*En rosa og en blå* Skrevet 28. mars 2008 #1 Skrevet 28. mars 2008 Jeg har selv vokst opp i en kristen familie, og har gode erfaringer og minner fra dette, men personlig så vil jeg vel falle inn under betegnelsen agnostiker, kan ikke akkurat karaktisere meg selv som kristen... (selv om jeg ennå står som medlem i statskirken) Barnefar er vel ateist, med sterke meninger om og mot kristendommen, og religion i det store og det hele. Han har 3 barn fra før som alle er døpt i kirken, og eldstesønnen hans valgte også nå å konfirmere seg i kirken. Jeg vet han ikke vil ha noe imot å døpe barnet vårt, men ser på det mer som en tradisjon enn en religiøs handling. Jeg ser på det som et hån mot kristendommen, å døpe barnet sitt i kirken og stå der og lyve foran presten og hele menigheten, så jeg har begynt å tenke på at vi heller burde ha en navnefest/-sermoni, og så får heller barnet velge selv senere om det velger å melde seg inn i statskirken. ( Men da lurer jeg på - hva skjer på en slik fest/sermoni? Dere som har hatt slike fester, hvordan gjorde dere det?
Rockstarmom&SuperIngrid Skrevet 28. mars 2008 #2 Skrevet 28. mars 2008 Selve sermonien (iallfall den vi var på (Humanetisk forbund)) ble holdt i rådhuset. da var det vel an 16-20 barn som fikk diplom samtidig. Det er mye sang og musikk, noen taler, også selvfølgelig høydepunktet, da barnas navn blir lest opp ett etter ett og de kommer frem for å hente navnediplomene sine. På diplomen står det barnets navn, hvem som er foreldre og navn på evnt. faddere (eller vitner, som det heter) Jeg syns sermonien var kjempefin. Selve festen etterpå bestemmer man jo mye av selv. Jeg hadde vanlig koldbord og kaker. da dro vi rett fra rådhuset og hjem til oss.. Jeg hadde nevnefesten i Oslo, har flytta nå.. Du kan gå inn på humanetisk forbund sine hjemmesider å lese mer..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå