Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #1 Skrevet 28. mars 2008 jeg er 16+6 uke på vei.. jeg lurer på om men kan ta solarium når men er gravid??
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #2 Skrevet 28. mars 2008 Dette sier de på babyverden: "Solarium Ingen kan si med hundre prosents sikkerhet at solarium er ufarlig for gravide, og dermed fosteret. Selv om det ikke er dokumentert, tyder undersøkelser på at intens eller lengre utsettelse for UV-stråler bør unngås ved unnfangelse og tidlig i graviditeten. Etter de første 12 ukene av graviditeten er alle organene til babyen utviklet, og dermed reduseres risikoen for fosterskader. Bruk derfor solarium med måte." (http://www.babyverden.no/templates/Article____415.aspx) Jeg kjenner folk som har blitt helt skjoldete pga. pigmentering, og det gikk ikke bort igjen, så jeg er kjempeforsiktig med sol nå. Men jeg leste om ei som sola seg 4 timer per dag i ei hel uke mens hun var gravid, så noen tar tydeligvis sjansen uansett.
Lykke(lig) Skrevet 28. mars 2008 #3 Skrevet 28. mars 2008 fire timer pr dag skal man vell heller ikke sole seg i solarium når man ikke er gravid?! Jeg har tatt sol noen ganger, kun 10-12 minutter hver gang. godt med litt varme på kroppen. pass på at du ikke blir overopphetet siden fosteret ikke kan regulere varmen selv. så er det sikkert lurt å bruke solkrem. Jeg gjorde iallefall det.
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 28. mars 2008 #4 Skrevet 28. mars 2008 http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/den_gravide_kroppen/du_kan_sole_deg_ogs_n_r_du_er_gravid
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 28. mars 2008 #5 Skrevet 28. mars 2008 Det funket vist ikke... Men gå inn på "din egen side" og videre til "relevante artikler for deg med barn i magen" under der hvor det står hvor stor babyen er. Ikke farlig å ta sol innimellom.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #6 Skrevet 28. mars 2008 ja du kan ta solarium.. bae pass på at du ikke blir for varm.. ta eventuelt med deg et fuktig håndkle å ha det på magen..
enik<3M06&L08<3 Skrevet 29. mars 2008 #7 Skrevet 29. mars 2008 dette spørsmålet blir det visst aldri slutt på men kan si det samme som jeg har sagt i de andre innlegge om dette:) Bim hadde en reportasje om dette får en stund siden.. der sto det i korte drag: sol/solarium er ikke farlig/farligere enn vanlig! (dvs, solstråler er aldri sunt,kreft osv) Du kan trygt ta solarium, eller sitte i solen når du er gravid, det eneste du skal tenke på er hvor varm du blir... (altså overoppheting) følg med/kjenn på magen! drikk mye vann! Også er det det med pigmenter, vær klar over at du kan få pigmentflekker! og til slutt, brukt faktor, selv om du ikke pleier og gjøre det.. Solfaktor er ikke bare for og hindre at du skal bli solbrent, men det er også for og beskytte deg(og babyen) mot solstråler (altså, det farlige, som kan fremkalle kreft osv!) reportasjen er sikker og finne et sted her! kos deg i sola:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå