Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #1 Skrevet 28. mars 2008 Evt.: Hvor gamle er dem? Hva får dem? Har dem søsken? Noen som vil svare? =) Jeg spør bare fordi jeg lurer på når andre begynner med dette. Gutten min er 1 år, å han har jo skjønt hva godt er. Jeg er ikke hysterisk med tanke på at han skal få i seg sukker/noe søtt. Jeg syns det hører med når dem skal lære å spise variert mat. Jeg syns det er naturlig at dem får blir med på kakespising o.l til bursdager osv. Jeg tror det at hvis vi skal lære han at man kan få spise til speiselle anledinger, så er det greit å begynne tidlig, eller når dem begynner å forstå. De er ofte med i sosiale sammenhenger, å jeg syns det er riktig at han får smake han også. Jeg tror at hvis vi gjør sukker til noe som er farlig og fyfy, så vil han nok syns det er fryktelig spennende, å kanskje spise mer når han blir større. Enn om vi lar han smake nå, å ikke gjør så mye ut av det. Da blir det liksom ikke noe som er forbudt. For jeg tror at det som ofte er forbudt er mes spennende. Vet at det er mange andre ting som er forbudte, å som han ikke kommer til å få lov til. Men detter er bare et spm. om søtsaker. Å det er jo ganske ufarlig egentlig. Sier bare dette, for jeg vet hvordan dib er, å at noen kan begynne å dra inn andre ting for å sammenligne.. =) Han har fått smake på kaker og div. Men brus har han ikke fått smake på. Å det blir lenge til. Jeg drikker ikke brus selv, så det har vi ikke hjemme heller. Dette er bare min mening om dette, jeg dømmer ingen som velger anderledes. Men hva mener dere?
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #2 Skrevet 28. mars 2008 hei jeg har ei jente på 14 mnd og hun har en bror på 6 som er fra fars tidligere forhold... Jeg er så enig med deg som det går an å bli. Her er det kaker og litt godt til selskap og LITT på lørdag. Går nesten ikke an å unngå når bror sitter i stua og gomler men brus blir ikke aktuelt enda.
♥♥♥Mamma til nr 2 i Mai-09♥♥♥ Skrevet 28. mars 2008 #3 Skrevet 28. mars 2008 Gutt, 14 mndr, enebarn. Han får smake på det meste. Men det er forskjell på SPISE og SMAKE. Så noen porsoner får han ikke, bortsett fra druer og kjeks. Det får han feks når han sitter i huska si, og da koser han seg:) Men noe videre helgekos......hmm... Ikke annet enn at da kan vi spise mat i stua:) Og så får han kose seg med noen saltstenger, noe han syns er veldig nydelig greier:) Han har fått smake sjokolade, kaker, brus og alt, men da sier jeg SMAKE....Igjen ikke SPISE.. Orker ikke være hysterisk for noe sånt.... Kan legge til at han drikker kun vann på dagtid som tørstedrikke. Av og til til middagen, kan han få NESTLEsaft eller eplejuice 50-50 vann. Melk til frokost og kveld. Tja.....Da var det vel ikke mer.. Jeg syns barn skal få smake. Men med måte. Også er tannpuss viktig da:)
Mammasin Skrevet 28. mars 2008 #4 Skrevet 28. mars 2008 14 mnd Ingen søsken. Ikke spes godteri på lørdager. Får gjerne smake om søskenbarn er på besøk. Blir nok anderledes når de har søsken vil jeg tro:) I påsken fikk hun påskeegg med bokstavkjeks, som hun spiste sammen med andre barn.
LivetErEnLek Skrevet 28. mars 2008 #5 Skrevet 28. mars 2008 Jeg har ei jente på 20 mnd. Hun fikk sitt eget godis for første gang i påsken (påske-egg). Hun har en bror på snart 12 år og har fått smake av han noen ganger tidligere + at hun har fått smake på is og kaker i selskap. Kommer nok til å få litt lørdagskos fremover. Hvis det ikke hadde vært for at hun har en storebror, så hadde hun nok ventet en stund med godis enda.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #6 Skrevet 28. mars 2008 Ja, jeg kan legge til det at gutten min også bare smaker. Han får ikke spise seg mett på div. søtsaker liksom. Men han kommer bort å vil smake litt kake i bursdag f. eks. Så får han det. Å da er han fornøyd, så tusler han videre igjen. Han vil jo bare smake på hva det er mamma eller pappa spiser. HI
mai mammaen til to Skrevet 28. mars 2008 #7 Skrevet 28. mars 2008 snuppa er 22 mnd. hun har begynt å få litt i en skål på lørdagen til barne tv.. hun får ikke hver lørdag... men når hun får får hun som oftest litt chips i en skål og kanskje to små ting fra smågodt posen... i påsken fikk hun påske egg og da fikk hun sånn pez figur. den var stor suksess.. så tror kanksje hun kan få en sånn refil i morgen... jeg er enig i at de skal få være med å kose seg de og..
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 28. mars 2008 #8 Skrevet 28. mars 2008 Mina er 1 1/2 år og får ikke noe godteri. Hun er kjempe glad i frukt, så jeg skjærer opp i biter som hun får ofte.
OsloMor Skrevet 28. mars 2008 #9 Skrevet 28. mars 2008 Lille-snuppa er 1.5 år, får litt non-stop og lakrissnøre. Har storesøster som er 1.5 år eldre, som på sin side fikk godteri ganske sent. Vi spiser aldri godteri i uken, aldri saft, brus kjeks, sjokopålegg, sjokomelk eller andre ting, så jeg har ikke dårlig samvittighet for det lille snopet de får;)
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #10 Skrevet 28. mars 2008 Har ei jente på 19 mnd og vi er strenge og gir henne så lite sukker som mulig. Både jeg og pappaen er av den oppfatningen at hvis hun ikke er vant til å få mye søtt, vet hun ikke hva hun går glipp av og savner det ikke. Hun savner ikke sjokolade hvis hun ikke er vant til å få det. Hun har fått litt is, kake, gele etc til dessert ved spesielle anledninger, men vanligvis får hun kun frukt til dessert. I påsken fikk hun påskeegg av besteforeldrene, men det inneholdt bildebok og ullsokker. Snuppa var fornøyd som bare det, hun. Vi gir heller ikke syltetøy på brødskivene, ikke saft hjemme og heller ikke fruktyogurt (gir naturell yogurt som vi blander med frisk frukt). Småbarn får i seg altfor mye sukker. Ingen vits i å introdusere sukkeret før de selv skjønner hva det handler om. De får mer enn nok av slikkerier etter hvert likevel!!!
Gjest Skrevet 28. mars 2008 #11 Skrevet 28. mars 2008 Gutt 23 mnd. har begynt å få litt lørdagsgodis. Han får en liten skål med gullfisk (potetgutt) eller en eske med smurf eller noen seigmen.
rødhette* Skrevet 28. mars 2008 #12 Skrevet 28. mars 2008 Lillegutt på snart 15 mnd får ikke noe lørdagskos enda. Han får frukt hver dag, som han syns er superkos. Han aner ikke forskjell på frukt og godteri. Ser han at vi spiser noe, vil han også spise noe. Men om han får en eplebit mens jeg spiser sjokolade, reagerer han ikke. Så syns det er altfor tidlig å starte med lørdagskos enda, da. Vil vente så lenge som mulig. Så lenge han ikke ber om det, er det ikke noe poeng, synes jeg. Han er enebarn foreløpig.
snartmammatil4 Skrevet 28. mars 2008 #13 Skrevet 28. mars 2008 min eldste er 17 mnd, han får ikke godteri av noe slag, det syntes jeg er helt unødvendig. han får smake kake hvis det er bursdagsfeiring osv, men hvis han skal ha noe å kose seg med syntes jeg det er like fint å skjære opp litt frukt til han enn å gi han godis. Han fikk påske egg i år, med litt tørket frukt og en pære oppi, samt noen nye leker, han syntes det var topp:)
MammaLinda Skrevet 28. mars 2008 #14 Skrevet 28. mars 2008 Jeg er vel sikkert det folk kaller hysterisk. Jeg er veldig nøye med å ikke gi sukker.. Sønnen min er 15 mnd og fikk snop eller sjokolade da første gang i påska. En liten smakebitt, han hadde fått påskeegg av besteforeldrene, så han smakte en liten bitt av en eventyr sjokolade. namnam sa han, det ordet lærte han da....se der du så fort de små lærer, det vet jammen når ting smaker godt. Han har smakt saft (sukkerfri) noen få ganger (pappan som har gitt han til lørdagsgrøten noen ganger) brus har han aldri smakt. Jeg mener det at det ikke er noe vits i å stappe i de sukker, de skal nå endelig få smake det senere i livet om enn ikke trenger å stappe det i dem når de ikke engang vet hva det er...... å la barn smake søtt og kaker, melkeprodukter , kaker etc før de er 1 år synes jeg er galskap
Gjest Skrevet 29. mars 2008 #15 Skrevet 29. mars 2008 Ingen andre barn enn gutten vår på 13 mnd. Spiser vi godt når han er våken så får han også. Så greit er det. Dermed spiser vi digg som er barnevennlig. Brus drikker vi ikke, men vi kan godt kose oss med kake eller fruktbiter ... eller ovnsbakte potetbåter.
rosebuketten Skrevet 29. mars 2008 #16 Skrevet 29. mars 2008 Har en sønn på 13 mnd. Han har ikke smakt hverken kjeks, gotteri av noe slag, saft eller brus. Og det skal han ikke på en god stund enda heller. Vi har en datter på 9 år fra tidligere og hun fikk ikke gotteri før hun var 4 år, men hun fikk spise litt kjeks og snacks fra 3 årsalder. Før det fikk hun tørket frukt og vanlig frukt og dette var hun fornøyd med. Synes vi har fått igjen for dette i ettertid, er fremdeles ikke overbegeistret for gotteri, og har alltid litt lørdagsgodt igjen. vi har forklart datteren vår at hun ikke skal gi sønnen vår gotteri, kaker og den slags. Dette har hun forstått. Når hun spiser noe gotteri på lørdagskvelden, får sønnen vår brødskive med leverpostei og vann og det er han strålende fornøyd med. Min mening er at det er det beste og holde barna unna gotteri en god stund, og da skal de selvfølgelig ikke smake det heller!
OsloMor Skrevet 29. mars 2008 #17 Skrevet 29. mars 2008 Det er faktisk større galskap å ikke gi ungene melkeprudukter uten at allergi er påvist... Hvorfor nevner du egentlig dét sammen med kaker o.l.?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå