gullet0305+09 Skrevet 28. mars 2008 #1 Skrevet 28. mars 2008 Hei Har en gutt på 3 år som har ett nært forhold til oldemoren sin. Nå er hun veldig syk og har ikke lenge igjen, og jeg sitter og tenker på om det er rett å ta han med i begravelsen når den tid kommer eller ikke. Har dere noen erfaringer? Føler egentlig at han bør få være med og ta farvel, men redd for at det kan bli masse "traumatiske" minner om en kan kalle det det? Noen som har erfaring?
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 28. mars 2008 #2 Skrevet 28. mars 2008 Har de et nært forhold ville jeg tatt han med.
Tante Gustava Skrevet 28. mars 2008 #3 Skrevet 28. mars 2008 Ta han med. Barn har et veldig naturlig forhold til døden hvis vi bare lar de få ha det. Så lenge de får en ærlig forklaring så godtar de det. Tror det vil være verre for han å plutselig miste denne personen som han har et nært forhold til,uten å få en avslutning.
ninanja Skrevet 28. mars 2008 #4 Skrevet 28. mars 2008 Ta ham med! Men snakk mye med ham om det på forhånd så han er litt forberedt. Nevøen min på 2 var med da farmor (hans oldemor) døde. Det var trist og trykkende stemning, og ungen utbrøt plutselig: Mamma! Se! En buse! Alle måtte smile i skjegget, og stemningen ble litt lettere å takle. Farmor hadde likt den kommentaren godt!
nr-4-i-oktober Skrevet 28. mars 2008 #5 Skrevet 28. mars 2008 Enig med de andre her. Sønnen min var 3,5 år da hans oldefar døde. Det var helt selvsagt for oss å ta han med i begravelsen. Vi hadde minnestund hvor vi kunne se min bestefar etter at han var død. Vi diskuterte om vi skulle ha med gutten vår dit, noe vi ble enige om å gjøre. Forklarte for ham at hjertet hadde sluttet å slå osv. Tror faktisk dette er bedre enn at oldefar plutselig er borte, i kista , og så gravd ned i jorda.
Krusemynthe Skrevet 28. mars 2008 #6 Skrevet 28. mars 2008 Min sønn var tre da han mistet sin oldemor. Han var med i begravelsen og fik svar på alle spørsmål han hadde. Tror det er mer traumatisk å lure og tenke og ikke vite. Da får fantasien litt større frirom....og det er ikke alltid like bra. Disse spørsmålene hadde han: før begravelsen: - ligger hun oppå gresset? - har hun klær på? - hvis de graver ned kroppen, finner kroppen veien opp til himmelen selv? - kommer bestefar til å gråte? Da han var 6 mistet han sin andre oldemor - og da var han også med i kapellet og så henne i kisten før begravelsen. Ofte er det vi voksne som gjør dette til noe tabubelagt og fælt. Døden er en naturlig del av livet. Selvsagt fryktelig trist i mange tilfeller, men sorgen kan du jo ikke skjerme han fra uansett...??? Forbered gutten din litt på hva som skal skje, og gjør det klart for han at det er greit å gråte, men også greit å ikke gråte. Fortell han at du/dere voksne kommer til å gråte. Snakk om at for noen er det godt å dø - og at det er mest vi som blir igjen som er lei oss (hvis det er tilfelle, da)...og ikke minst svar på spørsmålene som kommer, så godt dere kan. Hvis dere er i tvil er det heøt greit å svare "noen tror det, men ingen vet helt sikkert"...eksempelvis... Lykke til når dere står i situasjonen.
mto2 Skrevet 28. mars 2008 #7 Skrevet 28. mars 2008 Støtter dei andre. Ta han med. Det kan bli meir traumatisk for han om ho berre vert vekke utan at han får ei avslutning. Då kan han bli usikker på om fleire kjem til å berre forsvinne.
gullet0305+09 Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 28. mars 2008 tusen takk for tilbakemeldingene! Vi er jo allerede i en sorgprosess i og med at hun er så dårlig da, og det får han med seg. Så jeg føler vel også at det er rett å ta han med til begravelsen også. Jeg forklarer jo at jeg er lei meg fordi oldemor har det vondt. Da sier han at han har vondt i magen for han har falt og slått seg... hehe. Det er jo så spontant det de kommer med :-) Godt i en tung stund.
HegeAE Skrevet 28. mars 2008 #9 Skrevet 28. mars 2008 Ta han med. Det er ein naturleg del av livet at alle ein gang skal dø. Men, veldig viktig å snakke om det på førehand.
Trulte76 Skrevet 28. mars 2008 #10 Skrevet 28. mars 2008 oldefaren til mine to jenter døde da minste var ca 4..husker ikke om det var før hun fylte eller rett etter.. Hun forstod veldig mye av det. men gikk veldig fint i beravelsen.. Venninna mi (oldefaren er morfaren til hennes samboer og min ex ,BF) hun hadde med sine to også..og han ene er jo yngre enn mi..så han var vel sånn ca 3 år. Var veldig mye på besøk med oldeforeldrene både hennes unger og mine unger. Så synes det er greit å ta de med i begravelse jeg da.. Var ingen traumatisk opplevelse..jentene mine ble jo veldig lei seg da han døde..og forklarte jo hva begravelsen var for noe osv..
Maren - på overtid Skrevet 28. mars 2008 #11 Skrevet 28. mars 2008 Enig i at han ikke bør holdes utenfor. Men vi tok med sønnen vår i bisettelsen (til min far)., og valgte at han ikke ble med i begravelsen. Jeg hadde nok med meg selv i selve begravelsen.... På minnestunden etterpå var han selvfølgelig tilstede.
Maren - på overtid Skrevet 28. mars 2008 #12 Skrevet 28. mars 2008 Alder er jo vesentlig...han hadde akkurat fylt 3 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå