Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini har blitt så plaget med hard mage. Det er så ille at jeg må ta han med på stellebordet og ta av bleia, og står og holder knærne hans mot magen hans som hjelp. Da for han etterhvert pressa ut en hard bæsj.

Jeg har prøvd sviskemos, blåbærmos og malt, og han drikker rikelig med vann. Er det noen som har noen tips som kan hjelpe oss gjennom helga? Skal stikke på helsestasjonen på mandag hvis han ikke er bedre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

han er forresten 7,5 mnd.

Skrevet

Du må hvertfall IKKE gi blåbærmos. Det virker stoppende og gies hvis barnet har diare. FOrtsett å gi masse sviskemos og ha i litt matolje i maten hans. Du kan evt. gi litt laktulose som fåes hos apoteket, men vær heller forsiktig med det. Hvor mye sviskemos gir du om gangen?

Skrevet

Blåbærmos skal vel virke regulerende på magen uansett om den er hard eller løs, skal den ikke? Det har jeg hørt, men mulig det er feil. Men det har jeg nå i hvertfall kun prøvd i 2 dager. Når det gjelder sviskemos så har han vært oppe i et helt glass om dagen uten at det hjelper.

Men blir det ikke bedre så får jeg ta han med på fotsoneterapi tror jeg. Kjenner ei som har brukt det på barnet sitt, med veldig bra virkning.

Skrevet

Og jeg bruker matolje også.

Skrevet

Blåbær virker stoppende, det er helt sikkert:)

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor han plutselig har blitt så plaget med dette heller. Han har ikke begynt med noe "ny" mat i det siste, og har aldri vært plaget mad hard mage tidligere. Synes så synd på han når han presser og presser uten å få ut noe.

Skrevet

Vil anbefale deg og lage sviskemosen selv, den er mer effektiv. Kok opp svisker og mos det med stavmikser og putt det i et isterningsbrett.

Lykke til

Skrevet

Snuppa har samme problemet. I går tok jeg olje på lillefingeren å stakk den i endetarmsåpningen (kun første leddet av fingeren). Da kom det med en gang. Var hos legen idag og han sa når det var så hardt så kunne vi gi henne lactulose eller dupalac. 3 ml morgen og 3 ml kveld.

Dette skal vel helst gis i samråd med lege, men er jo helt ufarlig å fås reseptfritt. Håper det ordner seg for han. Er så fryktelig at de skal være så plaget med disse små magene sine.

Skrevet

Dattera mi hadde veldig hard mage i en lang periode, og vi ga henne store doser lactulose hver dag for å holde det i sjakk. Vi gikk til slutt til fotsoneterapi, og jeg angrer på hvorfor jeg ikke gikk dit før, for nå er hun helt fin. Det viste seg at hun nok hadde hatt litt hard mage, og så ble hun redd for å bæsje, så derfor prøvde hun å holde seg så godt som mulig.

Hadde problemer med å få i henne sviskemos, så jeg fikk anbefalt å gi henne panda lakris. Denne er laget på en gammel oppskrift uten tilsetningsstoffer. Tok tre biter og la i en liten beholder og helte kokende vann over. Etter at de hadde stått noen timer så moste jeg dem og varmet dem i 45 sek i microen (varierer litt etter hvor mye vann jeg helte oppi). Det ble da en geleaktig konsistens som jeg kunne gi henne med skje. Verdt et forsøk frem til du kommer deg til HS.

Skrevet

Takk for råd og tips, alle sammen!

Blir nok en tur til fotsoneterapaut på oss også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...