke så dette ved ultralyd(ikke røntgen som jeg skrev over her.. ) av hoftene da han kom til verden..? Hmmm..

Takk for svar :) Blir nok helsesøster evt.lege på mandag...

HI

Skrevet

Hei!

Hofteleddsdysplasi er medfødt ja... Men i følge ortopeden til vår datter kan hoftene i noen tilfeller ligge rigtig og se normale it ved fødsel, og at dysplasien først kommer til syne senere. Vår datter fikk oppdaget hofteleddsdysplasi da hun var 4 mnd, til tross for negativ test ved 3 dager og 6 uker. Ble først fattet mistanke da hun var 3 mnd. Jeg kjenner også til barn hvor det ble oppdaget da de var mellom1-3 år...

Hvor gammel var gutten din da han ble kontrollert? Vår ortoped har fortalt oss at siden det nå er alvorlig HD i familien så skal barnet sjekkes med ul når det er nyfødt, men OGSÅ igjen med røntgen når barnet er 3-4 mnd for å se om det kan være noe dysplasi selv om 3-dagers sjekken kan ha vært ok.

Jeg sier ikke noe av dette for å skremme deg, men det er veldig viktig at du får det sjekket ut. Ta det opp med helsesøster eller lege, men husk at kun røntgen kan gi deg et 100% riktig svar!

Lykke til, og stor klem fra en hofte-mamma!

Skrevet

Tuuusen takk for god informasjon :)

Gutten min ble sjekket da han var 1 dag. Hørte ikke et knyst om at han burde bli sjekket igjen.. Både jeg og søstra mi hadde pute i flere måneder, og dette ga jeg beskjed på sykehuset. Var vel sikkert derfor det ble foretatt en ultralydundersøkelse.

Var på 1 års kontroll hos hs og lege for 14 dager siden. Lege skulle da sjekke hoftene på gutten min. Han ville selvfølgelig ikke ligge i ro på undersøkelses benken.. Legen rakk bare å sjekke at alt sto bra til i pungen. Så spurte legen meg om han gikk normalt, å jeg svarte selvfølgelig ja.. "Ja, da er sikkert hoftene i orden da...." -uten noe mer liksom.. Meeen, nå er det ikke sikkert det er noe med hoftene i det hele tatt da. Men skal iallefall få sjekket det opp så fort som mulig over helga.. :) Stakkars lille gutten min skal ikke gå rundt å være halt..

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...