Kuredu Skrevet 28. mars 2008 #1 Skrevet 28. mars 2008 Jenta vår har gått i barnehage siden slutten av september. Det gikk veldig fint i starten, men så fikk hun en gråteperiode etter jul. Den ga seg etter ca et par mnd, og så ble det påskeferie. Da var hun ikke i bh på halvannen uke, og første dag tilbake etter påske var jeg veldig spent på hvordan det skulle gå. Alt gikk greit - helt til hun fikk se en av de ansatte i bh, en ung gutt på ca 19 år (han har jobbet der i ca to-tre mnd - akkurat i den perioden hun har grått mest. Den perioden hun ikke gråt var han sykemeldt). Hun ble helt stiv av skrekk og hylte mens hun klamret seg fast i meg. Jeg har aldri sett henne sånn før. Det samme skjedde da jeg leverte henne i dag, alt gikk fint - helt til hun så han. Jeg kjenner jeg blir helt fortvilet, og må si jeg ikke har sansen for denne gutten i utgangspunktet (uten å gå i detalj på hvorfor). Etter at jeg har sagt hadet til denne gråtende jenta snakker jeg litt med en av de andre ansatte og sier jeg synes det er rart hun reagerer slikt, og da fortelle hun meg at det er to andre av jentene som går i bh som også reagerer slik når de ser han. Vi skal uansett bytte barnehage fra august, og vi skal ha lang sommerferie i år slik at hun har bare 2 mnd igjen i den bh, men jeg synes det er vondt å levere henne når jeg ser hvordan hun reagerer. Lurer på om jeg skal snakke med styrer eller om jeg bare må la dette gå sin gang? Noen erfaringer eller kommentarer? Dette ble langt, men måtte nok få det ut ja..............
nitro circus Skrevet 28. mars 2008 #2 Skrevet 28. mars 2008 Noen reagerer jo skikkelig på folk rundt deg, ken være en bagatell... Vet noen som ikke kan nærme seg bestefaren sin engang..
Kuredu Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. mars 2008 Ja jeg vet - har egentlig tenkt det samme, men hun har jo aldri reagert sånn ovenfor noen. Er sikkert bare en fase..........
mamman til to gutter Skrevet 28. mars 2008 #4 Skrevet 28. mars 2008 Nå kjenner jeg verken jenta di eller denne gutten, men det kan jo feks hende at han ikke er så flink til å trøste gråtende unger. Sånn at hvis datteren din har vært litt sutrete en gang og så har ikke han oppført seg sånn som datteren din er vant til når hun sutrer og så "baller det på seg" sånn at hun nå forbinder han med gråting? Etter som det er flere av barna som reagerer sånn når de ser han, så ville jeg tatt det opp med styreren, kan hende han bare trenger litt mer veiledning for å kunne takle det selv.
nitro circus Skrevet 28. mars 2008 #5 Skrevet 28. mars 2008 Ja, for drøyt å sikte til noe annet.... Man skal være rimelig sikker på noe, for ikke å ødelegge noens liv.
Gjest Skrevet 28. mars 2008 #6 Skrevet 28. mars 2008 Du kan ikke la være å ta det opp med de ansatte, inkludert han det gjelder. Javisst kan det bare være en fase osv og det trenger slett ikke være noe galt med denne ansatte, men barnet ditt viser redsel- og da bør man reagere og ta barnet på alvor. Be om en samtale med styrer.
Kuredu Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 28. mars 2008 "Ja, for drøyt å sikte til noe annet.... " Har da ikke gjort det? Er ikke akkurat snakk om å ødelegge noens liv her da............ Vet ikke helt hva du tenker på?
nitro circus Skrevet 28. mars 2008 #8 Skrevet 28. mars 2008 Nei, men det kunne jo anes at du siktet til noe.... Ikke ta det ille opp, ingen har gjort noe galt..
Kuredu Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 28. mars 2008 Ok - den er grei. Da misforsto jeg det forrige innlegget ditt
Willy Wonka Skrevet 28. mars 2008 #10 Skrevet 28. mars 2008 Veldig enig med "Merrily vil ha nytt nick". Ta barnet ditt på alvor og ta dette opp med styrer eller avd.leder i barnehagen.
Audacious Angel Skrevet 28. mars 2008 #11 Skrevet 28. mars 2008 Jeg syns og at du skal ta det opp i bhg, ikke fordi jeg nødvendigvis tror at det er noen spesiell grunn til at hun reagerer sånn på denne gutten, men fordi det er noe som må jobbes med. Det er sikkert ikke hyggelig for denne gutten heller at jenta di reagerer sånn og om det blir tatt opp så kan det jobbes aktivt for å bedre tingene. Både for hennes og hans del.
petite fleur Skrevet 28. mars 2008 #12 Skrevet 28. mars 2008 Jeg synes også du burde ta det opp med styrer, kan meget godt være at det kun er at han rett og slett ikke er så flink med barn. Når flere barn reagerer negativt på denne gutten, taler det jo for at det er ett eller annet der...
Gjest Skrevet 28. mars 2008 #13 Skrevet 28. mars 2008 Hvis du ikke har sansen for mannen. Og ungen din reagerer som bare helvete (unnskyld språket) over en lang periode, og det er knyttet til denne mannens tilstedeværelse i barnehagen så skjønner jeg ikke at du overlater ansvaret for ditt barn til ham. Vi leser rett som det er om ting som skjer i barnehagen. Du kjenner ditt barn, og finner nok ut av det. Men ingen MÅ levere fra seg barn hvis de ikke er trygge på at de blir godt ivaretatt.
Mockanin Skrevet 28. mars 2008 #14 Skrevet 28. mars 2008 Når jeg jobbet i bhg. selv så fikk vi en mannlig vikar.. Det var da flere av de yngste barna, spesiellt jentene, som reagerte med å være redd han. Noe av det samme så jeg hos en liten gutt i bhg. til minsten i dag. Det var noen malere som dreiv og malte på et rom. Han ene maleren kommer ut av dette rommet, går gjennom gangen og inn i et annet rom. Denne gutten som var i et annet rom enn maleren, men som hadde sett han i gangen fikk helt hetta og begynte og gråte og klamret seg fast til meg. At jenta di og to til er redd for denne gutten. Han er jo en ung gutt så jeg kan tenke meg at han leker gutteleker med guttene. Kan jo hende at det er derfor jentene er litt redd han. Det blir fort mere "spetakkel" og høyere støynivå med en mannlig ansatt i bhg. Husker det var sånn også når den eldste min gikk på Sfo. Gutta syntes det var kjempe stas med en mann der og dermed ble det en annen type lek og støy. Synes ikke du skal "male fanden" på veggene riktig ennå. Om du skal snakke med noen så måtte det vel bli den som er ansvarlit på avd. din. Kanksje dem kan få gjort det sånn at denne gutten ikke tar imot jenta di, men en annen? Der jeg jobbet måtte vi passe på at han mannen vi hadde ikke hadde tidligvakt sånn at han måtte ta imot de barna som var redd han alene.
♥ ♀06+♥♂10+spireimagen ♥ Skrevet 28. mars 2008 #15 Skrevet 28. mars 2008 Jeg hadde , som den hysteriske mammaen jeg er, blitt skeptisk til den mannlige ansatte. Nå er det sikkert mange her inne som kommer til å synes at jeg overreagerer men jeg ville aboslutt tatt en prat med ledelsen i bhg og evt med de andre barna? Hvor gamle er de andre barna som reagerer? noen som er gamle nok til at man kan spørre om hvorfor de gråter? trenger jo ikke å være det verste svaret på det spørsmålet, men uansett greit å komme til bunns i . Jeg ville ikke levert vesla mi i bhg uten å vite hvorfor hun gråt og var så redd. selvfølgelig hadde jeg gitt mannen en sjans til å forklare seg, og ant finnes det en helt ufarlig forklaring på det. Men jeg syns ikke at man for enhver pris skal "beskytte" den som barna er redd, og hvertfall ikke på bekostning av barna. misforstå meg rett..
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 28. mars 2008 #16 Skrevet 28. mars 2008 Hadde jeg vært deg ville jeg nok blitt veldig bekymret. Men det er nok fordi jeg holder på å skrive bachelor oppgave om seksuelle overgrep mot små barn (0-7 år). Det kan være mange årsaker til at jenta di reagerer på denne måten. Men uansett grunn, ville jeg tatt hennes signaler på alvor. Spør om du får et møte med ped.lederen i avdelingen. Og hør hva de tenker om saken. Fortell dem hva du føler. Og hør om han noen gang har vært alene med jenta de osv. Hvordan han er med barna. osv.
Kuredu Skrevet 29. mars 2008 Forfatter #17 Skrevet 29. mars 2008 Tusen takk for alle tilbakemeldinger! Jeg har ikke mye erfaring med barnehager da dette er mitt første barn og første møte med "institusjoner", derfor er det godt å få råd fra andre!!! Jeg skal på samtale med kontaktpersonen vår uansett snart, og da skal jeg ta det opp. Skal deretter vurdere hvordan det går videre og så ta det opp med styrer i løpet av en uke eller to hvis det ikke blir bedre. Så igjen - tusen takk jenter - godt å ha dere!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå