Gullklumpen! Skrevet 28. mars 2008 #1 Skrevet 28. mars 2008 Kan jeg be om sykemelding for at jeg skal kunne få mer penger i permisjonstiden? Skal ikke jobbe fult så mye fremmover nå for hun jeg har jobbet for har kommet tilbake i jobb. Noen som har tips eller en mening?
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #2 Skrevet 28. mars 2008 Jeg må bare si at jeg liker ikke at folk utnytter systemet og velger å sykemelde seg på bakgrunn av hvor mye penger man skal få... Sykemelding brukes når en diagnose stilles og man er for syk til å jobbe!! Ingenting annet!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #3 Skrevet 28. mars 2008 Blir skikkelig provosert!!!! Her sitter jeg sykmeldt i uke 21 med major blødninger, livredd for å miste... Skikkelig dårlig samvittighet for jobb, vet at de trenger meg der. Dagene hjemme er tøffe, sliten psykisk... Å DU VURDERER Å UTNYTTE SYSTEMET FOR Å FÅ PENGER???? MÅTTE JEG FINNE UT HVEM DU ER OG JEG HADDE RINGT NAV TVERT- SKAM DEG!!!!!!!! Får forresten inntrykk av at du er lat- finn deg et nytt vikariat! Den som vil får til!
*lillebolla* Skrevet 28. mars 2008 #4 Skrevet 28. mars 2008 Helt enig!! Og er totalt og fullstendig overrasket over at du har så lite skrupler over å utnytte systemet og stjeler (ja, du foreslår faktisk å stjele skattepenger jeg har jobbet hardt for å betale inn!) at du til og med signerer med nicket ditt!! Skam deg!! Vi er heldige som lever i et velferdssystem hvor man faktisk ikke blakker seg ut på å være syk, men latskap er dessverre ikke kategorisert som en sykdom, og ikke noe man kan be om sykemelding for!!!!
Idun<3tosmå<3 Skrevet 28. mars 2008 #5 Skrevet 28. mars 2008 Her er jeg og enig! Så mitt råd må bli at du må prøve å få deg et nytt vikariat eller en ny fast stilling. Noe som på ingen måte er umulig i Norge i dag da arbeidsledigheten er så lav som den er!
Gullklumpen! Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 28. mars 2008 Hei hei damer! Skjønner at dere blei provosert(var ikke sån ment), men har bare fått intrykk av at enkelte gjør det sånn! Jeg har vært yrkesaktiv i 7-8 år og ALLDRI vært sykemeldt. Har vært borte tilsammen to dager. Jeg har jobbet ca 100% dette året, men går ned til 70% nå tenker jeg. Var bare derfor jeg spurte igrunn! Tusen takk for ærlige svar, damer.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #7 Skrevet 28. mars 2008 Hm..tja.. er ikke helt enig med damene over her etter å ha sett hvordan noen arbeidsgivere behandler gravide. Jeg ville vurdert å sykmelde meg hvis jeg var i din situasjon - hvis det kunne gjort din økonomiske situasjon bedre i permisjonstiden. Om du faktisk får sykmelding på slikt grunnlag vet jeg ikke. Det kommer jo helt an på hvordan du legger situasjonen fram for legen. Ikke vær "dum" økonomisk iallefall, men det aller beste er helt klart om du får videre 100% jobb til du skal ut i permisjon. Hilsen ei som ble rundlurt av arb.giver mht kontrakter forrige gang og akter ikke å la det skje igjen!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #8 Skrevet 28. mars 2008 Synes nok noen av damene her oppe er litt harde mot deg.... Og mtp hvor lenge du selv har jobbet full tid selv, så er det like mye dine skattepenger;) Desuten, alle vet hvor lett det er å skaffe ny jobb når man er gravid... det er heller ikke snakk om bare en periode, men et helt år (ca) som du skal ha en grei økonomi... Om legen er villig til å sykemelde deg, så gjør du det.. hadde jeg gjort:p Damene er så hissige her, så jeg gjør som de andre og signerer med anonym
Guttemamma75 Skrevet 28. mars 2008 #9 Skrevet 28. mars 2008 Du har rett - jeg blir iallefall hissig når jeg leser sånt!!!! Dette er uten tvil misbruk - og i dette tilfellet er det jo ikke på noen måte arbeidsgiver som har noen skyld - regner med at HI har gått i et vikariat og at den personen som "eier" stillingen er kommet tilbake.. Dermed må HI gå ned til en lavere stillingsprosent/evt tilbake til "sin" stilling... Sykemeldinger skal være medisinsk begrunnet, at HI får dårligere økonomi dersom hun ikke får noe ekstra jobb har ingenting med saken og gjøre - er jo selvsagt synd for henne men hun får bare gjøre en innsats for å få seg mer jobb da.. Skjønner dere ikke at slike holdninger ødelegger for de som har reell grunn for sykemelding vet at det blir en holdning i samfunnet at "gravide syter bare og sykemelder seg for ingenting"??? Det er jo vi som opplever å bli "sett ned på" fordi vi er sykemeldt for "graviditet er jo ingen sykdom"... Irriterer meg grønn over dette - det er jo ikke uten grunn at enkelte leger er blitt restriktive med å gi sykemelding til gravide når man ser holdninger som dette!!!!!!!!!! Og det gjør det vanskelig for de som faktisk HAR problemer å få sykemelding.... ARGH!!!!!!!!!!! Kjenner jeg koker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #10 Skrevet 28. mars 2008 Jeg må bare si, dette blir for dumt, sykemelde seg for at en tror en skal få mer penger osv? Hvordan vil du føle deg hos legen egentlig? Hva skal du si? Herregud, må være pinlig...... Det er ikke så nekelt å bare sykemelde seg, jeg vet om flere leger som ikke syntes noe om det...... Dette burde du tenkt på føre du ble gravid, og i og med du er kommet så langt som nå, kunne du harr tid til å finne ny fast 100% jobb føre hun andre kom tilbake.... UTEN at det at du var gravid skulle ha noe å si, for man får ikke sparken for å være gravid...... Skjerp deg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gjest Skrevet 28. mars 2008 #11 Skrevet 28. mars 2008 Hvis du alltid har jobbet 100 prosent, men nå må gå ned til 70 og ikke har mulighet til å jobbe mer kan du be NAV regne på snitt lønna de de siste tre årene isteden for bare siste mnd før permisjon. Er enig med deg a det er kipt å få lite permisjonpenger når en alltid har stått på og jobbet 100% for så å være ueheldig på slutten og ikke ha mulighet. Men å sykemelde seg blir vel litt feil. Snakk men NAV du om hvordan de kommer til å regne ut permisjonspengene dine uten at du slipper å utnytte systemet.
Gullklumpen! Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 28. mars 2008 Jeg sier: Tusen Takk for alle svar jeg! Dette var selvfølgelig et spm om hva dere syns. Syns hun som svarte om at jeg skulle ta meg en tur til NAV var et godt svar så jeg trur jeg gjør det for å gå hjemme i mange mnd fremmover har jeg ikke lyst til. Tida frem til termin er jo lang nok;) Klem:)
4pårad Skrevet 28. mars 2008 #13 Skrevet 28. mars 2008 Du mister deler av stillingen din - ønsker du å jobbe mer igjen? Da er du arbeidssøker og kan kanskje ha rett til noe fra NAV? Verd å sjekke opp. Hvorvidt noen gir jobb eller vikariat til gravide er en annen diskusjon, ikke la vær å spørre på grunn av andres erfaringer og mange som tror noe. Når det gjelder foreldrepengene tar de utgangspunkt i de siste tre årene eller den/de beste av de 10 siste månedene. Så lenge ting ikke er A4 vurderes det individuelt så ta en prat med de. Bedre det enn å sykmeldes på feil grunnlag og gå hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå