Gå til innhold

Bekymret for å ta allergimedisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 8. Natt til i går fikk jeg røde kløende utslett over hele kroppen, og fikk helt panikk. Klarte med nød og neppe å elge meg inn på et legekontor, for jeg pendler, og fastlegen min er ikke der jeg jobber. Det var ikke infeksjon, og det var jo bra. Fikk salve men det hjalp ingen ting. I natt ble jeg verre, jeg ser ut som jeg er spedalsk, har elveblest over hele kroppen, inkluder i hodebunnen og litt i ansiktet - holder på å klø meg i hel. Gikk til legen en gang til, og nå fikk jeg noe som heter Vallergan, som skal lindre kløe og gjøre det lettere å sove. Men jeg synes jo det er kjempeskummelt å ta medisiner nå når jeg er gravid! samtidig klikker det for meg snart, jeg har aldri hatt noe lignende. Andre som har hatt sterke allergireaksjonr under graviditet eller har noen lure tanker om medisin? Jeg vet ikke hva jeg reagerte på, kanskje scampi eller jordbær smoothie.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar Aerius og Nasonex til vanlig, men kuttet det ut da jeg begynte prøvingen. Jeg har egentlig ikke merket noen forskjell, så jeg kommer neppe til å begynne med allergimedisin igjen etter graviditeten, heller. Har visstnok pollenallergi også, men merker sjelden noe spesielt om våren (har helårsallergi), så klarer meg tydeligvis fint uten medisiner. De støvmiddene får vel bare ta seg i rumpan når jeg får så lite effekt av medisinene.

Jeg synes du skal ta opp det med allergimedisiner under graviditet med legen din. Mange av de "gamle" allergimedisinene på markedet er grundig utprøvd av gravide i mange år, så de kan man ta, men hvilke som er ok vet legen best. Det er jo en veldig vanlig problemstilling, vil jeg tro. Jeg går ut fra at du sa til legen som skrev ut Vallergan at du er gravid?

Skrevet

Polaramin er det tryggeste alternativet hvis du må ta allergimedisin i svangerskapet. Grundig dokumentert og ingen toksitet på fosteret. Har selv pollenallergi, og har brukt denne i to svangerskap, og kommer nok til å bruke det denne gangen også, når pollentiden blir for plagsom. Når du senere skal amme, må du bytte til et annet preparat, for da er ikke Polaramin den beste lenger. Bivirkning: TRØTTHET!!!

Skrevet

Godt tips : sjekk www.felleskatalogen.no for å lese om medisiner og bivirkninger.. Dette står det om vallergan:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Farmakologiske effekter (dopaminantagonistiske) på mennesker indikerer at fentiazinderivater (alimemazin) brukt sent i graviditeten kan gi neurologiske forstyrrelser hos barnet. Dyrestudier viser ikke teratogen effekt. Forstyrrelser i læring og motorikk er observert hos avkommet etter bruk av dopaminantagonister til drektige dyr. Preparatet bør ikke brukes i 3. trimester. Overgang i morsmelk: Går over i liten grad. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket ved bruk av terapeutiske doser.

M.a.o er dette trygt å bruke tidlig i graviditeten men skal ikke brukes i 3.trimester pga mulighet for nevrologiske forstyrrelser på barnet....

Skrevet

Takk for innspill! Var hos to unge turnusleger, fortalte at jeg var gravid. Har bare tatt en Vallergan tablett forleden da det holdt på å klikke. Skal gå til min egen lege i morgen, håper jeg slipper til, for jeg har blitt litt verre. Det er første gang jeg er gravid, og jeg blir veldig engstelig når kroppen oppfører seg så snodig. Skal på ultralyd tirsdag, så da håper jeg gynekologen forteller at alt ser bra ut inne i kroppen min, selv om jeg ser ut som en tomat utenpå! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...