Gå til innhold

Hvordan er legevakten dær du bor????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Reagerer på en som forteller om gode opplevelser og som alltid har fått komme rett og og ble godt Behandlet. Hvilke erfarigner har du?

Vi har desverre bare dårlige opplevelser. Kan være jeg er uheldig, men det har alltid bært preg av dårlig tid og stress.

Den korteste tiden vi har ventet for å komme inn noen sinne er drøyt 1,5 time. Alle gangene har legen vært veldig snar, og har ofte bedt ogg om å dra til fastlegen i morgen dersom det ikke var bedre, uten å sjekke så mye selv. En gang måte jeg spørre om de ikke kunneta en blodprøve, noe de da gjorde og da fant de en infeksjon.

Den skumleste gangen var jo selvsagt den omgangen da de ville send oss hjem med RS-virus. Da hadde snuppa vært slapp i flere dager, og hadde nesten helt sluttet å ta til seg mat. Hun var bare 7 uker gammel, så ingen mat vil jo da si ingen veske heller. Hun sov VELDIG mye, men alt dette var normalt når barna fikk feber forklarte legen. Jada, klart det er normalt til en viss grad, men man kan da ikke godta at så små barn f. eks ikke spiser. Han ba oss da dra hjem, og ta henne med til fastlegen i morgen dersom hun ikke var bedre. Eneste undersøkelsene han hadde gjordt på henne da var en blodprøve samt å se på henne (se på magen når hun pustet, og titte i øynene hennes).

Jeg var ny mor og redd, så jeg kranglet litt på det. Jeg følte ikke at det var trygt å ikke sjekke mer før vi ble sendt hjem. Spesielt siden hun spiste så lite. Han lyttet da på lungene hennes, hvor han fant surkling. Så sendte han oss videre til kvinne/barn-senteret for videre undersøkelser. Hun ble undersøkt grundigere, og da la henne på vekten. Da hadde hun gått ned over 200 gram på 3 dager. I tillegg fikk de ikke vekket henne skikkelig. Hun bare sov og sov. Da ble det kjapt satt ned en sonde i magen hennes slik at de fikk gitt henne mat, og hun ble umiddelbart innlagt. Iløpat av natten ble hun mye dårligere, og trengte pustehjelp. Tørr ikke tenke på hve som hadde skjedd om vi da hadde vært hjemme. Hjemme har vi jo ikke alle de måleaparatene, så vi ville aldri oppdaget at pulsen og oksygenmetningen gikk ned. Snuppa sov jo så søtt, så det var maskinene som alarmerte oss. Dagen etter tok de snørrprøver av henne, og fant ut at det var RS-virus. Hun var innlegt i over en uke før hun kunne sendes hjem, og da ble vi sendt hjem med sonden i magen for å gi henne mat selv. Hun var ikke sterk nok til å spise selv enda.

Veldig muelig jeg er ekstra kritisk fordi jeg selv har blitt så dårlig fulgt opp flere ganger, men min er faring fra legevakten her er i hvertfall ikke bra. Det er helt tydelig at det ikke fungerer så godt som det kanskej burde. Jeg sier ikke at det er legene som er dumme. De må jo være kjappe når det sikker så innmari mange på venterommet og trenger en sjekk. Jeg syns i hvertfall det er tydelig at det er for få leger på legevakten. De har alt for mye å gjøre, og da blir det stress og kanskej slurv av og til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her hos oss synes jeg de er veldig flinke. Den personlige kontakten med legen kommer dog litt ann på hvem som er på vakt. Men som du sier; jeg passer også alltid på hva de driver med for også de kan ha en dårlig dag dessverre.

Skrevet

Veldig bra, uansett hvilken legevaktbase jeg har vært på, og uansett hvilken lege jeg har brukt, og uansett om det er ungene eller meg.

Skrevet
har jessheim legevakt det har stått om her før i dag. er kun en lege der som har tatt meg alvorlig noen gang. ellers er veldig ofte alt et virus for de. det sa de om bestemor og gang på gang hu kom inn med vannvittig smerter. nå er hun død av kreft. både legevakta og fastlegen sendte hu hjem med virus gang på gang.
Skrevet

Veldig fin. De er flinke til å sende pasienter videre dersom de er usikre. Vi har litt problemer med at det er gjennomtrekk på legene her, men de som er innom er flinke.

Skrevet

Kommer veldig mye an på hvem som er på jobb :/ Har hatt både gode og dårlige erfaringer opp igjennom årene. Men jevnt over er den bra.

Skrevet

Bra, bor i Bergen. Har jo barneklinikken en kan bruke om kvelden, og den er veldig bra. Bortsett fra alle foreldre som drar inn voksne barn med spysyke som smitter alle andre - som om legen kan hjelpe.

Skrevet

Har stort sett bare bra erfaringer med legevakta her jeg bor!

Har blitt tatt på alvor de gangene jeg har ringt, og jeg ringer aldri hvis det ikke er noe! Siste gangen jg ringte legevakta var for 2 år siden da jeg hadde blindtarmbetennelse. Jeg tar aldri kontakt med lege hvis jeg ikke virkelig mener at jeg har behov for det. Men så har vi noen fantastiske leger her i kommunen også!

Skrevet

Veldig bra, uansett hvilken legevakt det har vært, og samme om det er snuppa, mannen min eller meg.

Som regel ingen eller kort ventetid, legen er imøtekommende og har gjort jobben sin på en utmerket jobb.

Skrevet

Alle dere som klager over stressete leger og lang ventetid på legevakten - har dere tenkt over hvorfor det er slik??? En her oppe sier at det er ikke nok leger på vakt - det kan vel være tilfellet enkelte plasser, men i hovedsak tror jeg det er fordi veldig mange "bruker" legevakten feil.. Dvs. de bruker legevakten i stedet for fastlegen fordi det er jo så mye "enklere" - de slipper f.eks å ta seg fri fra jobb for å komme seg til fastlegen.. Faktum er at legevakten er et tilbud til akutt sykdom utenom fastlegens åpningstid - men dette misbrukes enormt mye av folk som ikke "gidder vente"med å gå til fastlegen neste dag eller venter for lenge med å gå til legen (vil ikke "plage" den stakkars overarbeidede fastlegen - og dermed ender opp med å bli syke og MÅ til legen) eller teite ting som at de trenger en sykemelding eller en ny resept.... Dersom vi alle kunne bruke legevakten til det den er ment til så er jeg sikker på at man ville fått en mye mer positiv opplevelse av å gå dit.. Da kunne personalet konsentrert seg om å hjelpe de som virkelig er syke og trenger hjelp, og legene fikk bedre tid med hver pasient.... Noe å ta med i vurderingen god/dårlig legevakt kanskje???? (og jada, jeg her helt inneforstått med at det finnes elendige leger der ute som aldri burde tatt i en pasient - jobber selv i helsevesenet og kjenner til en del...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...