Gå til innhold

Snart 4 og prater om å bli tykk!???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter sier stadig vekk at hvis man spiser det og det så blir man tykk.. Er bekymret jeg nå, er det flere som snakker sånn?

Vi satt og så på bilder i KK og der var det bilde av en dame som var overvektig. Datteren min pekte og sa at hun var veldig tykk.

Jeg vet ikke hvor hun har det fra, vi snakker ikke om slike ting hjemme- bortsett fra at alle mennesker er forskjellige, noen har krøller andre glatt hår, noen er svarte og andre hvite osv.

Hun sier til meg at jeg har tykk rompe, også sier hun unnskyld etterpå. Jeg blir veldig lei meg fordi det virker som hun har hengt seg opp i dette. (Skal nevnes at hun ikke har begrep om hva man blir tykk av da) Derfor sier hun når vi spiser frokost: Blir jeg tykk nå mamma?

Hjelp- er det flere som har barn som nevner dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh... siden hun spør ved frokost om hun blir tykk, så har hun da tydelig skjønt at man blir tykk av det man stapper i seg...

Jeg tror rett og slett at du bør ta for deg jenta i en stille stund bare dere to, og snakke om dette. På en måte en 4-åring kan skjønne... :

Noen mennesker er tykke og noen er tynne. Noen for det de er syke, andre fordi de vil og noen fordi de ikke vet bedre. Forklar henne at mat er veldig viktig, og at dersom man spiser masse sunn mat, så blir man sterk og frisk. Og man kan bli xxx (fyll inn et yrke som kan virke tiltrekkende på jenta) når man blir stor, etc..

Jenta har nok definitivt ikke tatt dette ut av løse luften, et sted kommer det fra.. Husk også at barn som leker og virker opptatt godt kan fange opp det de voksne snakker om, eller deler av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...