Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #1 Skrevet 28. mars 2008 gruer meg som en unge.... huff. det går sikkert fint, men så pinlig! sv.diabetes....
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #2 Skrevet 28. mars 2008 var på det i går selv. Grua meg litt sjøl. fikk målingsaparat. og prata egetnlig ikke så mye om ernæring. i alle fall ikke her på sykehuset. da jeg spiser ganske riktig fra før. Men ikke no å være redd for lykktil
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #3 Skrevet 28. mars 2008 Hva slags verdier fikk dere på langtidsmåling? Skal på dette til mandag.. Min verdi var 4,5 før og 9,0 etter 2 timer.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #6 Skrevet 28. mars 2008 Langtidsmåling ( HbA1c) er gjennomsnittet av blodsukkeret de siste tre mnd. Tror det her er snakk om glucosebelastning. Da måler man bl.sukkeret fastende, så drikker man en sukkerblanding også måler bl.sukkeret igjen etter 2 timer.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #7 Skrevet 28. mars 2008 nå har jeg vært der, men det som ble den store tingen var at jeg hadde ventet i 3 uker fra jeg tok testen til jeg fikk time på fødepol. også fikk jeg ny time til mandag for samtale med dia sykepleier. og til tirsdag skal jeg til lege og UL. huff jeg griner veldig mye pga dette. Føler meg skikkelig mislykket. Jeg har gjennom HELE svangerskapet vært så bevisst på å ikke spise snop, også har jeg allikevel fått sv.dia. Vet jo nå at det er ikke bare sukker som spiller inn, men også mye annet. Men føler meg så mislykket og skyldig i dette. Jeg er velidg overvektig, så hvis jeg bare hadde slanket meg en del før svangerskapet så hadde dette kanskje ikke skjedd... hun sykepleieren jeg snakket med på sykehuset var veldig hyggelig, men huff føler meg som ssagt bare så mislykka. til mandag skal jeg få bl,.sukker apparat så jeg kan bl.sukkeret hjemme jevnlig. også fikk jeg vite av hun jeg snakket med i dag at jeg ikke skal ha sukker og karbohydrater. mens på hjemmeisden til diabetes foreningen står det at man skal ha karbohydrater men ikke rent sukker. Så jeg blir så forvirret. Og med tanke på at jeg jar gått nå i 3 uker uten å få kostveiledning, og ikke får time før til mandag... så er det til sammen 3 1/2 uke hvor jeg egentlig burde være godt regulert, men jeg er antagelig ikke det pga jeg ikke er 100% sikker på hva som er riktig å spise. karbo eller ikke lissom.... nei..dette blir mye fjas, men jeg er bare så lei meg og skuffet over meg selv. Så dette er minsamboer og min STORE hemmelighet. er det forresten noen som vet hva som er riktig å spise? som har vært på kostrådveiledning? takknemlig for svar :-)
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 28. mars 2008 #8 Skrevet 28. mars 2008 fikk aparatet i går. Det hun også sa at man skal unngå sukker og alt som er hvitt.. Alt med farge er sunt. Så melk,yoghurt,hvete,potet,ris,pasta osv skal man holde seg unna. Karbohydrater omgjøres jo til sukker. Så bare vær forsiktig .Heller ikke spist no godis og brus drikker jeg ikke. ER glad i frukt , men det skal man begrense mye. Så jeg kan spise frukt til maten. Altså etter. så ikke det spises alene. Om du lurer på noe så skriv til meg privat:)
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #10 Skrevet 28. mars 2008 Hei anonym 13:57!! Skjønner at du blir forvirret over alle rådene du får... Grunnen til at man blir rådet til å spise mindre karbohydrater er at da kan man regulere blodsukkeret enklere, og slipper å ta insulin. Jeg anbefaler deg å ikke bare kikke på diabetesforeningen sine sider, men se også på www.kostreform.no, og www.matoghelse.no og søk på diabetes og også KOS. Her finner du masse nyttig info Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå