Gå til innhold

Definasjon på katastrofe?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om du ikke skjønner at folk fråtser i andre sin ulykke så er du litt naiv, det er bare å se her inne på dib det, hvor mange som engajserer seg i tråder som mannen min er utro og andre ting som skjer hjemme. Om du tror at sånne tråder blir naturlig lange fordi man har sånn medfølelse for folk og ikke fordi folk elsker å høre om andre sine problemer og se at sitt liv ikke er så ille alikevel så er du naiv ja! Vi er alle nysgjerrige av natur og synes det er deilig at andre sine liv ikke er perfekte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du folk som bor i slike leilighetskomplekser tenker at slike ting kan skje? Da hadde vel ingen kjøpt leilighet der...... og for å snu på flisa.... hvorfor er det ikke en katastrofe? Fordi det skjedde i Norge?

Skrevet

Å sammenligne en sånn katastrofe der 5 mennesker mistst livet med en utro mann var litt drøyt. Skjønner hva du vil fram til,men allikevel..

Skrevet

Jeg bor så godt som i Ålesund!

For alle oss er det en katastrofe det som har skjedd.

Mange er sendt ut av hjemmene sine på uviss men mest sannsynlig lang tid. Det er snakk om mange.

De aller fleste her vet hvem som er savnet. De aller fleste her kjenner flere som er berørte.

Vi trenger ikke kjenne noen for å treffe noen som er berørte heller.

Gjekk i kiosken her, og der satt det faktisk 4 som lurte på hvor de skulle sove. (Onsdagskvelden)

For oss er det katastrofe!

Tenk på alle kjæledyrene som sitter fastlåst, eller vaser rundt i området der. Tenk på alle som ble sendt avgårde uten rene klær for de neste dagene. Alle som sitter å er redde for de dyrbare minnene sine, som feks bilder eller arvegods. Likevell er dette bare materielle ting.

Orker ikke snakke om følelser rundt det. De fleste her inne kan vell tenke seg til det selv!

Fra alle parter......

Men at andre land har kommet hit for å fråtse i det føles ikke helt riktig.

Ikke alle usannheter som feks Dagbladet og VG kommer med heller!!

Var på butikken i stad og fikk se fremsiden til et av de nevnte. Noe av det som står der er ikke sant!!

Tittet på en artikkel til "den andre" i går kveld. Der kom det frem 3 rene løgner!

Da kan vi snakke om å rope katastrofe som å rope ulv, og det å fråtse i andres sorg og ulykke.

Definisjonen på katastrofe er etter min mening ganske vid.

For min del ville katastrofen vært like stor om mannen min havner i ulykke alene, enn om en hel bydel med venner og bekjente gjør det.

Forskjellen er bare omfanget det får - hvor mange som er med. Men for meg personlig spiller det ingen rolle. Katastrofen og faktumet at det har skjedd er likens likevell!!

Jeg vil ikke si at HI er ufølsom. Bare uvitende. Hadde noe lignende skjedd deg eller ditt nå, hadde du ikke ment det samme......

Skrevet

Nå tror jeg du må lese det jeg sier igjen nyttnick, fordi jeg sier jo akkurat det at mediene bruker ordet katastrofe for å selge aviser. Jeg sier at jeg forstår det er en personlig katastrofe for de som er innvolvert, men jeg vil ikke si det er en katastrofe resten av norge må få forklart i detaljer på forsiden av avisene osv. Med detaljerte forklaringer om hvor de enkelte sov, og bygningen minutt for minutt osv.

At folk i ålesund er berørt av ulykken er helt greit det. Og jo, jeg hadde følt det samme om det var noen av mine som var berørt. Jeg har jo full forståelse for at det er trist og synes jo synd på alle som er involverte.

Skrevet

I mine øyne er det ikke en katastrofe for andre en de som har mistet hjem og familemedlemer, jeg bor i leilighet selv jeg og skjønner jo at mye kan skje. Naboen kan glemme komfyren på og brenne ned hele sulamitten. Eller den gale naboen som tente på barnehagen her kan komme til å tenne på vårt hus også.. Altså, ting kan skje. Klart katastrofer kan skje i norge, og feks oljeriggen som kantret, DET synes jeg er en katastrofe som omfatter hele landet og andre land, men dette synes jeg ikke er det. Min ærlige mening.

Skrevet

"Hvis noe slikt hadde skjedd deg.." er det mange som sier her. Ja, jeg ville synes det var ekkelt at vilt fremmede skulle sitte å fråtse i detaljer om hvordan min venn/kjæreste/slektning hadde dødd. Og jeg ville syntes det var kvalmt om gravfølget til min venn/kjæreste/slektning kom på forsiden av VG.

Skrevet

Men nå sier ho jo at det er foskjell på en katastrofe og en personlig katastrofe og det du nevner er da en personlig katastrofe. Ho sier også at ho skjønner at det er en personlig katastrofe for de berørte. Så da er det vel ikke sikkert ho hadde ment noe annet hvis det skjedde henne?

Skrevet

Hmm, fikk ikke opp at HI hadde svart på det jeg svarte på da jeg leste tråden..

Skrevet

Er du ute etter en definisjon på katastrofe eller er du bare uenig i definisjonen? Eller er det rett og slett omfanget og graden av oppmerksomhet katastrofen får som du reagerer på? Jeg spør fordi jeg er usikker.

Jeg har jobbet en del med kriser og katastrofer og er helt enig i at mediafokuset kan ta av i enkelte tilfeller. Men samtidig så vil vi vite og det er en katastrofe når det dreier seg om noe uhåndterlig, altså noe man ikke har kontroll over som involverer flere mennesker. I en ulykke vil man stort sett kunne håndtere skadene, i en katastrofe står man mer hjelpesløs i selve situasjonen. Det er viktig å skille mellom kriser, katastrofer og ulykker, og det som skjedde i Ålesund mener jeg helt klart er en katastrofe.

Skrevet

Jeg ser noen av poengene til HI, men jeg syns det er en smule usmakelig å ta opp en slik diskusjon når det sitter mennesker her som faktisk er direkte berørt av dette.

Til og med jeg som ikke har mistet noen av mine nærmeste får en følelse av at du prøver å ta fra meg retten til å være sjokkert over det som har sjedd i mitt nabolag. Nå syns du sikkert at jeg har gått glipp av poenget ditt, og at jeg overreagerer, og det har du helt rett i - men det er altså sånn jeg føler når jeg leser det du skriver. Det fins en tid og sted for alt, og denne diskusjonen burde vært tatt opp på et annet tidspunkt.

Skrevet

magicka

jeg tror det er en blanding av alt det du foreslår jeg. hehe. Jeg er uenig i at ordet katastrofe skal brukes av media, og jeg reagerer på graden av oppmerksomhet det får i media.

Skrevet

I dette landet er det jo sjeldent det skjer slike ting, gudsjelov! Så i vår målestokk må man vel kunne si katastrofe synes jeg! Om det som skjedde i Ålesund

Skrevet

"jeg reagerer på graden av oppmerksomhet det får i media" sier du. Det er jo også en ting å reagere på da.

Skrevet

Først vil jeg bare lime inn svaret fra cherry coce, for det sa nesten alt:

"Definisjonen av katastrofe er dramatiske og traumatiserende hendelser, der mange personer er involvert samtidig. Hendelser som overstiger lokalsamfunnets evner og ressurser til å mestre. En katastrofe medfører raske og destruktive hendelser......

Så per definisjon er hendelsen i Ålesund en katastrofe, ja.

cherry coke"

Det er ikke antall døde til slutt som regnes, men hva lokalsamfunnet kan klare å takle f.eks. av skadde (altså _før_ de evt dør...) , kapasitet, erfaring, materielle ressurser i redningsarbeidet osv

I Ålesund klarte de ikke mestre situasjonen med lokale ressurser, de fikk bl.a. inn mannskap (med litt erfaring fra lignende situasjoner andre steder i verden) sendt inn fra oslo. Dermed oversteg sitasjonen lokalsamfunnets kapasitet og ressurser. Dermed KATASTROFE!

Skrevet

En annen ting er at saken ikke "bare" omfatter de 5 som tragisk nok ikke er hentet ut av ruinene enda. Her snakker vi også om stor eksplosjonsfare og flere hundre som er evakuert fra hjemmene sine, man må ikke glemme det.

Skrevet

Synes ikke man kan måle ordet katastrofe i forbindelse med hvor mange mennesker som er gått bort. Det er en naturkatastrofe. 500 mennesker er evakuerte i fare for eksplosjon, mennesker har stått på verandaene sine og knust ruter og klatret i desperasjon etter å berge livet. Mannskap og ekspertise er fløyet inn fra flere kanter av landet. Både brannmannskap, politi, ingeniører, arkitekter, ambulansepersonell, hotell, skoler, prester, kriseteam er involvert.

300 mennesker har meldt seg frivillig for å åpne sine hjem, og trolig det dobbelte er personlig berørte av dette.

Det ligger mennesker, en far, en mor, en datter, en tante, en onkel, en sønn, en nevø, et barnebarn, ja mennesker som betyr masse for mange inne i ruinene et sted.. Tenke seg til hvordan det er for de som står på utsiden og ikke får hjulpet sine aller nærmeste.

Nei, i aller høyeste grad en katastrofe.

Twin tower og tsunamien er katastrofer det og, på et helt annet plan. Men, dette er også en katastrofe.

Skrevet

Du sammenligner helt forskjellige ting.... og da blir debatten litt vanskelig synes jeg. F.eks naturkrefter versus en psykologisk syk nabo. Hvorfor er oljeriggen som kantet en katastrofe og ikke det at en boligblokk blir smadret av flere tonn med fjell?

Skrevet

Det er media sin plikt å holde oss oppdatert på hva som skjer i landet vårt. Jeg setter stor pris på at vi får fortløpende informasjon om tilstanden i Ålesund. Og jeg synes det er helt greit å kalle det en katastrofe. Jeg har aldri vært i Ålesund, og jeg kjenner ingen der, men jeg synes likevel det er en katastrofe!! Det er jo tross alt mange fler enn 5 stk som er berørt!!! Og Katastrofen er større enn an de kan håndtere den. Det at det ligger 5 stk inne i ruinene som de ikke kan få hentet ut er jo et bevis på at det er uhåndterlig!!!! Jeg mener nå denne ulykken fyller alle"kriteriene" for å kunne kalles en katastrofe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...