Gå til innhold

er barna deres også slik? ang mat!

Anbefalte innlegg

Skrevet

frøkna mi er av og til så vrang med maten. kan spise grøt til kveld i 3 dager, og plutselig vil hun ikke ha den 4. slik er det med skive også. i dag måtte jeg legge frem det koldtbordet til lunch. den ene dagen vil hun gjerne ha 2 skiver til lunch, neste dag er det helt uaktuelt. og ja, jeg varierer med pålegg hele tiden, har kjempemange forskjellig grøtsorter. lurer på om det er vanlig? eller spiser barna deres alltid det de får servert? og hvis ikke de vil ha det dere tilbyr, gir dere dem da noe annet? hs sa til meg en gang at dersom hun ikke ville ha det som var vanlig å ha til måltidet måtte jeg ikke tilby henne annet for å lære henne at hun må spise det hun ble tilbudt, for at hun ikke skulle få ta kontroll over matsituasjonen. men liker jo ikke at hun skal gå sulten heller da... hm...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier ikke noe om hvor gammel hun er, men tassen min er 20 mnd. Han har aldri fått noe "koltbord". HVis han ikke vil ha maten er det ikke noe annet i stedenfor. Spiser han veldig lite får han heller neste måltid litt tidligere. Tror du lager deg et kjempeproblem hvis du fortsetter sånn.

Skrevet

De fleste norske barn dør ikke av sult :) Tilby henne det som er på menyen. Vil hun ikke ha, er hun nok mer sulten til neste måltid.

Hvis du hele tiden tilbyr henne noe annet hvis det er noe hun ikke vil ha, skaffer du deg selv en heldagsjobb innen catering på kort tid :)

Skrevet

hun er snart 15 mnd.. off ja, du har nok rett..jeg får bare bite det i meg å være streng... skal ikke være noe problem med måltidene på dagen, men liker ikke at hun må legge seg uten kvelds hvis hun ikke vil ha!

Skrevet

hehe, den var bra vanilje:) skal stamme tøylene nå., måtte gjøre det en gang før også. og det funket jo. men er litt hysterisk med maten, pga at hu drakk så dårlig da hun var baby, og la på seg så lite. men jeg får vell bare vise hvem som er sjefen, heh:)

Skrevet

Ser ikke helt problemet om hun ikke vil ha grøt eller skive hver kveld/dag. Vi spiser jo ikke alltid det samme selv heller.

Du trenger jo ikke å dekke opp et helt koldtbord, tilby henne grøt eller skive med to påleggsalternativer.

Vil hun ikke ha prøver du igjen etter 15-30 min.

Skrevet

ikke gi deg sier jeg bare,du lager bare store problemer for deg selv...

ofte skjer det ihvertfall..

ikke lag koldtbord...

veninna mi gjør det med sin jente på snat 7 år enda,lager det ene og det andre til frokost ol...

helt forferdelig egentlig..

et annet tips til mat,som min på 19 mnd liker veldig godt..

havregryn med melk,(ikke no koking),rett i en skål,ha litt syltetøy på,rosiner,banan og kanel.rør sammen..

begge ungene elsker det.hun på 6,5 år spiser dette til frokost hveer dag...

lillegutt har akkurat begynt nå...

Skrevet

Jenta vår på 1 spiser alt, men vår eldste på 3 begynner å få noen nykker. En dag vil hun ikke ha brød, en annen dag vil hun bare ha brød. En dag elsker hun poteter, neste dag vil hun ikke ha. Tror det er en fase hun må gjennom.

Til middag må hun spise en liten porsjon av alt vi har, samme om hun vil eller ikke. Til de andre måltidene bekymmrer det meg ikke om hun spiser lite eller ingenting. Hun får ikke spessialkost. Det er ikke farlig om hun går sulten noen timer. Da spiser hun mer neste måltid. Jeg tror HS har rett i dette tilfellet.

Det at de sier at de ikke liker betyr ikke nødvendigvis at de synes maten er vond, det betyr bare at det er noe annet de har mer lyst på akkurat da, eller at de egentlig ikke er særlig sultne.

Skrevet

:) Her er en av favorittene til frokost eller kvelds hos sønnen i huset (han har elsket det fra han var baby):

Kok havregrøt på vann, skjær opp masse frukt og ha de i grøten enten i biter eller most. Du kan feks bruke mango, banan, eple, pære, bær osv. Vi bruker også litt honning i grøten. Favorittblandingen til sønnen min er bananan og rosiner, mens jeg foretrekker blåbær og mango (har poser med det i fryseren som jeg tar opp litt av kvelden i forveien). Litt kanel i eller på grøten er også godt. Vi bruker ikke melk på, men det er jo en smakssak.

Også er det jo med de små som oss voksne: litt variasjon i kosten fryder, og gir barn som ikke er så kresne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...