Gå til innhold

En gang utro - alltid utro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren til ei nær venninne har vært utro mot henne. De har barn og hun ante fred og ingen fare. Så viser det seg at han har vært utro over lang tid. Vi har snakket maaaasse om det de siste dagene og i løpet av samtalene har vi oppsummert alle de mannesvina vi kjenner som har vært utro mot dama si. Nevneren er at det er utrolig vanlig. Noen blir tatt, noen blir ikke. De vi kjenner som har blitt tatt har også blitt tilgitt av dama si. Tror dere det er slik at "en gang utro- alltid utro"? Og gir det enda større fare for gjentakelse om det blir tilgitt? Har det blitt slik i dag at man bare må belage seg på å havne i den situasjonen hvor man bare må regne med at dette skjer?

Er sjokkert selv jeg. Han - av alle hadde ingen trodd skulle være utro. Han kommer alltid rett hjem fra jobb, de er nesten alltid ute sammen og er han ute alene er det med gode felles venner av dem begge som aldri hadde godtatt noe tull. Hvordan i huleste kan man da være sikker på at ens egen partner er trofast?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke. Kommer helt an på personen. Og helt sikker på sin egen partner kan man aldri være. Det er der tillit kommer inn i bildet.

Skrevet

Man kan ikke være 100% sikker uansett, om typen har vært utro før eller ikke. Tror ikke på utsagnet ; en gang utro alltid utro.

Skrevet

tror ikke på det utsagnet..

Skrevet

jeg kjenner en som var utro og som angret så bittert på det at hun var ordentlig deprimert pga av det, pratet med en psykolog og greier, fordi angret så sterkt. hun fortalte det til kjæresten sin, ble tilgitt, men klarer ikke å tilgi seg selv.

tror aldri hun vil være utro igjen

Skrevet

Når han har vært utro over lang tid så tror jeg på en gang utro-alltid utro. Hadde det vært et engangstilfelle og han hadde innrømt og angret på en gang, hadde kanskje håpet for bedring vært der.

Men når han(systematiskt) har vært utro over lang tid, da tror jeg han med 99,999999999% sjanse kommer til å være utro igjen.

Skrevet

Nja, kommer an på årsaken til utroskapen. Har en kompis som aldri har vært trofast. For han er det spenningen i jakten. Tror ikke han kommer til å holde seg til en dame noen gang. En venninne av meg ble forelsket og var utro. Dypt forelsket. Hun er fortsatt sammen med mannen, og tror ikke hun gjør det igjen. Var ikke sexen som lokka.

Forskning viser jo at kvinner er like mye utro.

Skrevet

En gang utro, alltid utro- med samme menneske. De jeg kjenner som jeg vet har vært utro, har vært utro i alle forhold de har vært i, og i de tilfeller der den utro parten har blitt tilgitt, og forholdet har fortsatt, så har utroskapen gjentatt seg.

Tror likevel at et ungt menneske kan ha et feilskjær, for senere aldri være utro. Når en på rundt tredve er det, så er det derimot rimelig sikkert at det vil gjenta seg.

Skrevet

Det er vel ikke engang noe som er typisk for mannfolkene heller, kvinner er omtrent like mye utro.

Hvor mange prosent av barna var det som hadde en annen far enn den som stod oppført som far igjen?

Tror ikke på at "en gang utro, alltid utro", men mer på at "leilighet gjør tyv" og at det er ofte er et tegn på at ikke alt er som det skal være i forholdet.

Skrevet

Hurra! Jeg er bare 28 1/2 og har altså 1 1/2 år igjen hvor jeg kan være utro og forvente å få det tilgitt som ungdommelig tankeløshet. Yes!

Skrevet

Det var 10 % av alle de som hadde testet, altså relativt få. Det er jo de aller færreste som faktisk etterprøver farskapet.

Skrevet

Nå tenkte jeg på de litt useriøse forholdene mange har i slutten av tenårene og begynnelsen av tyveårene- sånne forhold der ingen av partene tenker på om forholdet har noen fremtid, så lenge det er greit der og da.

Skrevet

Sorry, jeg måtte bare :P

Skrevet

Nei, jeg tror ikke det er så enkelt. Men jeg tror heller ikke det er så enkelt at det nå har blitt så vanlig med utroskap at man skal være nødt til å firvente utroskap i et langt forhold.

I vårt ekteskap er det en veldig enkel regel: er du så dum at du er utro, kan du pakke sammen og gå uten forklaringer/unnskyldninger. Vi vet begge at mellom oss 2 er utroskap utilgivelig uansett. Vi har holdt sammen i veldig mange år og klarer oss veldig fint uten andre :)

For det er nemlig sånn at når man er utro tar man et valg om å være utro, uansett hvilken fantastisk forklaring man har. Og det å ha det dårlig i eget forhold er på ingen måte en unnskyldning for å være utro. Da får man heller rydde opp i eget rede først. Og fylla har skylda er en totalt patetisk unnskyldning i mine øyne :)

Men dette er altså noe som er veldig vanskelig å råde i. Jeg ville ikke klart å tilgi sånn at vi kunne ha fortsatt et forhold, for jeg ville ikke kunne stole på en som har vært utro mot meg.

Så vil noen si at man bør tilgi for barnas skyld, men det burdte den parten som er utro tenke på før han/hun velger å være utro.

Skrevet

Oi! Hvordan fikk han tid til å være utro? Ja, jeg tror litt på det du sier; en gang utro, alltid utro. Mangler noen sperrer de som er det og de tror jeg ikke man finner så lett igjen selv om man blir oppdaget heller...

Skrevet

Ja, det skjønner jeg godt:o) Utrolig hvor unnlysende poengene man forsøker å få frem virker for en selv, og hvor utydelige de kan bli for andre.

Skrevet

Det skumle her er at det skjedde på en lønningspils med jobben første gangen. Han kom tidlig hjem den kvelden og alt virket akkurat som det skulle være. Ingenting mistenkelig med noe av hans oppførsel. Bortsett fra at han gradvis endret humøret sitt og ble mer opptatt av klær. Men så gradvis at hun skjønte det ikke før hun fikk vite grunnen. Hun trodde at han bare var sliten stakkar. Så rett før hun fikk vite det, kjøpte hun blant annet en ny dress til 4000 kroner for å muntre han opp! Og han tok imot! Uffameg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...